Krijg grip op je marketing

Marketing is bij veel MKB bedrijven een ondergeschoven kindje. Een belangrijke oorzaak is dat ondernemers niet weten wat marketing oplevert. Om die reden is het ook moeilijk om een marketing budget te bepalen. “De helft van je marketing budget is weggegooid geld; je weet alleen niet welke helft”. Deze gedachte zorgt ervoor dat bedrijven maar wat doen, zonder dat ze zeker zijn van hun zaak. Ze zien marketing als kostenpost en niet als investering.

Maak een plan

Het opzetten van een marketingplan is een belangrijke stap in de goede richting als je groeiambities hebt. 73% van de MKB bedrijven heeft geen plan en zet marketing ad hoc in. Zonde! Dan is marketing sowieso weggegooid geld.

Als je eenmaal de stap hebt gezet om aan de slag te gaan met je marketingplan, dan mag een marketing budget niet ontbreken in je plan. Maar ga er verstandig mee om. Je wil natuurlijk waar voor je geld.

Lees ook: ‘Winnaars hebben een marketingplan’

Gelukkig is tegenwoordig binnen online marketing en advertising veel meer meetbaar. En zelfs met offline marketing kun je echt wel inzicht krijgen in de opbrengsten. Als je meet, vergaar je kennis. En met die kennis, kun je makkelijker en beter budgetteren. Ineens wordt zichtbaar welke helft je weggooit.

“Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”

Johan Cruijff

Je marketing Budget bepalen is best complex

Het begroten van je marketing investering is vaak koffiedik kijken. De kosten gaan voor de baten en er zijn weinig zekerheden waar je mee kunt werken. Maar welke vorm van marketing je ook wilt inzetten, je zet het in met een doel voor ogen. En als je weet wat het moet opleveren, kun je ook bepalen wat het mag kosten.

Wil je structureel groeien, dan moet je ook structureel budgetteren. Wil je meer weten over hoe jij je marketing budget kunt bepalen? In de whitepaper “GRIP OP JE MARKETING – Van kostenpost naar investering” ontdek je een slimme methode om je budget te bepalen op basis van feiten en jouw ambities.

Download nu de whitepaper: GRIP OP JE MARKETING – Van kostenpost naar investering