Wil je groeien, blijven groeien of sneller groeien? Dan heb je vast nagedacht over je groeiambitie. En je hebt misschien al een plan. In dat plan heb je doelen geformuleerd. Dan is het logisch dat je wilt meten om te weten of je je doelen gaat halen!

Het meetbaar maken van je succes is essentieel om te bepalen waar je aandacht naar uit gaat. Welke projecten start je op, welke prospects jaag je na en welke investeringen ga je doen. De vraag is echter: wat ga je nu precies meten? Om te weten of je je doelen gaat halen, heb je allerlei cijfers tot je beschikking. Een paar van deze cijfers zijn het meest bepalend voor je resultaat. Dat zijn je KPI’s (Key Performance Indicators). KPI’s geven je essentiële informatie over wat er nu gebeurt en bieden je de mogelijkheid je doelen tijdgebonden te maken. Maar KPI’s formuleren, hoe doe je dat?

Van doel naar targets met KPI’s

Klein voorbeeld: je wilt komend jaar 20% groeien. Je plan is om te groeien met het aantal klanten. Je hebt er nu 100, dus je wilt naar 120. En die nieuwe klanten hebben allemaal dezelfde waarde. Elk jaar gaan er 10 klanten weg. Dus je moet 30 nieuwe klanten binnenhalen. Mogelijke KPI’s om te formuleren bij dit doel zijn: 

  • Aantal leads
  • Conversie van lead naar klant
  • Klantwaarde
  • Aantal vertrekkende klanten

Iedere KPI heeft zijn eigen target: als de conversie van lead naar klant normaal 50% is, heb je 60 leads nodig terwijl de conversie gelijk blijft. De waarde van de nieuwe klanten moet gelijk zijn aan die van de bestaande en het aantal vertrekkende klanten mag niet groeien.

Als je het niet meet, kan je het niet verbeteren

Het is uiteraard niet makkelijk om ieder succes in cijfers te meten. Iedere organisatie heeft heel veel data voorhanden: websitebezoek, advertising, social media, e-mail marketing, CRM, etc. Te veel om te analyseren. Bovendien zit alle data in verschillende systemen. Maar als je niet meet, weet je ook niet waar en hoe je kan verbeteren. Sterker nog; ben je überhaupt wel succesvol? Dit artikel van Frankwatching (2018) helpt je goed bij KPI’s formuleren in de verschillende fases in de customer journey.

Door je marketing- en verkoopproces af te stemmen op de klantreis wordt al snel duidelijke welke KPI’s belangrijk zijn om je doelen te halen. Ook wordt duidelijk dat je niet alle data nodig hebt. Leg de focus op de doorstroom in de funnel en breng de prestaties per contactmoment in kaart. Zo kan je knelpunten en kansen snel opsporen, en wordt het formuleren van een nieuwe KPI makkelijker.

Kunnen wij jou helpen met het formuleren van een aantal KPI’s? Misschien heb je al realistische doelen gesteld maar weet je niet goed hoe je deze kan bereiken. We helpen je graag! Doe bijvoorbeeld eens de groeiscan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.