Wat doet een online marketeer op kantoor?

We krijgen vaak de vraag wat de rol van een online marketeer is binnen een bedrijf. Oftewel: wat doet een online marketeer eigenlijk? Waar kan je een online marketeer voor inzetten en hoe kan je de prestaties van een online marketeer meten?

Een handige manier om daar antwoord op te geven is aan de hand van de werkzaamheden van onze Anglers. Onze Anglers zijn online marketeers. Zij zijn allround opgeleid. Ze bezitten kennis en vaardigheden op de onderstaande online domeinen. In dit artikel leggen we per domein uit wat een online marketeer doet.

Een online marketeer is een marketing medewerker die zich bezighoudt met internet marketing of online marketing. Online marketing is een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Hiermee bedoelen we internetreclame, maar ook minder directe vormen van marketing. 

Voor het gemak schrijven we over een online marketeer in de mannelijke vorm. We hebben er geen onderzoek naar gedaan, maar het zou best kunnen dat er in praktijk meer vrouwelijke dan mannelijke online marketeers zijn. 😉

Online strategie

Zoals je hierboven hebt gezien zijn er veel domeinen binnen het online marketing vak. Deze zouden we nog verder kunnen uitbreiden en specificeren. Of op een andere manier indelen. We leggen hieronder uit wat een online marketeer bij de verschillende domeinen doet.

Wil je succesvol zijn met online marketing, dan kun je niet zonder een duidelijk plan. In dit plan leg je de online strategie van je bedrijf vast: je doelstellingen, doelgroep, budget, etc. De strategie is de verbindende factor tussen alle verschillende domeinen.

Wat doet een online marketeer met een online strategie?

De belangrijkste taak van de online marketeer is de uitvoering van het plan. Binnen het online marketing plan staan diverse tactieken beschreven om het plan te realiseren. De online marketeer begrijpt de tactieken en weet wat er nodig is om ze te implementeren en de resultaten ervan te analyseren. 

Sidenote: Je mag van een Angler verwachten dat hij bij alle onderwerpen een sparringspartner voor je is. Onze Anglers geven je inzicht in hoe je er voor staat en waar je kunt verbeteren. Het motto: van experimenteren kun je leren.

Zoekmachine marketing

Waarschijnlijk heb je wel eens van de termen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) gehoord. Door deze twee strategieën goed uit te werken kan jij er voor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in Google. 

Met SEA kan je tegen betaling zichtbaar worden in de zoekresultaten in Google. Een voordeel van SEA is dat je in korte tijd bovenaan in de zoekresultaten van Google komt te staan. Als je de tijd hebt en je niet wilt betalen om bovenaan te staan kan je gebruik maken van SEO. Door SEO goed uit te voeren kan je stijgen in de organische zoekresultaten van Google.

Wat doet een online marketeer met zoekmachine marketing?

Een online marketeer maakt om te beginnen een analyse. De analyse bestaat uit een 0-meting en een zoekwoorden onderzoek. Hierbij krijg je een beeld van de SEO ranking. SEO Ranking geeft aan op welke posities je nu getoond wordt bij bepaalde zoekopdrachten. 

Voorbeeld: bij de zoekopdracht “online marketeer inhuren” staat anglers.nl op de eerste positie. Ook kijkt de online marketeer naar de posities van de belangrijkste concurrenten. Op basis van de analyse maakt hij een SEO en een SEA plan. Daarin staan de adviezen en actiepunten. 

SEO activiteiten

  • Verbeteren van de sitestructuur 
  • Optimaliseren van pagina’s: url, titel, kopjes en subkopjes, teksten, etc
  • Oplossen van fouten zoals 404 pagina’s
  • Maken van nieuwe content (pagina’s, teksten, beelden)
  • In- en externe linkbuilding 
  • Technische verbeterpunten doorgeven aan de webdeveloper
  • En nog veel meer…

SEA activiteiten

  • Advertentie groepen en campagnes aanmaken
  • Advertentie teksten schrijven
  • Zoekwoorden toekennen aan advertenties
  • Budgetten instellen voor advertenties
  • Kwaliteitsscores van landingspagina’s optimaliseren 
  • En nog veel meer…

Lees meer over zoekmachine marketing.

Social media marketing

Social media marketing mag bij de meeste bedrijven niet meer ontbreken. Onder andere via Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube creëer je zichtbaarheid én interactie met de doelgroep. Bij voorkeur bouw je een schare volgers op. Je kunt berichten plaatsen, reageren op berichten van andere mensen of bedrijven en complete gesprekken voeren met je doelgroep. Berichten met veel interactie kunnen viraal gaan. 

Om je volgers actief en betrokken te houden, is het van belang om regelmatig relevante content te plaatsen. Inspirerende foto’s of video’s, interessante artikelen en af en toe een mooie aanbieding. Op deze manier kun je met social media meer website bezoekers genereren.

Wat doet een online marketeer met social media?

Een online marketeer analyseert en optimaliseert social mediakanalen. Aan de hand van deze analyse maakt hij een social media plan. In dit plan staat duidelijk beschreven wat je wil bereiken met social media: naamsbekendheid verhogen, online verkopen of leads genereren? Ook staat in het plan hoe je dat gaat doen: over welke onderwerpen ga je posten? Hoe vaak? Waar moeten posts aan voldoen? En hoe ga je om met reacties?

Social Media activiteiten

  • Opstellen en bijhouden van een content kalender
  • Inrichten en optimaliseren van social pagina’s zoals een LinkedIn Pagina
  • Opmaken van posts: teksten schrijven, beelden bewerken, etc.
  • Inplannen en plaatsen van posts
  • Aanmaken van evenementen
  • En nog veel meer
Wat doet een online marketeer met social media?

Lees meer over social media marketing.

Marketing Automation

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met marketing automation. Met marketing automation kan je onder meer een contactpersoon geautomatiseerde e-mails versturen. Dit kan ingezet worden in verschillende situaties. Bijvoorbeeld als mensen in een webshop hun aankoop niet afronden. Ook kan het gebruikt worden om mensen kennis laten maken met jouw bedrijf of mensen te stimuleren zich aan te melden voor een event. 

Er zijn helaas veel misverstanden over marketing automation bij het MKB. Onterecht! Marketing automation heeft veel voordelen, ook voor kleinere ondernemers. Zo hoef je er niet meer naar om te kijken zodra het goed ingesteld staat. 

Wat doet een online marketeer met Marketing Automation?

Een online marketeer bepaalt eerst het doel van een automatisering. Vervolgens beoordeelt hij of het automatiseren van het beoogde proces wel de moeite waard is. Nu brengt hij in kaart welke ‘triggers’ de automatisering kunnen laten starten. Aan de hand van de mogelijke ‘triggers’ gaat de Angler de automatiseringen uitwerken in een flow. 

Na het uitwerken van de verschillende flows of drip-campagnes worden deze in het systeem uitgewerkt. Vervolgens worden de e-mails ontworpen en geschreven en variabele toegevoegd. Zodra de automations zijn opgestart, analyseert de online marketeer de prestaties en optimaliseert waar mogelijk. 

Marketing Automation activiteiten

  • Inrichten van de marketing automation tool
  • Aanmaken en vormgeven van e-mail templates
  • Uitdenken van automatiseringen en flows
  • Opstellen van teksten voor e-mails
  • AB-testen met e-mails en flows
  • Analyseren van resultaten

Wat doet een online marketeer met Marketing Automation?

Lees meer over marketing automation

Online advertising

Op Facebook en LinkedIn zie je regelmatig advertenties van bedrijven voorbij komen. Net zoals op andere websites zoals Nu.nl of Deondernemer.nl. Deze advertenties vallen onder het domein online advertising. Door online advertising in te zetten zorg je voor zichtbaarheid bij de doelgroep, maar ook voor verkeer naar je website. 

Een voordeel van online advertising is dat je twee verschillende doelgroepen kan bereiken. Je kan mensen bereiken die nog niet bekend zijn met jouw merk (branding). Naast nieuwe mensen kan je ook mensen die al op je website zijn geweest opnieuw bereiken. Dat noemen we remarketing of retargeting. Je kan zelfs mensen bereiken die lijken op mensen die jouw producten al hebben gekocht. Dat heet look-a-like targeting. Deze laatste vorm van online advertising is een van de meest effectieve. 

Wat doet een online marketeer met online advertising?

Wanneer een online marketeer aan de slag gaat met online advertising wordt aan de hand van een stappenplan gewerkt. De eerste stap is het bepalen van de doelgroep. Wil je jouw product/dienst onder de aandacht brengen bij mensen die jouw product/dienst al kennen? Of wil je nieuwe mensen bekend laten maken met jouw product/dienst? En wat zijn dan de kenmerken van die mensen?

Vervolgens bepaal je de kanalen waarop de doelgroep te bereiken is. En natuurlijk het budget. Het online marketing budget is belangrijk omdat dit van invloed is op het bereik. En ook de doelgroep beïnvloedt het mogelijke bereik. Hoe specifieker je een doelgroep probeert te bereiken, hoe hoger de kosten per contact, maar hoe lager je totale kosten om je doelgroep te bereiken. 

Online advertising activiteiten

  • Inrichten van de advertising accounts (Google Ads, Facebook Ads, etc)
  • Plaatsen van pixels ten behoeve van resultaat metingen en retargeting
  • Uitdenken en opzetten van de campagne en advertentie structuur
  • Instellen van de doelgroep specificaties
  • Schrijven en opmaken van advertenties
  • Maken van advertentie-varianten ten behoeve van A/B-testen
  • Meetbaar maken van clicks voor Google Analytics
  • Analyseren en optimaliseren van campagnes 
online-advertising

Lees meer over online advertising. 

E-mail marketing

De kans is groot dat je dagelijks e-mails ontvangt van bedrijven met aanbiedingen, nieuws of met kennis die zij met jou willen delen. Deze mails zijn niet zomaar mails, er zit namelijk een gedachtegang achter. Deze e-mails worden aan de hand van e-mail marketing verstuurd. Waar je bij marketing automation hebt gelezen over een geautomatiseerd e-mail proces gaat het bij e-mail marketing om specifieke losstaande e-mails. Deze e-mails worden verstuurd naar een gesegmenteerde doelgroep. Op basis van de segmenten worden er uit de volledige contactenlijst mensen gekozen die hoogst waarschijnlijk jouw e-mail zullen openen, lezen en doorklikken.

Wat doet een online marketeer met e-mail marketing?

Allereerst bepaalt een online marketeer het doel van de e-mails die hij gaat versturen. Ga je mensen informeren of wil je dat mensen actie ondernemen naar aanleiding van de e-mail? Om onderscheid te maken in commerciële en informerende e-mails zal de online marketeer andere templates en layouts gebruiken.

Na het vaststellen van het doel gaat de online marketeer aan de slag met de doelgroep. Aan welke criteria moeten de beoogde ontvangers voldoen? Stuur je een mail naar alle klanten? Of alleen naar dames? Of misschien naar een specifiek segment zoals accountantskantoren.

E-mail marketing activiteiten

  • Opstellen en segmenteren van verzendlijsten
  • Opmaken van e-mail berichten en schrijven van e-mail teksten
  • Toepassen van content personalisatie
  • Opzetten van A/B tests om open- en click rates te verbeteren
  • Testen op verschillende apparaten 
  • Verzenden van mailings 
  • Analyseren van e-mail resultaten
  • Verkrijgen van nieuwe opt-in e-mailadressen
  • Bewaken van de privacy regels 
Meld je aan voor de Anglers nieuwsbrief

Lees meer over e-mail marketing

Conversie optimalisatie

In dit artikel is al een aantal keer A/B testen ter sprake gekomen. Een A/B test zet je in om te ontdekken met welke versie van bijvoorbeeld een tekst, knop of formulier je de meeste gebruikers naar een volgende stap weet te brengen. Deze experimenten zijn onderdeel van conversie optimalisatie. 

Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website een doel haalt. Oftewel, een bepaalde actie uitvoert die belangrijk is voor jouw bedrijf. Als je voldoende bezoekers op je website hebt, is dit een essentieel en zeer rendabel onderdeel van online marketing. 

Wat doet een online marketeer met conversie optimalisatie?

Een online marketeer analyseert van gedrag van website bezoekers. Daarbij stelt hij vast in welke stappen van de funnel verbeter mogelijkheden zijn. Voor de bewuste stap – bijvoorbeeld een landingspagina voor een whitepaper aanvraag – beoordeelt hij met welke onderdelen hij experimenten kan uitvoeren. Bijvoorbeeld met de kleur of tekst van een knop, of met de velden in het aanvraagformulier. Hiervoor zet hij experimenten op.

Conversie optimalisatie activiteiten

  • Opstellen van een testplan
  • Bedenken van experimenten 
  • Implementeren van experimenten (met bijvoorbeeld Google Optimize)
  • Analyseren van testresultaten
  • Implementeren van het winnende resultaat 
conversie-optimalisatie

Lees meer over conversie optimalisatie.

Content beheer

Heb je wel eens een nieuwe website gelanceerd? Dan heb je ervaren dat het “vullen” van de website nogal een klus kan zijn. Er moeten veel teksten geschreven worden en afbeeldingen gemaakt worden. En ze moeten ook nog eens in het CMS worden geplaatst. Flink wat werk. Daarnaast is een goede uitvoering belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van je website.

Een website is bovendien nooit af. Zodra je actief aan de slag gaat met online marketing, zul je merken dat er regelmatig inhoudelijke aanpassingen gemaakt moeten worden. Er moeten nieuwsberichten worden geplaatst en er komen landingspagina’s bij voor e-mail en advertentie campagnes. Om de site nog beter vindbaar te maken is het van belang dat er regelmatig nieuwe content wordt gemaakt en bestaande content geoptimaliseerd. 

Wat doet een online marketeer met content beheer?

De online marketeer bewaakt in eerste instantie de structuur en de gebruiksvriendelijkheid van de website. De stappen die de gebruiker moet nemen naar zijn doel moeten logisch en makkelijk zijn. Ook houdt hij de zoekmachine vriendelijkheid van de site in de gaten. Zijn alle pagina’s en posts goed geoptimaliseerd? Van een online marketeer mag je verwachten dat hij begrijpt hoe de meeste CMS systemen werken.

Content management activiteiten

  • Schrijven van teksten en opmaken van afbeeldingen
  • SEO checks op website en pagina-niveau
  • Vullen en opmaken van pagina’s
  • Plaatsen van metadata en alt-teksten
  • Testen van de pagina’s op verschillende apparaten en browsers
  • En nog veel meer…
content-management

Rapportage en analyse

De prestaties van alle eerder genoemde domeinen wil je kunnen meten. Bovendien wil je er wat van kunnen vinden. Hiervoor maken veel bedrijven gebruik van Google Analytics op de website. Deze gratis tool van Google wordt gebruikt om informatie over de bezoeker te verzamelen. Aan de hand van zulke tools krijg je inzicht in de prestatie van jouw website, marketingactiviteiten, conversiepercentage en ROI. Een vaak gebruikte term in de online wereld is dan ook ‘meten is weten’.

Wat doet een online marketeer met rapportages en analyses?

De online marketeer start met het analyseren van de huidige prestaties van de website. Dit noemen we ook wel een 0-meting. In de 0-meting rapporteert de online marketeer de huidige prestaties van de website. Hij kijkt onder meer naar de best presterende verkeersbronnen naar de website, het conversiepercentage en waar vooral winst valt te behalen. Na de 0-meting gaat de online marketeer aan de slag met het opschonen van het Google Analytics account. Zo worden de doelen, verkeersbronnen, kanaalinstellingen en filters goed ingesteld. Na het opstellen van de basis gaat de hij aan de slag met het opstellen van een dashboard op basis van de KPI’s (Key performance indicators). Dit dashboard zal visueel worden ingesteld zodat er een duidelijk overzicht van de KPI’s is. 

Rapportage en analyse activiteiten

  • Analyseren website prestaties
  • Webstroom website bezoekers meten
  • Campagne prestaties analyseren
  • Conversiepaden analyseren
  • Data visualiseren en rapporteren
  • Opstellen van conclusies en aanbevelingen
  • En nog veel meer
Rapportage-en-analyse

Lees meer over het inhuren van een online marketeer.

Breed, complex en kennisintensief

Online marketing is een breed vakgebied. Dat blijkt wel uit dit artikel. Er zijn veel verschillende domeinen. Van een online marketeer wordt veel gevraagd. Het is dan ook niet makkelijk om online makkelijk zelfstandig op te pakken als je de kennis mist en je doet online marketing er niet “even bij”. Het vakgebied is breed, complex en kennisintensief. Een specialist in je organisatie betaalt zich dan ook dubbel en dwars terug!


Onze Anglers zijn binnen het online vakgebied allround opgeleid. Ze hebben kennis van alle domeinen. Zo zijn ze niet alleen een goede sparringspartner voor een onderneming, ze komen ook uitvoerend uitstekend uit de voeten. Daardoor kunnen ze sneller én voordeliger resultaten boeken.

Ben jij benieuwd wat de kosten zijn voor het inhuren van een Angler?
Maak gebruik van onze tariefcalculator en bereken het zelf.