Sinds het begin van Anglers is Witropa al een trouwe klant. Hoe zeg je? Precies, Wi-tro-pa. Vernoemd naar Willem’s Tropische Paradijs. Onze klantklant Willem Pothof woont en leeft al jaren in Costa Rica waar hij rondreizen voor Nederlandse reizigers verzorgd.

Heb je zelf de wens om een verre reis te maken? Bekijk dan zeker even alle mooie plaatjes op zijn website. Maar wat belangrijker is: Willem wil graag het aantal klanten verhogen. Lees in deze blog hoe we hem daarmee helpen en welke successen we al hebben geboekt.

Met Anglers zetten we de zaken op zijn plaats – Willem

Je bereik op social media kan nog zo groot zijn, maar wat gebeurt er daarna op je website?

Willem was al langer actief op social media, voornamelijk Facebook. Een goede keuze want dat is waar een groot deel van zijn doelgroep zich bevindt: families en echtparen die open staan voor een onvergetelijke belevenis in Costa Rica.

Echter houdt Willem zichzelf graag bezig met zijn specialiteit: het verzorgen van een rondreis van A tot Z. Hij had zelf niet voldoende tijd om aandacht te besteden aan online marketing. Willem constateerde dan ook dat er ondanks het aantal websitebezoeken té weinig offerteaanvragen tot stand kwamen. Dat zagen wij ook terug in de cijfers in Google Analytics.

Facebook posts van een onder meer een schildpad die terug aan het kruipen is naar de zee zorgden voor veel engagement. Maar ook dat resulteerde niet in een verschil in het aantal leads. Met veel concurrenten op de markt en weinig inzicht in de Nederlandse ontwikkelingen leidde dit tot een uitdagende opdracht voor Anglers.

Houd je prospects vast op de website

De ene klant is erg resultaatgericht, de andere vindt het proces en de tussentijdse cijfers belangrijker. Willem is actief bezig met de cijfers die hij regelmatig bekijkt in Google Analytics en Google Adwords. Waar Anglers van waarde is, is om deze cijfers met elkaar te verbinden en daar nieuwe conclusies uit te trekken.

Al snel kwamen we tot het inzicht dat er meer gedaan kon worden om bezoekers vast te houden en online een relatie aan te gaan op de website. Met een pop-up op de website die verwees naar de nieuwsbrief én een kortingsvoucher wisten we al snel 100 extra inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verzamelen.

Daaraan koppelden we een drip-campagne. Uit vooronderzoek bleek dat het voor sommige reizigers wel een jaar of zelfs langer duurt voordat ze daadwerkelijk een reis boeken. Daarom besloten we een serie e-mails klaar te zetten om top-of-mindte blijven.

Wil je meer weten over drip-campagnes?
Lees dan het artikel “Zo maak je een dripcampagne

Mocht de bezoeker drie maanden na het bezoeken van de website van Witropa besluiten op vakantie te gaan naar Costa Rica, dan zijn ze Witropa Travel in ieder geval nog niet vergeten.

Heb geduld en blijf terugkijken op de cijfers!

Het verzamelen van leads ging in eerste instantie goed. Er kwamen echter nog geen concrete aanvragen uit. Om de resultaten te verbeteren hebben we een leadmagnet gevoegd. De leadmagnet bestaat uit vijf korte vragen die je in quiz-vorm invult, waarna je binnen 24 uur een gepersonaliseerd reisplan ontvangt. Bovendien wordt je ingeschreven voor de nieuwsbrief. Dit bleek een succes voor snel contact.

Om de aantallen nog wat te vergroten hebben de lijst met inschrijvingen voor de nieuwsbrief geïmporteerd in Facebook Ads. Hiermee kunnen we look-a-likes van de doelgroep bereiken op Facebook. Zo kregen we contact met een doelgroep waar we zelf nooit achter waren gekomen én veel meer relevante kliks.

De cijfers

Eerste advertentiecampagne was met een 78 weergaven op de landingspagina en €0,88 per resultaat een goede aftrap. In en week tijd had Witropa een verhoging van de naamsbekendheid en het aantal websitebezoeken. De doelgroep voor deze advertentie? Bezoekers die al eerder op de website waren geweest. Uit onderzoek bleek dat een conversie meestal had plaatsgevonden bij meerdere websitebezoeken.

De tweede advertentiecampagne – gericht op de look-a-likes van huidige klanten – had een veel hoger weergave aantal. Met ruim 466 weergaves van de landingspagina in één week en een resultaatprijs van €0,21 was dit een groot succes. Een specifiekere doelgroep, lagere kosten en een hoger bereik.

De reisplanaanvragen stroomden ineens binnen! – Willem

Hoogwaardige content

Deze advertentiesuccessen zorgden uiteraard ook voor een groter aantal relevante inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en passen in de doelgroep. De nieuwsbrief (lees: drip-campagne) heeft minimaal negen verschillende mailings die worden verstuurd met een week tussen iedere mail.

Wat bijzonder is, is dat het openpercentage in mail negen (dus na negen weken) bijna net zo hoog is als de eerste mail: 81,3 procent! In de gehele drip-campagne daalt het openpercentage niet lager dan 70,5% van de honderd inschrijvingen. Ook het klikpercentage varieert tussen de 1,4 en 50 procent. Dit komt omdat we variëren in de content die we aanbieden.

Wees trouw aan je doelgroep

Wil je dus het aantal klanten verhogen en ben je al bezig met adverteren, maar zonder resultaten? Kijk dan welke informatie  je al hebt over je huidige klanten en of je deze kunt gebruiken. Blijf dicht bij je doelgroep en produceer content die voor hen aansprekend is. We helpen je graag met een creatieve groeiworkshop om wat ideeën te opperen of een doelgroeponderzoek zodat je kunt beginnen met groeien!