LinkedIn Sponsored InMail

LinkedIn Sponsored Inmail- Enkele weken geleden was het zo ver. Ik ontving voor het eerst een bericht via LinkedIn Sponsored Inmail. Of dit bericht voor mij waardevol was? Mwa, niet echt. Maar wanneer je deze manier van promotie op de juiste manier inzet, kan het zeker wél waardevol zijn!

Wat is LINKEDIN Sponsored InMail?

LinkedIn Sponsored InMail is de betaalde versie van de LinkedIn chatbox functie binnen LinkedIn. Je kunt hier dus (betaald) een persoonlijk bericht naar een prospect sturen. Superhandig wanneer je op een persoonlijke manier een evenement, webinar, product, dienst, infographic of andere relevante download onder de aandacht wil brengen (dit was meteen reden 1).

2. Kan goed samen met een gewoon InMail bericht

Allemaal leuk en aardig, die gesponsorde berichten. Maar we kennen natuurlijk de gewone InMail berichtenfunctie al. Dat klopt! Een gewoon InMail bericht kan heel goed samen met een gesponsorde variant. Mocht je toevallig iemand al hebben benaderd via een gewoon InMail bericht, dan kan het zijn dat hij of zij ook het gesponsorde bericht ontvangt. Dit komt omdat hij of zij in je doelgroep valt. Op deze manier kunnen de gratis en gesponsorde versie elkaar alleen maar versterken.

3. Direct onder de aandacht bij de juiste persoon

In een eerder artikel liet Angler Senna al weten dat het bepalen van de juiste LinkedIn doelgroep belangrijk én enorm lastig is. De informatie uit dit artikel kun je meenemen bij het opzetten van jouw eigen InMail Campagne. Net zoals bij een gewone LinkedIn Campagne, kun je bij een InMail Campagne ook targeten op een voor jou relevante doelgroep.

Zo weet je dus altijd zeker dat jouw bericht ook bij  jouw vastgestelde doelgroep komt die je wilt aanspreken. Alleen gaat dit via InMail een stuk persoonlijker, dan in een algemene campagne.

4. Een aantrekkelijke call-to-action binnen handbereik

Of iemand de gesponsorde InMail nu opent op mobiel of desktop, een duidelijke CTA (call-to-action) wordt altijd weergegeven. Het responsive design zorgt ervoor dat deze knop altijd zichtbaar is. En we weten allemaal wat een goede CTA kan opleveren. Juist; conversies! 

Dat maakt een gesponsorde InMail direct een stuk waardevoller! 

5. Je bericht altijd op het juiste moment onder de aandacht

Nu is het best zonde om lukraak gesponsorde InMail berichten te gaan sturen. Want hoe weet je nu of iemand het bericht wel heeft ontvangen? Simpel, een gesponsorde InMail wordt namelijk alleen maar afgeleverd aan een prospect wanneer deze actief is op LinkedIn. Zo kom je op het juiste moment onder de aandacht! Daarnaast hoef je niet bang te zijn dat je bericht in een mailbox beland van iemand die niets met zijn/haar profiel doet. 

6. Je betaalt bij afleveren of openen

Het is niet zeker of iemand die jouw bericht ontvangt deze ook daadwerkelijk opent. Daarom hanteert LinkedIn twee afzonderlijke tarieven. Er is een tarief voor het verzenden van een gesponsorde InMail en voor het openen van het bericht. Bij het verzenden van een gesponsored bericht moet je uitgaan van ongeveer € 0,80 per verzonden bericht. Opent de ontvanger jouw InMail? Dan zal er ongeveer € 1,20 per geopende InMail worden gerekend. Zo ben je totaal ongeveer € 2,00 per verzonden én ontvangen bericht kwijt.

De genoemde bedragen zijn een indicatie. Je kunt bij het opstellen van jouw InMail zelf een bodstrategie kiezen en hier een budget aan weiden. Je ziet dan een suggestie vanuit LinkedIn, zodat je weet met welk budget je het meeste rendement kan boeken. Aan jou de keus om dit bedrag te kiezen of iets hoger of lager in te zetten. 

Haal het beste uit je gesponsorde InMail

Wat je beter niet kunt doen is, targeten op een irrelevante doelgroep. Zo ontving ik bijvoorbeeld een bericht over zakelijk krediet. Zonde! Want het bericht heb ik ontvangen én geopend. De juiste doelgroep is dus enorm belangrijk, anders wordt het een erg duur en waardeloos grapje. Zorg daarnaast voor een aantrekkelijke (en ja dus ook relevante) CTA in het bericht. Want clicks willen we uiteindelijk allemaal!

Kortom, met een gesponsorde InMail kun je heel goed je potentiële klant op een persoonlijke manier benaderen. Of het nu een klant wordt of niet, je hebt in ieder geval een moment van aandacht.


WIL JE OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN DE NIEUWSTE GROEITIPS?

MELD JE DAN NU AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF!