Lead generation

Het vinden van waardevolle leads kan voelen als een zoektocht naar een speld in een hooiberg. Joeri gaf je al eerder tips over het kwalificeren en aantrekken van leads. 

Maar stel je nu eens voor dat je potentiële leads op een presenteerblaadje aangereikt krijgt… Too good to be true? Niet als je gebruik maakt van bezoekersherkenning.

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wie zijn mijn websitebezoekers?

Als je een website hebt, wil je hier natuurlijk de juiste bezoekers naar toe trekken. Deze bezoekers kunnen formulieren invullen waarmee je interessante data kunt verzamelen, zoals e-mailadressen of telefoonnummers.

Vervolgens gebruik je deze gegevens om je leads te benaderen. Het nadeel van deze aanpak is dat je afhankelijk bent van de activiteit van je websitebezoekers.

Uit praktijk blijkt dat 95% van de websitebezoekers geen formulier invullen en dus geen gegevens achterlaten. Een gemiste kans voor jou, want hoe kom je er nu achter wie je website heeft bezocht?

Gelukkig bestaat er software om je websitebezoekers te herkennen, zonder dat ze actief hun gegevens achterlaten. Dit wordt ook wel bezoekersherkenning genoemd. Hieronder leggen we je uit wat bezoekersherkenning is.

Wat is bezoekersherkenning?

Zoals we hierboven kort hebben toegelicht, maakt bezoekersherkenning het makkelijker om “anonieme” websitebezoekers te achterhalen. Met deze informatie wordt het een stuk gemakkelijker om meer website leads te genereren.

Maar hoe gaat dat in zijn werk? Softwareaanbieders voor bezoekersherkenning gebruiken grote databases met IP-adressen, welke gekoppeld kunnen worden aan bedrijven. Zo zie jij precies welke bedrijven je website hebben bezocht, via welke bron ze zijn ingestapt en welke pagina’s ze hebben bekeken. Op deze manier vis je de relevante leads direct uit je websitebezoekers!

Bij Anglers maken we zelf al lang gebruik van bezoekersherkenning. En met succes. Maar de tools die hiervoor beschikbaar zijn, staan niet stil in de ontwikkeling. Daarom evalueren we ze regelmatig. Bij ons onderzoek kijken we natuurlijk voornamelijk naar de kwaliteit van de herkenning. Maar ook naar de geleverde informatie, functies, gebruiksvriendelijkheid, integraties en natuurlijk prijs. Na de laatste evaluatie zijn we overgestapt op Leadinfo.

Gebruik bezoekersherkenning om meer leads te genereren
Gebruik bezoekersherkenning, zoals Leadinfo om meer leads te genereren.

Welke voordelen heeft Leadinfo?

  • Geweldige (internationale) herkenning van bedrijven
  • Inzicht in alle relevante bedrijfsinfo, incl. omzetten
  • Belangrijkste contactpersonen direct bij de hand
  • Real-time inzicht in welke pagina’s mensen bekijken
  • Mouse-tracking en heat-maps per bezoeker
  • Slimme triggers om je opvolging te automatiseren
  • Integraties voor LinkedIn en Google Ads
  • E-mail rapportages van bezoekers
  • Koppelingen met heel veel CRM-systemen

Aan de slag met bezoekersherkenning?
Wil jij waardevolle leads herkennen op je website? Wij helpen je graag met het instellen en optimaliseren van je bezoekersherkenning. Zo vis je nooit meer achter het net.
Neem contact op ▶︎

Je website als leadgenerator

De belangrijkste informatiebron voor je (potentiële) klanten is natuurlijk je website. Maar wist je dat dit andersom ook het geval is?

Door het gedrag van je websitebezoekers te analyseren, kun je waardevolle informatie verzamelen waarmee je je site kunt optimaliseren.

Met bezoekersherkenning komt daar nog een extra factor bij: je kunt je website inzetten als heuse leadgenerator. Je bezoekers hoeven niet zelf actief hun contactgegevens achter te laten; jij weet dat ze je site hebben bezocht, welke pagina’s ze hebben bekeken en kunt dus een inschatting maken van hun behoeften. Wees actief, niet reactief.

Bezoekersherkenning voor B2B

Wanneer je bezoekersherkenning inzet, zul je geen individuele personen terugzien in je data. De herkende IP-adressen worden gekoppeld aan bedrijven en de bedrijfsinformatie wordt vervolgens overzichtelijk aan je teruggekoppeld.

Om deze reden is het inzetten van bezoekersherkenning software vooral interessant voor de B2B sector.

In verband met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) mag je de gevonden leads niet zomaar toevoegen aan een mailinglijst, maar je mag wel direct contact met ze opnemen.

Daarbij is het wel belangrijk om te onthouden dat je enkel contact op mag nemen via algemene telefoonnummers en mailadressen die openbaar beschikbaar zijn. Deze bedrijfsgegevens vallen immers niet onder de AVG.

Tip: kies voor een softwareprogramma dat je direct kunt integreren met je CRM-systeem. Zo krijg je relevante leads direct binnen in je salesfunnel.

Hoe zit het met privacy?

Softwareprogramma’s zoals Leadinfo gebruiken geen cookies, maar IP-adressen om bezoekers op je site te herkennen.

IP-adressen vallen volgens de AVG onder persoonsgegevens, en daar moeten we dus voorzichtig mee om gaan. Wanneer je IP-herkenning inzet voor marketing en analyse doeleinden.

Gebruik je de persoonsgegevens voor een duidelijk legitiem belang? Dan doe je dus niks verkeerd. Wel moet je even in je privacyverklaring vermelden dat je IP-herkenning software inzet.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
Start hier ▶︎