Budget bepalen

Online adverteren, wat kost dit nou eigenlijk? Een vraag die iedere ondernemer zich wel eens stelt. Hoe bepaal ik het budget voor mijn online advertenties? Dit zijn natuurlijk logische en belangrijke vragen. Een nog belangrijkere vraag is wat het online adverteren jou moet gaan opleveren. Deze vraag is makkelijker te beantwoorden. En wanneer je dit weet, is het bepalen van je budget ook een stuk eenvoudiger.

Laat je niet misleiden!

Grofweg zijn er drie manieren waarop jij jouw budget voor online adverteren kunt bepalen. De eerste methode is je laten leiden door allerlei kansen, mogelijkheden en misschien wel onmogelijkheden. Een voorbeeld: een advertentieverkoper benadert je voor een unieke deal, voor maar een paar duizend euro kun je in zijn blad staan met een pagina grote advertentie. Dit kan heel erg interessant zijn. Het is hier echter ook de vraag, wat verwacht je dat het je oplevert en welke zekerheden heb je hierbij?

Ditzelfde geldt voor online adverteren op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Op deze kanalen kan je uitgaan van het minimale bedrag dat je moet besteden per dag of de besteding per periode. Of je kunt uitgaan van het advies dat zij jou geven op basis van het bereik dat je kunt creëren. Al deze mogelijkheden zijn effectief om je campagne-kosten te bepalen, maar niet je totale budget.

Download nu de whitepaper “grip op je marketing”, voor een winnende budget strategie!

Percentage van je omzet

De tweede mogelijkheid is je omzet leidend te laten zijn. Welk deel van je omzet zou je kunnen investeren in je groei? Is dit 1%, 2% of misschien wel 10%? Dit is op zich een hele goede manier om te zorgen dat je structureel investeert in marketing. Het grote nadeel aan deze methode is, dat je niet van tevoren hebt nagedacht over wat het je daadwerkelijk gaat opleveren.

Het betekent ook dat je de investering in marketing verlaagt, op het moment dat je omzet daalt. Terwijl dat misschien wel het moment is om juist meer te investeren in de marketing binnen jouw organisatie.

Return on Marketing

De derde methode is bepalen in hoeverre er geld terugkomt voor elke actie of elke euro die je uitgeeft. Dit noem je ook wel je Return on Investment of nog beter; Return on Marketing. Vraag jezelf af wat jij bereid bent uit te geven aan een lead, een verkoop of een klik op je website, in de wetenschap dat al deze dingen je uiteindelijk onderaan de streep een bepaalde omzet opleveren. Hierbij is de klantwaarde – de opbrengst per klant – leidend.

Lees ook: 4 manieren om je klantwaarde te bepalen

Wat ons betreft is de beste methode een combinatie van methode 2 en 3: ga uit van de Return on Marketing en bepaald de ruimte die binnen jouw omzet aanwezig is. Zo bepaal je de kosten