Online ondernemen

Uit onderzoek blijkt dat het MKB wakker van ligt van een aantal online marketing uitdagingen. Online ondernemen kan niet zonder online marketing. Ook als je jouw product of dienst niet persé online verkoopt, maar meer via traditionele kanalen als persoonlijke verkoop of via een binnendienst, speelt online marketing een onmisbare rol in het vinden, beïnvloeden en binnenhalen van orders.

De belangrijkste online marketing uitdagingen:

  1. Ontbreken van kennis 
    Veel ondernemingen hebben zelf geen online marketing kennis in huis, maar missen ook de ervaring om online marketing partners goed aan te sturen. Ze weten niet wat de mogelijkheden zijn en hoe ze kosten en resultaat moeten beoordelen.
  2. Inzet van tools & processen
    Als er al tools beschikbaar zijn, is het tijdrovend en (lijkt het) complex om de tools op de juiste manier in te zetten. Zelf tools selecteren is door het uitgebreide en ondoorzichtige aanbod erg lastig. MKB-ers weten niet hoe ze online marketing processen op je juiste manier moeten inrichten.
  3. Tijd vrijmaken
    Er leeft een algemene tendens dat ondernemers hun online marketing zelf willen uitvoeren of iemand binnen de bestaande organisatie dat naast hun bestaande taken willen laten doen. Door de waan van de dag lukt het in praktijk echter niet tijd vrij te maken.

Ben je ook ondernemer? En wil je weten welke kansen en uitdagingen andere ondernemers zien met online marketing? Bekijk dan nu de infographic.