Sales zonder B2B Marketing * is als je bestemming vinden zonder navigatie (of stratenboek, net als vroeger). Binnen veel veel MKB ondernemingen worden nieuwe kansen gecreëerd door sales. En dat is natuurlijk erg mooi. Helaas is de wijze waarop niet altijd even effectief.

Traditionele salesorganistaties zijn afhankelijk van de netwerken van hun verkopers. Die netwerken worden uitgebreid op beurzen en door “koude” acquisitie. Daar heeft de gemiddelde verkoper een hekel aan en de potentiële klant trouwens ook!

Warme leads

Online B2B Marketing biedt talloze mogelijkheden om warme leads te genereren; leads die bekend zijn met het bedrijf en interesse hebben getoond in de diensten of producten. Die interesse wordt gepeild door online leesgedrag te monitoren: hoe meer en gerichter de interactie, hoe groter de kans dat een lead echt geïnteresseerd is. Dat maakt het werk van sales een stuk eenvoudiger.

Om succesvol te zijn in online leadgeneratie en lead-nurturing kan B2B Marketing niet zonder de input en feedback van sales. Bovendien wordt de sales ook weer beter als marketing kennis en inzichten deelt van doelgroepen en zelfs individuele prospects. Kortom: B2B Marketing kan niet zonder sales en andersom ook niet!

3 tips om te verbinden

Dus: ga je marketing- of salesplannen maken?

  1. Betrek beide disciplines al vanaf het begin, zodat de ambities en doelen direct goed op elkaar zijn afgestemd.
  2. Zorg voor structureel overleg tussen marketing en sales: minimaal een twee-wekelijkse standup.
  3. Evalueer regelmatig doelen en campagnes met elkaar.

*Let op: Business-to-Business (B2B) Marketing is wezenlijk anders dan Business-to-Consumer (B2C) Marketing.