adverteren op LinkedIn tips

Adverteren op LinkedIn is al een tijdje mogelijk. Maar liefst 74 procent van de B2B-bedrijven gebruikt LinkedIn om aankoopbeslissingen te laten plaatsvinden. Niet zo gek ook, de conversieratio op LinkedIn blijkt wel drie keer zo hoog te zijn als op Google Adwords. Het laatste jaar zien we een flinke groei in het aantal (bedrijfs)profielen. Ook heeft LinkedIn de advertentiemogelijkheden flink uitgebreid. LinkedIn is dus goed op weg om zijn groei voort te zetten.

Sinds dit jaar is de bètaversie van het nieuwe campagnebeheer gelanceerd, adverteren moet via deze nieuwe versie makkelijker worden. Toch merken we dat veel van onze klanten afhaken bij het zien van deze tools. We doken daarom in LinkedIn Campaign Manager om je een handje te helpen met het opzetten van een LinkedIn advertentie die past bij jouw bedrijfsdoelstellingen. Vergroot je klantenkring of verhoog de verkoopcijfers!

Het verschil tussen campagnegroepen, campagnes en advertenties

Het aanmaken van campagnegroepen is de eerste stap die je tegenkomt wanneer je begint met adverteren. Campagnegroepen helpen je om verschillende campagnes te ordenen. Dit is vooral handig wanneer je vaak adverteert en meerdere advertenties tegelijk laat lopen. Maak bijvoorbeeld onderscheid tussen doelgroepen, doelstellingen of verschillende stappen die je doorloopt in de marketingfunnel (attention, interest, consideration, descion).

Campagnegroepen helpen je om budgetten en data te bepalen, maar bieden ook een mooi overzicht van de rapportages van meerdere campagnes. Campagnegroepen hangen onder campagnes. Breng hier verschillende boodschappen (advertenties) onder. Bijvoorbeeld: de campagne heet ‘Groeitips’, de campagnegroep heet ‘groeitip 1’ en de bijbehorende twee advertenties promoten beide groeitip 1, maar doen dit met een ander beeld of tekst.

Doelstellingen bepalen

Voordat je direct aan de slag gaat met adverteren op LinkedIn is het belangrijk om je doelstelling te bepalen. Wat wil je bereiken? We hebben hieronder een kort lijstje voor je samengesteld. Vergeet niet dat je doelstellingen erg samenhangen met je budget. Heb je grote doelstellingen? Denk dan ook aan meer budget, maar daarover later meer.

  • Meer naamsbekendheid
  • Meer leads
  • Veel nieuwe websitebezoekers voor retargeting
  • Veel nieuwe paginabezoekers
  • Meer mensen op je website om data te verzamelen
  • Meer productverkoop
  • Groter bereik
  • Een verhoging van de enagement of interacties
  • Meer weergave van je content

LinkedIn doelgroep bepalen

Een van de moeilijkste dingen van het maken van je advertentie: het bepalen van je doelgroep. Veel bedrijven weten goed wie hun doelgroep is, maar wanneer ze dit zo gedetailleerd moeten omschrijven wordt het lastig. Onze eerste tip is om je doelgroep gelijk op te slaan zodra je deze hebt afgerond. Zo kan je deze doelgroep vaker gebruiken.

Wat we vaak gebruiken om een doelgroep op te stellen is een targetlist. Hierin staan namen van bedrijven die op de ‘wish list’ staan van de klant. Daarna volgt de mogelijkheid om je doelgroep verder te specificeren. Let op: zorgt dat je doelgroep minimaal 300 leden heeft en selecteer niet meer dan 20 doelgroepcirteria, dit zie je rechts bovenaan je scherm. Zorg dus dat je niet te veel kenmerken van je doelgroep meeneemt.

LinkedIn neemt alleen mensen mee in de doelgroep als ze voldoen aan één of meerdere criteria die je hebt opgegeven. Te veel criteria betekent dus een te kleine doelgroep. Wel kun je ook doelgroepen uitsluiten. Doe dit bijvoorbeeld als je al eerder geadverteerd hebt en merkt dat het bouncepercentage erg hoog is. Dit kan betekenen dat je niet de juiste mensen aantrekt op je website.

Tip: een persona opstellen helpt ook erg goed bij het formuleren van een doelgroep

Wees voorzichtig met de optie ‘doelgroep uitbreiden’. Dit houdt in dat LinkedIn mensen zoekt die lijken op de mensen die je aangeeft als doelgroep. Bijvoorbeeld: Als je campagne gericht is op leden met de vaardigheid ‘Online reclame’, dan kan het zijn dat je campagne ook wordt getoond aan leden met de vaardigheid ‘Interactieve marketing’ op hun profiel.

Wanneer je jouw doelgroep niet helemaal scherp voor ogen hebt is dit handig. Is dit wel het geval? Niet doen! Het gevaar is dat LinkedIn vooral op zoek gaat naar mensen die gemiddeld sneller klikken op advertenties. We vergelijken het altijd met moeders of oma’s die de hele dag op Facebook zitten en reageren op iedere win actie en kettingbrief. LinkedIn verzameld weliswaar meer weergaven of clicks, maar dit zijn geen waardevolle klanten voor jou.

Advertentieformats en plaatsing

Het voordeel van de bètaversie in LinkedIn is dat advertentieformats erg duidelijk worden weergegeven. Wanneer je met je muis beweegt over de verschillende opties worden de opties per format toegelicht. Wat we je wel willen meegeven is om eerst te denken aan je boodschap en daarna pas aan het medium en de vorm van die boodschap.

LinkedIn zal je ook de mogelijkheid bieden om je advertentie te plaatsen op het LinkedIn Audience Network. LinkedIn Audience Network is een nieuw platform dat speciaal ontwikkeld is voor het verspreiden van gesponsorde content. Wanneer je deze optie aanvinkt krijg je dus de mogelijkheid om ook buiten de nieuwsfeed van LinkedIn de adverteren. Wil je hier mee over weten? Lees dan dit artikel.

Omdat Audience Network nog niet zo lang gebruikt wordt, is er nog niet heel veel te zeggen over de effectiviteit van deze optie.

Budgetten bepalen

Het bepalen van een budget kan soms echt een hersenkraker zijn. In een andere blog leggen we je graag alles uit over het bepalen van budgetten voor online marketing, nu help ik je met het maken van de beste keuzes binnen het adverteren op LinkedIn. Onthoud altijd dat LinkedIn (logischerwijs) probeert zo snel mogelijk jouw budgetten op te snoepen voor zo min mogelijk moeite. Al hun goedbedoelde extra functies zijn dus niet altijd zo voordelig als ze lijken.

Zoals al eerder aangegeven, hangen budgetten samen met ambities en doelen, maar ga uit van minimaal 10 tot 15 euro per dag. Dat is tevens ook het startbudget van LinkedIn. LinkedIn is nu eenmaal een duurder platform dan Facebook. Afhankelijk van je doelstelling adviseren we om niet te werken met dagelijkse budgetten. LinkedIn adverteert dan net zo lang met het budget totdat het op is voor die dag. Werk liever met CPC (Cost Per Click). LinkedIn krijg dan alleen geld als iemand heeft gelikt of een conversie heeft gedaan.

Cost Per Click (CPC) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor iemand die op jouw advertentie klikt. Doe die alleen wanneer je ook een call to action in de advertentiemateriaal hebt staan. Probeer net onder of tussen het aanbevolen bod te gaan zitten.

Cost Per Mile (CPM) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor het aantal (1.000) weergaven. Deze manier van bieden is gunstig wanneer je kiest voor naamsbekendheid of engagement.

Tip: om van een klik een conversie te maken is het van groot belang dat je bestemmingspagina overeenkomt met wat de potentiële klant verwacht na het klikken op een advertentie.

We willen je meegeven dat het niet altijd zo is dat wanneer je een hoog bedrag inzet, je advertentie ook vaak wordt getoond. Dit hangt ook samen met de kwaliteit van je advertentiemateriaal. LinkedIn verdiend immers liever geld aan een advertentie met lage click kosten, maar waar veel op wordt geklikt dan op een advertentie met hoge click kosten, maar waar niemand op klikt.

Conversies

Om te zien of jouw campagne succes heeft gehad stel je conversies in. Waar moeten mensen terecht komen? Welke pagina verwachten ze aan te treffen na het klikken? Stel dit goed in en zorg voor pixels en utm-codes in je link om dit achteraf (en tijdens) je campagne goed te kunnen meten. Succes met groeien!

Heb je vragen over advertenties plaatsen? Wil je weten of LinkedIn kansen biedt voor jouw groeiambities? Of adverteer je al veel maar komen hier niet de gewenste uitkomsten uit? Neem gerust contact op of laat een reactie hieronder achter! We helpen je graag om het maximale resultaat uit jouw campagnes te halen.