Social media strategie

Anno 2019 is social media een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Toch wordt vaak vergeten om ook voor social media een duidelijke strategie te volgen. Heb jij al een gestructureerde social media strategie? Wij geven je 3 tips hoe je binnen no-time orde op zaken kunt stellen.

Tip 1: Weet wie je doelgroep is

Net als in een marketingstrategie, is het ook voor social media van belang dat je weet wie je doelgroep is. Op welke personen wil jij je richten, wat wil je hen vertellen of beter nog wat wil je dat zij gaan doen? Social Media kan perfect worden ingezet om een call-to-action te promoten en dus leads binnen te halen. Mits je je post richt op jouw doelgroep. Om je doelgroep helder in kaart te brengen kun je het beste een persona opzetten. Op deze manier weet je altijd tot wie je de social media posts moet richten. 

Tip 2: Stel thema’s vast

Een post plaatsen, omdat het hoogtijd is om weer eens iets te posten, is een echte ‘not done’. Maar hoe zorg je er nu voor dat je oneindig veel inspiratie hebt? Heel simpel; bepaal vaste thema’s. Op deze manier heb je niet alleen overzicht, maar zorg je ook voor voldoende inspiratie. Kies bijvoorbeeld als thema ‘social media’ en hang daar passende onderwerpen onder zoals; planningtools, social media trends, hoe maak je een social hand-out, etc. Deze onderwerpen kun je maandelijks aanvullen, zolang het maar binnen het vastgestelde thema past.

Tip 3: Maak een contentkalender

Nadat je hebt vastgesteld wie je doelgroep is en welke thema’s je wilt gaan gebruiken, is het belangrijk om dit overzichtelijk bij te houden. Dit kun je het beste doen door middel van een contentkalender. In een contentkalender kun je heel overzichtelijk weergeven welke post, onder welk thema, met welke afbeelding en op welke datum deze moet worden gepubliceerd. Niet alleen handig voor je eigen overzicht, maar ook handig wanneer je met meerdere mensen verantwoordelijk bent voor de verschillende social media kanalen. 

Minder verplichting, meer creatieve creatie

Wanneer je deze basistips zult toepassen heb je niet alleen meer structuur in je social media, maar ook meer plezier. Doordat je weet wie je met je posts wilt bereiken, welk thema je wilt uitlichten en wanneer je dit gaat doen, zal het minder als verplichting voelen. Daardoor krijg je de ruimte om vooruit te gaan plannen, waardoor je nóg leukere content uitingen kunt gaan bedenken. 

Download de gratis Contentkalender

Om je plannen om te zetten naar actie hebben wij een content kalender voor je gemaakt. Kun jij wel wat meer structuur in je social media strategie gebruiken? Vul dan hieronder je mailadres in en ontvang onze gratis content kalender in je mailbox. Je kunt daarna direct aan de slag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.