Voor de verschillende groeiplannen die we voor onze klanten maken zijn er veel verschillende media van belang, waarvan altijd social media. Maar hoe zorg je dat je successen boekt op dit medium?

Een goed social media plan

Wij werken vaak met een social media hand-out: een overzicht van de strategie die je gaat volgen, een social media plan dus. Hierin staat beschreven wat jouw persoonlijkheid als merk is, hoe deze past binnen de huidige situatieschets en hoe jouw middelen en strategie hierop aansluiten. In dit artikel geven we je 6 handvatten om zelf een hand-out te maken.

Brand personality

Start met het vastleggen van je brand personality. Wat is jouw bedrijf? Wat maakt het uniek? Wat is jouw missie en visie? Door hierover na te denken en dit op papier te zetten wordt het duidelijker welke stappen je hierna neemt.

Briefing en situatieschets

Vooral als je met een bedrijf als Anglers samenwerkt is het goed om een briefing op papier te zetten samen met een situatieschets. Wat wil je bereiken? En in welke situatie zit jouw doelgroep nu? Hoe kan jij hierop inspelen? Heeft jouw doelgroep keuzestress of juist moeite om een oplossing voor zijn probleem te vinden? Is jouw doelgroep zich überhaupt bewust van zijn probleem? Dit is de eerste stap in je plan.

Analytics

Heb je al cijfers uit Google Analytics? Neem ze mee! Wat verwacht je van mensen wanneer ze op je website belanden door social media? Denk na over het doel van je strategie. Heb je nog niet genoeg verkeer en wil je eerst het een en ander testen? Houdt je doelgroep van bepaalde content of zijn bepaalde pagina’s populair?

Persona’s

Speel in op de doelen, frustraties, angsten en ambities van je doelgroep. Pas de inhoud van je content hierop aan. Werk met thema’s en formats om het overzichtelijk te houden. Lees de blog van Anne (3 tips voor meer structuur in je social media strategie) voor een verdiepingsslag hierin. Heb je moeite met het vinden van inspiratie voor thema’s en formats? Organiseer een brainstormsessie met je collega’s of boek een groeiworkshop!

KPI’s opstellen

Stel vervolgens je KPI’s op. Door KPI’s op te stellen kun je doelgerichter succes behalen, meten en geeft dit ook veel meer voldoening. Wanneer je ergens naartoe werkt en dat doel behaalt kun je bewuster je successen vieren. Daarnaast kun je op lange termijn ook beter inschatten hoeveel er nodig is om je doelen te bereiken. Een voorbeeld van een mooie opsomming aan KPI’s is alsvolgt:

  • Bereik en social engagement 000
  • Website bezoeken 560
  • Leads via leadmagnet 10
  • Persoonlijke gesprekken 6
  • Offertes 4
  • Opdracht 1

Bepaal tien contentpijlers

Contentpijlers zijn richtlijnen waar de content die je maakt aan moet voldoen. Begin iedere zin met: ‘De content is…’’ en kies dan factoren uit die passen bij wat jij belangrijk vindt. Denk aan:

  • Authentiek
  • Vrolijk
  • Informatief
  • Deelbaar
  • Altijd een afbeelding
  • Niet promotioneel van aard

Laatste tips voor jouw social plan

Wat ook belangrijk is om vast te stellen zijn de huisstijlkleuren, lettertypes en het taalgebruik. Mocht de verantwoordelijke om een of andere reden niet in de mogelijkheid zijn om zijn werk uit te voeren, dan kunnen andere collega’s dit makkelijk overpakken. Wil je het nog makkelijker maken? Dan helpt het vooral in een grote organisatie om taken te verdelen. Kijk bijvoorbeeld wie de content maakt, wie publiceert, wie de content schrijft en wie meet.

Ben jij na het lezen van deze blog helemaal klaar voor het opzetten van jouw social mediastrategie? Of kun je wat hulp en inspiratie gebruiken? Je kunt nu telefonisch met ons sparren!