Facebook Ads Search

Dagelijks zoeken miljoenen mensen op Facebook naar andere personen, merken en bedrijven. De gebruikers van Facebook gebruiken het platform dus als een soort zoekmachine. Daarom introduceert Facebook nu de optie om binnen deze zoekfuncties te adverteren: Facebook Search Ads. Maar wat houden deze Search Ads precies in, en in hoeverre lijkt deze nieuwe functie op de welbekende Google Search Ads?

De testfase: van december 2018 tot nu

In december 2018 begon Facebook al met het testen van advertenties in de zoekresultaten binnen Facebook. Toen was dit slechts beschikbaar voor een kleine selectie bedrijven binnen de retail en auto branche. Een Facebook Product Manager (Zpheb Hajiyani) gaf toen aan dat het om een kleine test ging en dat het bedrijf aan de hand van de resultaten zou bepalen of de functie voor meer branches beschikbaar zou worden.

De test gaf blijkbaar positieve resultaten, want Facebook is sinds vorige maand de functie aan het uitbreiden. Ook de e-commerce branche kan nu gebruik maken van de Search Ads. Helaas zijn de Search Ads nog niet beschikbaar in Nederland. Facebook is de functie nu aan het testen met Engelse-en Spaanstalige advertenties, waarschijnlijk dan ook alleen in Engels-en Spaanstalige landen.

Over Facebook Search Ads

Facebook Search Ads is een vorm van online advertising. Zoekt een gebruiker binnen Facebook naar een bepaald schoenenmerk? Dan kan hij binnenkort een advertentie van een schoenenwinkel tegenkomen bij de zoekresultaten. Deze nieuwe functie is dus te vergelijken met Google Search Ads, maar dan binnen Facebook. 

Op de vraag wanneer Facebook Search Ads beschikbaar worden gaf een andere Facebook Product Manager (Jason Rudin) hetzelfde antwoord als zijn collega in december; Facebook is de resultaten nog aan het testen, en aan de hand van de resultaten wordt er bepaald of de functie verder wordt uitgerold. 

Er is dus nog veel onduidelijk over de Search Ads, maar de zoekadvertenties zullen waarschijnlijk op twee plaatsen te vinden zijn: in Facebook Marketplace en Facebook Search. De advertenties binnen Facebook Marketplace lijken de meest effectieve optie om als bedrijf in te zetten, aangezien gebruikers hier al gaan zoeken met een koopintentie. Op Facebook Search zoeken gebruikers vooral veel naar mensen en pagina’s.

Facebook Search Ads
Facebook Search Ads zijn te vinden onder het kopje Plaatsingen. Bron: Jon Loomer

Waar kun je de Facebook Search Ads dan vinden?

De Search Ads zijn te vinden onder het kopje Plaatsingen. Je zou er dus voor kunnen kiezen om een aparte advertentiecampagne op te maken voor Search Ads. 
De plaatsingsmogelijkheden voor Search Ads zijn niet bij alle campagnedoelen beschikbaar. Ze zijn alleen in te schakelen bij de campagnedoelen Product Catalog Sales, Conversions en Traffic. Het advertentieformat is verder vergelijkbaar met de Newsfeed Ads. Er is ruimte voor een titel, beschrijvende tekst en een afbeelding. Het is daarentegen nog niet mogelijk om een video toe te voegen. 

Facebook VS. Google

Facebook Search Ads lijken wel erg veel op Google Search Ads. Net als bij Google zien de gebruikers van Facebook nu relevante advertenties wanneer ze een zoekopdracht uitvoeren. Verder lijken de twee advertentie opties minder op elkaar.

Het kiezen van relevante zoekwoorden

Bij Google Search Ads kies je de zoekwoorden waarvan je wilt dat je advertentie op gevonden wordt. Bij Facebook Search Ads is hier nu nog geen optie voor. Facebook laat de Search Ads zien aan gebruikers binnen de ingestelde doelgroep, die zoeken naar een onderwerp dat gerelateerd is aan jouw bedrijf. Facebook is dus degene die de gerelateerde zoekwoorden bepaalt. Facebook zou hiervoor kijken naar je pagina of eerder geplaatste advertenties en content, maar hierover is nog niks officieel toegelicht. 

Wie zien dan precies je Facebook Search Ads?

Je moet bij het opmaken van een Facebook Search Ad net als bij andere Facebook Ads een doelgroep selecteren. In een eerdere blog schreven we over de juiste social media strategie en gaven wij je tips voor het selecteren van de juiste doelgroep. Bij Google Search Ads is iedereen die Google als zoekmachine gebruikt je doelgroep.

Bij Facebook Search Ads word je advertentie echter alleen getoond als een gebruiker binnen jouw aangegeven doelgroep valt én een relevant zoekwoord gebruikt. Iemand die niet binnen de geselecteerde doelgroep valt zult je advertentie dus niet zien, ook al zoeken zij met relevante zoekwoorden. Deze dubbele eis lijkt het onwaarschijnlijk te maken dat je Facebook Search Ad door veel gebruikers gezien wordt. 

Het gebruik van zoekwoorden

Ook zoeken gebruikers anders via Facebook dan via Google. Via Google zoeken mensen over het algemeen met een paar zoekwoorden naar redelijk specifieke onderwerpen. Gebruikers van Facebook zoeken globaler naar bijvoorbeeld een merk of persoon in plaats van een specifiek product. 

Naast dat je de zoekwoorden van Facebook Search Ads nog niet zelf kan kiezen, is er natuurlijk de beperking van het platform zelf. Google heeft een groter aantal dagelijkse zoekopdrachten dan Facebook. Het is voor bedrijven dus van belang zich af te vragen waar hun doelgroep begint met zoeken; Google of Facebook? 

We wachten het af

We zullen dus nog even moeten afwachten of de functie ook in Nederland geïntroduceerd zal worden.