Influencer marketing: 5 redenen om het niet te doen

influencer marketing

De term influencer marketing zul je niet voor het eerst voorbij zien komen. Bedrijven geven grof geld uit om samen te kunnen werken met bijvoorbeeld Anna Nooshin, Doutzen Kroes of Michiel Huisman. Veel marketeers zweren erbij, maar is de hype rondom influencers wel terecht? In deze blog worden 5 nadelen besproken waarom je influencer marketing beter niet kunt inzetten.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij je samenwerkt met invloedrijke personen, oftewel influencers. Zo lift je als merk mee op het bereik en het succes van de influencers. Influencer marketing is niets nieuws: sterren zoals Marilyn Monroe prezen ook al merken aan, maar tegenwoordig gebeurt dit veel online via sociale media.

1. De juiste ‘fit’ vinden is lastig

Elk merk heeft zijn eigen identiteit met waarden die het belangrijk vindt. Bij het zoeken van een geschikte influencer moet je ervoor zorgen dat die influencer dezelfde waarden uitstraalt. Wanneer een product via social media wordt aangeprezen door een influencer die totaal niet past bij het soort product of de branche, verliest het zijn geloofwaardigheid. Als merk is het dus belangrijk selectief te zijn wanneer je kiest voor influencer marketing. Wanneer er toch een samenwerking aan wordt gegaan met een verkeerde match, kan een merk via social media zonder moeite publiekelijk worden zwartgemaakt.

2. Influencers zijn bijna nooit authentiek

Stel je ziet een Instagram-post van een actrice met een dagcrème in haar handen, waarbij ze vertelt over wat een wondermiddel de crème is en hoe glad haar huid nu wel niet aanvoelt. Geloof jij dan dat ze echt even haar verhaal kwijt wilde over de dagcrème?

De meeste mensen hebben direct door dat de post reclame is en dat de actrice wel zeker betaald krijgt om het product aan te prijzen. Tegenwoordig zijn influencers ook verplicht om aan te geven wanneer een post gesponsord is. Dit hoeft niet per se negatief te zijn, aangezien jij als volger nu wel het product hebt gezien en de actrice een redelijke ‘fit’ is met het merk. Maar echt authentiek komt het niet over. Vooral wanneer een influencer elke week weer een ander merk promoot kan het bij de volgers onoprecht overkomen en zo juist tegenwerken.

3. Micro-budget = Micro-impact

De meeste bedrijven hebben het budget niet om Doutzen Kroes of Michiel Huisman aan de haak te slaan als influencer. De hoge kosten in vergelijking met andere marketingmiddelen zijn dan ook een nadeel van influencer marketing. Micro-influencers zijn een meer betaalbare en laagdrempelige optie. Een micro-influencer is een influencer die tussen de 5.000 en 25.000 volgers heeft op sociale media.

Een nadeel hiervan zit hem dus al in de naam: Micro-influencer. Door het kleinere bereik zijn micro-influencers wel goedkoper dan een Doutzen Kroes met miljoenen volgers, maar dit betekent dus ook dat jouw merk minder potentiële klanten bereikt. Er zijn genoeg marketingmiddelen die je zou kunnen inzetten die goedkoper zijn én meer bereik creëren.

check

Gratis social media checklist!
Succesvolle social media posts maken doe je met onze gratis social media checklist. Binnen no-time weet je waar je post aan moet voldoen en wat er allemaal in moet staan.
> Naar de download

4. Je hebt geen volledige controle

Zoals eerder aangegeven ligt het prijskaartje aan de influencer waarmee je samenwerkt. Hoe groter en bekender de influencer, hoe meer budget je nodig hebt. Maar ook kleinere influencers zijn in vergelijking met andere marketingmiddelen prijzig, en je kunt van te voren niet voorspellen wat de precieze resultaten van de samenwerking zullen zijn. Je werkt tenslotte met een ander persoon die zelf kan bepalen hoe diegene jouw merk wilt promoten. Wanneer je bijvoorbeeld als kledingmerk vraagt of een influencer een kledingstuk wilt delen op Instagram, kan diegene zelf de afbeelding en de onderstaande tekst maken. Hierdoor heb je soms niet de volledige controle over het influencer marketing proces, en kunnen de resultaten afwijken van wat je had willen zien.

5. Influencer marketing is moeilijk te meten

Het grootste nadeel is het feit dat je de effectiviteit van influencer marketing moeilijk kan meten. Het klinkt cliché, maar meten is weten. Wanneer je het effect niet kunt meten, kun je ook niet zeggen of een campagne heeft gewerkt of niet. Het is namelijk niet zeker of het resultaat ook echt te danken is geweest aan die influencer, of aan een van de andere ingezette middelen.

Wanneer merken influencer marketing inzetten, kijken zij vaak naar het bereik dat ze ermee kunnen krijgen. Bereik is dan ook een van de meest makkelijke statistieken om te meten. Maar voor dezelfde prijs die je een influencer betaald om één keer iets te posten over je merk, zou je ook maandenlang een reclamebord kunnen kopen of een Facebook-campagne in kunnen zetten. Dit geeft je uiteindelijk veel meer bereik.

De meetbaarheid hangt ook samen met het doel waarmee je influencer marketing in zet. Wanneer je een persoonlijke kortingscode aanmaakt voor een influencer kun je precies zien welke conversies te danken zijn aan de influencer. Maar dit is alleen in het geval van een webshop en wanneer je als bedrijf wilt sturen op verkoop. En voor hetzelfde geld heb je weer een succesvolle Facebook-campagne waarbij je wél precies kan zien wat voor effect de campagne heeft gehad.

Get Hooked

Haak jij aan, of haak jij af?
Wij zijn Anglers, getalenteerde online marketeers. En wij hebben er zin in!
Om jouw bedrijf te helpen groeien met onze expertise.
> Get Hooked

Is de hype rondom influencer marketing terecht?

Er zitten zeker nadelen aan influencer marketing. Bij het aangaan van een samenwerking met een influencer is er geen garantie dat je doelgroep zich aangesproken zal voelen door de gekozen influencer en het bereik is vaak veel lager dan gedacht. Het grootste probleem voor online marketeers is het feit dat het effect moeilijk te meten is, terwijl het veel budget vraagt. De kosten zijn vaak hoger dan van te voren bedacht.

Maar het inzetten van influencers kan wel degelijk zorgen voor een groter bereik en bekendheid onder de volgers van de influencer. De webshop Loavies is een voorbeeld van hoe het consistent inzetten van kleinere influencers kan zorgen voor meer naamsbekendheid. In een paar jaar tijd is het modemerk uitgegroeid tot een enorm succes op social media. Zo’n 80% van alle content die zij plaatsen op social media wordt gemaakt door micro-influencers.

Tegenwoordig hoeft Loavies hier niet eens voor te betalen: inmiddels heeft het merk een grote fanbase opgebouwd die vrijwillig de hashtag #girlsgoneloavies gebruiken in hun posts. In ruil hiervoor worden de leukste posts dan gebruikt op de kanalen van Loavies. Daarnaast worden de foto’s van influencers ook gebruikt op de website, waarbij de producten op de foto’s direct aangeschaft kunnen worden.

Dus is influencer marketing echt hét antwoord op jouw marketingvraag?

Dit ligt er dus compleet aan wat je wilt bereiken en wat je budget hiervoor is. Niet voor elk doel is influencer marketing een geschikt middel. Influencer marketing heeft bij Loavies gezorgd voor een groter bereik en meer naamsbekendheid. Maar voor deze en ook andere doelen zijn er nog veel meer alternatieven die betaalbaarder en betrouwbaarder zijn. Bekijk daarom eerst de verschillende opties voordat je besluit influencer marketing in te zetten.

Op zoek naar een helpende hand voor jouw Social Media Marketing strategie? Onze Anglers denken graag met je mee! Bekijk de mogelijkheden voor het inhuren van een Social Media Specialist.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier