conversie optimalisatie

3 tips om je marketing rendement te verhogen

Conversie optimalisatie is een vak apart binnen het online marketing spectrum. Het omvat alle activiteiten die te maken hebben met het maximaliseren van het aantal website bezoekers dat een bepaald doel haalt op jouw website. Bijvoorbeeld een aankoop of een aanvraag. Het resultaat van conversie optimalisatie is – als het goed is – een hogere conversie ratio. 

Rekenvoorbeeldje: je hebt in een maand 1.000 bezoekers op je site. Van die 1.000 bezoekers doen er 50 een online test zoals onze Groeiscan. Je conversieratio is dan 5%. Weet je het aantal te verhogen naar 55, dan is je conversie ratio met 10% gestegen. Onderaan de streep zou dat ook 10% meer omzet kunnen betekenen, mits de kwaliteit van de lead gelijk blijft. In die zin is conversie optimalisatie een belangrijke activiteit die heel lucratief kan zijn!

Conversie optimalisatie tests

De activiteiten binnen het domein conversie optimalisatie richten zich vooral op het beter afstemmen van een webpagina op de bezoeker. Door te testen met verschillende indelingen, afbeeldingen, teksten, buttons, et cetera streef je een maximaal resultaat na. Er zijn inmiddels talloze studies gedaan naar wat wel en wat niet werkt. 

Bij het bedenken van de tests houdt je natuurlijk goed in je achterhoofd wat de bezoeker verwacht. Als je daar geen idee van hebt, kun je er makkelijk onderzoek naar doen met een tool als Hotjar. Met een vragenlijstje kun je snel achterhalen wat de reden van het bezoek is en waarom iemand daar wel of juist niet in slaagt. En in dat laatste zit vaak de grote winst!

Meer bezoekers converteren niet

Terug naar het rekenvoorbeeldje hierboven. 5% kan een prima conversie-ratio zijn. Er zijn talloze webshops die maar was graag zo’n percentage zouden halen. Maar hoe goed je ratio ook is, er zijn altijd véél meer bezoekers die NIET converteren. Of in ieder geval niet direct! En dat is natuurlijk jammer, want je hebt veel moeite gedaan om ze naar je site te trekken.

Zorg daarom dat je ook aandacht besteed aan de afhakers. 

Drie manieren om afhakers alsnog te converteren  

  1. Biedt een alternatieve conversie aan die laagdrempelig is. Een online test kost misschien teveel tijd, of sluit niet aan bij de zoektocht van de bezoeker. Misschien is hij wel geïnteresseerd in tips per e-mail of bijvoorbeeld een interessante whitepaper. 
  2. Zet retargeting in. Soms is het moment niet helemaal goed, of is iemand niet direct overtuigd om de door jou gewenste actie uit te voeren. Door gericht op die ene bezoeker te adverteren, kun je later alsnog de conversie binnen halen.
  3. Zit je in de zakelijke markt? Dan kun je met een bezoekersherkenning-tool in combinatie met LinkedIn Sales Navigator uitvogelen wie de mogelijke bezoeker was en hem of haar telefonisch of via LinkedIn InMail benaderen. 

Genoeg te doen dus om meer rendement uit je bezoekers te halen! Maar ook in andere delen van je marketing en sales funnel kun je veel winnen door aandacht te besteden aan de prospects die juist níet converteren. Heb je hulp nodig? Onze Anglers helpen je graag!