Denk vanuit de klant

Is dit geen open deur? Klopt! Maar toch blijkt ‘denken vanuit de klant’ in praktijk erg lastig. Veel bedrijven zijn zó met zichzelf bezig, dat ze geen tijd hebben om zich meer te verdiepen in de behoeften en problemen van de klant. Bovendien klinkt het heel makkelijk, maar waar begin je met denken vanuit de klant? In deze Groeitip geven we je een aantal handvatten.

Denken vanuit de klant begint bij kiezen. Je hebt zoveel verschillende soorten klanten die allemaal verschillende behoeftes hebben. Je kunt onmogelijk vanuit al die mensen tegelijk denken. Dus begin met het kiezen van je belangrijkste doelgroep. Je kunt niet alles tegelijk verbeteren, ook niet in je marketing en sales. Dus begin bij één duidelijk afgebakende doelgroep.

Hulpmiddel: persona’s

Vervolgens stel je een persona op. In een persona maak je een profielbeschrijving van je klant. Hierbij verdiep je je in zijn of haar ambities, doelen, angsten en frustraties. Ook kijk je naar zijn of haar gedrag. Dit kun je doen in een brainstorm met je eigen team. Het is belangrijk om de aannames die je doet tijdens de brainstorm te toetsen, bijvoorbeeld bij je bestaande klanten.

De volgende stap bij denken vanuit de klant is het in kaart brengen van de klantreis. Welke stappen onderneemt de persona om te komen tot een oplossing voor zijn problemen. Hoe oriënteert hij (of zij) zich. Welke kanalen gebruikt hij daarvoor? Waar haalt hij informatie vandaan, wie betrekt hij bij zijn beslissing? Uit welke stappen bestaat het proces dat de (potentiële) klant doorloopt?

Gratis Persona Template
Met het gebruik van een persona creëer je een tastbaar persoon in plaats van een algemene doelgroep waardoor je marketing uitingen een stuk effectiever worden!
Download het template ▶︎

Check je aannames!

Nu je de klantreis in kaart hebt gebracht, kun je bedenken en testen hoe je het beste kunt inspelen op de verschillende stappen in die klantreis. Daarbij wordt vanzelf duidelijk hoe je je eigen bedrijfsprocessen moet aanpassen om de klant zo goed mogelijk te helpen. Zo denk je vanuit de klant!

Succes met Groeien!