Online marketeer

De afgelopen tijd zijn wij met heel wat MKB-bedrijven in gesprek geweest. We zien over het algemeen beperkte en zeker geen doelmatige inzet van online marketing of een online marketeer. Online marketing wordt door het MKB nog niet professioneel aangepakt. Vaak ontbreekt het aan tijd en kennis of wordt de uitvoering gedaan door een medewerker die het als taak erbij doet. Wat men zich vaak niet realiseert, is dat een heldere strategie en goede uitvoering meer oplevert voor je (omzet)groei.

Een bericht op social media plaatsen, dat kan iedereen. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw doelgroep bereikt. Hoe zorg je dat je dat je betrokkenheid en verbondenheid met je producten en/of dienst die jouw bedrijf realiseert? Hoe zorg je dat je leads genereert en uiteindelijk deals binnenhaalt? Slechts een klein deel van de MKB-bedrijven slaagt hier in. Sterker nog: meer dan de helft van de bedrijven meet niet eens de resultaten. Hoe kun je dan weten of je inspanning effectief is.

Zonder doel geen resultaat

Een goede marketingstrategie is belangrijk voor het bepalen van de juiste koers. Een professionele uitvoering geeft je potentiële klanten vertrouwen en draagt bij aan het vergroten van je omzet en groei. De meeste marketingcampagnes lopen niet stuk op een slecht idee, maar op een slechte uitvoering. Het gevolg is dat het plan in de koelkast terecht komt of erger nog, in de diepvries .

Herken je dit? Dan kan het slim zijn om een online marketeer in te schakelen. Als ondernemer wil je doen waar je goed in bent en je behoudt focus op je corebusiness. Administratie, HR-activiteiten en IT worden vaak al uitbesteed aan externe specialisten. Waarom zou je dat met een online marketeer niet doen?

In dit artikel geven wij je 5 redenen om een online marketeer in te huren.

1.  De skills van een online marketeer

Waar begin je met online marketing en hoeveel online marketing kennis heb je echt in huis? Beperk je je tot wat je weet of heb je intern een medewerker die het erbij doet?

Er wordt steeds meer van een online marketeer gevraagd. Ze moeten creatief zijn, een goede planner, projectleider, een tekstschrijver met een vlotte pen, alles van social media afweten en liefst ook nog kunnen ontwerpen in Photoshop. Deze (young) professionals zijn moeilijk te vinden.

2.  Flexibel en schaalbaar

Binnen een marketingafdeling is het vaak rennen of vliegen maar het is ook wel eens stilstaan. Zo zijn er deadlines waardoor je capaciteit tekort komt en dan is het weer even wat rustiger. Lang niet alle MKB bedrijven hebben een full-time online marketeer nodig. Sterker nog: vaak is dat niet eens haalbaar vanuit budget. In dit geval is het aantrekkelijk om een specialist in te zetten voor één of twee dagen in de week, zodat je in ieder geval een professionele start kunt maken.

3. Geen gedoe met arbeidscontracten

De nieuwe Flexwet en de wijzigingen omtrent de transitievergoedingen hebben ertoe geleid dat MKB-bedrijven niet happig zijn op het aannemen van vast personeel. Met externe medewerkers heb je niet de zorgen bij langdurige ziekte of bij opzeggingen waarvoor je wéér vervanging moet zoeken. Met een externe kracht is bovenstaande niet aan de orde. Je hebt geen gedoe met arbeidscontracten, maandelijks ontvang je een factuur op basis van de gewerkte dagen waarvan de kosten ook nog aftrekbaar zijn.

4.  Kosten efficiënt

Eén online marketeer kost een bedrijf minimaal € 45.000,- euro op jaarbasis. Dat is exclusief wervingskosten, inwerken, opleiden, pensioenvoorzieningen, etcetera. Afhankelijk van je wensen en gekozen strategie betaal je voor een externe specialist enkel de dagen die je echt nodig hebt. De gemiddelde besteding bij onze klanten ligt op ongeveer de helft van wat een online marketeer in vaste dienst kost. Als je dan ook meerekent dat je met een professionelere aanpak meer rendement behaalt op je acties en een hogere productiviteit hebt, dan is de uitkomst van deze rekensom geen rocket science.

5. Continuïteit met up to date kennis

Online Marketing is een continue proces. Het stopt niet na één campagne of lead genererende actie. De markt verandert en je concurrentie staat niet stil. Het is een continu proces van meten, bijsturen, optimaliseren en verbeteren om een zo hoog mogelijke (omzet)groei te blijven realiseren. Elke online marketeer moet zorgen dat hij of zij up to date is en blijft inzake de laatste ontwikkelingen in de digitale wereld. Bij eigen personeel ben je zelf verantwoordelijk voor het voorzien in trainingen, coaching en begeleiding.

Waarom kiezen onze klanten voor een online marketeer van Anglers?

Anglers bespaart je een zoektocht naar de juiste persoon. Je hebt tenslotte alle online marketingexpertise tot je beschikking en direct je eerste besparing voor werving en selectiekosten te pakken. Onze Anglers delen op regelmatige basis onderling kennis en ervaringen uit. Bovendien zorgen wij voor opleiding en training on the job.

Het voordeel van Anglers is dat je online marketeers naar eigen inzicht kan inzetten. Ook voor extra capaciteit van je huidige afdeling. Geen verspilde tijd en daarmee gepaarde kosten, enkel wanneer je het écht nodig hebt; zelfs al vanaf één dag per week.

Met een Angler haal je niet alleen een gedreven en talentvolle online marketeer in huis die meekleurt met de clubkleuren van jouw bedrijf; de Angler gaat aan de slag met een Groeistrategie toegespitst op jouw bedrijf en opgesteld aan de door ervaren online marketing specialisten en ondernemers.

Zo biedt Anglers continuïteit en ontzorgt jouw bedrijf bij het behalen van omzetgroei!