Zonder onderscheidend vermogen heb je als bedrijf geen bestaansrecht. Ongetwijfeld kun je de Unique Selling Points van jouw bedrijf zo opnoemen. Heel goed! Maar val er je potentiële klant niet mee lastig!

De inzet van Unique Selling Points

Er zijn nog steeds heel veel Sales mensen en Marketeers die bij verkoopgesprekken en marketingcampagnes de Unique Selling Points (USP’s) uit de kast halen of de betekenis hiervan verkeerd interpreteren. Nee! Een USP zegt namelijk vooral iets over het onderscheid dat een bedrijf aan zijn product en/of dienst toekent. Meestal zijn USP’s door en binnen de organisatie zelf bedacht. Dit betekent dus dat iedereen dezelfde USP’s heeft: “gebruiksvriendelijk, onderhoudsarm, gaat écht jaren mee, wij zijn klantgericht, onze service is uitstekend…” Gaap…! ?

Als je uniek bent, dan heb je per definitie geen concurrent. Dat denken veel ondernemers. Maar toch zal je niets verkopen als je de klant niet laat voelen dat je zijn probleem begrijpt en daarvoor een oplossing hebt.

Ontdek de Unique Buying Reasons

Natuurlijk doen we net als iedereen ons best om je met je product en/ of dienst te onderscheiden. Maar met Unique Buyers Reasons (UBR’s) heb je veel meer mogelijkheden om je écht te onderscheiden en in de gunst van je klant te komen. Maar wat betekent een Unique Buying Reason eigenlijk? Met UBR’s ga je op zoek naar unieke koopredenen van een unieke klant of een specifieke persona. Wanneer je de specifieke Unique-Buying-Reasons-puzzel voor hem of haar oplost, ben je in een veel betere positie om je concurrentie uit te dagen.

Zo ontwikkel je UBR’s

Ontwikkel de UBR’s met zorg. Vraag je huidige klanten waarom ze bij jou klant zijn geworden en wat het voor hen betekent om te blijven. Vertaal die argumenten naar boodschappen, test ze en verbeter ze totdat ze het effect hebben dat je wilt; deals sluiten.

Heb jij je USP’s of belangrijke bedrijfskenmerken op een rijtje? Ga er dan eens goed voor zitten en probeer ze te vertalen naar échte klantvoordelen. Wees creatief: identificeer de primaire frustratie, het probleem of de behoefte van je potentiële klant en zorg voor een unieke oplossing. Bekijk ter inspiratie eens deze video: waarom zou jij een touch-screen kopen?

USP’s zijn dood. Leve de UBR’s!

Gratis Persona Template
Met het gebruik van een persona creëer je een tastbaar persoon in plaats van een algemene doelgroep waardoor je marketing uitingen een stuk effectiever worden!
Download het template ▶︎