Blijf je investeren in online marketing in crisistijd? Verstandig! Juist nu maak je online het verschil. Bij veel van mijn klanten moet ik nu nog meer bewuste keuzes maken om op te vallen in de menigte. Ik geef je 5 tips om je op weg te helpen zodat je direct aan de slag kunt?

#1 Profiteer van social media

Op Instagram en Facebook kun je mooie en aantrekkelijke content plaatsen. Afbeeldingen van producten, behind-the-scenes foto’s, updates binnen jouw bedrijf, enzovoort. Deel ze op social media en speel in op gebeurtenissen in deze crisistijd. Zorg ervoor dat je dit consistent doet voor het beste resultaat. Zoek interactie door bijvoorbeeld vragen te stellen.


Gratis Social Media Checklist
Heb je hier wat hulp bij nodig? Gebruik onze checklist om je posts voor te bereiden weet je zeker dat je niets mist!
Download hem nu ▶︎


Je social bedrijfspagina’s

Bedrijfspagina’s zijn de basis van je Social Media. Richt ze goed in en zorg ervoor dat mensen makkelijk de call-to-action-button kunnen vinden. Dit kan een knop zijn naar je website, bijvoorbeeld om je direct te bellen of om een chat te starten. Je kunt sinds kort Facebook koppelen met WhatsApp om nog makkelijker contact te houden met je klanten

#2 Stuur op je belangrijkste product of dienst

In tijden van crisis is het belangrijk dat je keuzes maakt. Zeker als je moet bezuinigen in je budget. Bepaal daarom met welk product of welke dienst je op dit moment de meeste kans maakt. Kies daarvoor en focus je alleen daarop.

Vervolgens zorg je voor een duidelijk website doel. Bijvoorbeeld het boeken van een proefles, het downloaden van een brochure of het bellen voor een afspraak. Stuur zoveel mogelijk van je online verkeer naar dat doel! Laat je niet afleiden; hou vast aan die focus.

#3 Vergroot je online vindbaarheid

Nu we allemaal veel binnen zitten, zijn veel mensen vaker en langer online actief. Door SEA (Search Engine Advertising) in te zetten via Google Ads kan je jouw bedrijf hoger in de zoekmachine laten ranken. Dit kan al vanaf een paar euro per dag! We schreven hier een andere blog over: online adverteren, bereken je kosten!

Ook kan je de SEO (Search Engine Optimization) van jouw website verbeteren om organisch beter vindbaar te zijn in zoekmachines. Met een keyword analyse kan je je website zo optimaliseren dat Google ‘m beter leest en hoger waardeert. Belangrijke tip: ga op zoek naar zoekwoorden die jou ook business op kunnen leveren.

Quick win!

Zorg dat je een Google Bedrijfspagina hebt en dat deze op orde is. Gebruik hierbij goede keywords en vermeld de openingstijden. Laat zien dat je bijvoorbeeld producten online kunt bestellen of digitaal een afspraak of consult kunt plannen.

#4 Organiseer je data

Veel van onze klanten hebben nu tijd over. Dat is natuurlijk niet gewenst, maar je kunt deze tijd wel nuttig besteden. Duik bijvoorbeeld eens in je klantdata. Je klantdata is goud waard. Zorg dat het op orde is.

  • Staan er dubbele namen/klanten in?
  • Wie zijn je actieve klanten en wie zijn je slapende klanten?
  • Heb je van iedereen het (juiste) e-mailadres?
  • Vul alle gegevens aan die je kunt gebruiken voor marketing automation. Zoals de datum van de laatste afspraak of het laatst gekochte product.
  • Maak een lijst met mensen die jouw nieuwsbrief niet meer willen ontvangen en sluit hen uit in je mailing.

#5 Motiveer je huidige klanten

Vergeet natuurlijk je huidige klanten niet! Misschien kun je (extra) producten aan hen verkopen. Blijf top-of-mind door wekelijks of misschien wel vaker een waardevolle mail uit te sturen. Zo blijven klanten op de hoogte en motiveer je hen om straks toch weer bij jou te kopen. In een tool als Mailchimp of ActiveCampaign kan jij gemakkelijk jouw eigen e-mail bestand importeren en vervolgens e-mails naar klanten sturen. 

Vind je het toch lastig om de juiste strategie te kiezen? We hebben in deze bijzondere tijd een hulplijn opengezet waar je terecht kunt met jouw vragen. Je kunt een half uur lang sparren met onze online marketeers voor de juiste strategie en tactiek.

Ik zeg doen! Juist in deze crisistijd!