Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

,
seo-page-speed

Je hebt waarschijnlijk al honderd keer gehoord dat SEO (Search Engine Optimization) een essentiële digitale marketingtool is. Maar weet je echt hoe SEO werkt? Zelfs als je al enige basiskennis hebt van wat het inhoudt, heb je misschien nog geen compleet beeld van dit complexe en veelzijdige proces.

SEO bestaat uit meerdere elementen. Het is belangrijk om te weten hoe deze elementen (met elkaar) werken, want dan begrijp je ook waarom SEO zo belangrijk is. In het kort: SEO is belangrijk omdat het jouw website beter zichtbaar maakt in de zoekresultaten. En dat betekent meer verkeer en meer mogelijkheden om bezoekers om te zetten in klanten. 

Het is bovendien een waardevol hulpmiddel voor creëren van naamsbekendheid, het opbouwen van relaties en het positioneren van jezelf als een belangrijke speler in de branche. 

We bespreken alles wat je moet weten over SEO en waarom het van vitaal belang is om te slagen in de digitale wereld van vandaag.

Belangrijke elementen die invloed hebben op SEO

Zoekwoorden

Vroeger waren zoekwoorden de belangrijkste SEO-techniek die er was. Je kwam toen een heel eind met keyword stuffing, waarbij specifieke zoekwoorden overmatig werden gebruikt in een tekst. Maar die tijd is allang voorbij. Je moet zoekwoorden tegenwoordig zorgvuldig uitkiezen en het liefst op basis van een zoekwoordenonderzoek, zodat ze ook effectief een bijdrage leveren aan de vindbaarheid van de pagina.

Maar wat zijn zoekwoorden precies? Zoekwoorden zijn woorden en woordgroepen die potentiële klanten gebruiken om online content te vinden. En die merken vervolgens kunnen gebruiken om contact te leggen met de klanten die op zoek zijn naar hun producten en diensten.

Bij het uitvoeren van de belangrijkste stappen van zoekwoordonderzoek is het belangrijk om te zoeken naar zoekwoorden met hoge zoekvolumes en lage concurrentie. En om ook short-tail zoekwoorden (zoals hond), long-tail zoekwoorden (zoals hond te koop) en lokale zoekwoorden (zoals hond kopen in Amsterdam) in de inhoud te verwerken. 

Naast het primaire zoekwoord moet je secundaire en tertiaire zoekwoorden gebruiken. Deze geven de crawlers van Google nog meer informatie over de pagina. Dit vergroot niet alleen de kans dat de juiste pagina wordt getoond op basis van een zoekopdracht, maar je zult ook op meer woorden vindbaar worden. Dat biedt dus waarde voor de gebruiker en voor jouw bedrijf. 

Inhoud

Inhoud is een essentieel onderdeel van SEO. Het is het voertuig dat je gebruikt om doelgroepen te bereiken en te betrekken. Het is van belang om jouw invalshoek te kennen en inhoud te maken die daarbij past. Een ander woord voor inhoud is content.

Als je bijvoorbeeld een kwekerij hebt en je zichtbaarheid wilt vergroten, kun je een reeks blogs publiceren over tuinieren, het kiezen van de juiste soorten planten, kweektips en meer. Als iemand die meer wilde weten over tuinieren, op zoek ging naar die informatie, zou jouw blog verschijnen en zou je een relatie met die potentiële klant kunnen opbouwen door waardevolle informatie te verstrekken. Het idee daarachter is dat als het moment voor de potentiële klant komt om een plant te kopen, jij de eerste kwekerij bent die in je opkomt.

De inhoud moet educatief zijn, maar ook interessant, relevant en deelbaar. Inhoud is er in verschillende vormen, waaronder:

  • Teksten op een pagina
  • Video’s
  • Blogs
  • Infographics
  • Afbeeldingen
  • Podcasts
  • Handleidingen
  • Whitepapers en e-books
  • Berichten op sociale media
  • Lokale vermeldingen

Off-page SEO

We hebben tot nu toe on-page SEO elementen besproken. Deze praktijken vinden dus op de website plaats. Daarnaast bestaat er ook off-page SEO en daar gaat het om optimalisaties die buiten jouw eigen website plaatsvinden. 

De belangrijkste techniek die wordt gebruikt voor off-page SEO is het bouwen van backlinks. Dat zijn links naar jouw website vanaf andere websites. Deze links laten aan Google zien dat jouw website waardevol en van hoge kwaliteit is, wat helpt om autoriteit op te bouwen. 

Er zijn veel tactieken om backlinks te bouwen. Een bekende strategie is het schrijven van gastblogs en deze laten plaatsen op een andere website. De voorkeur gaat uit naar een blog die relevant, zodat het ook potentiële klanten trekt die je naar je eigen website kunt laten converteren. In de blog verwerk je een of meerdere links naar jouw website. 

Andere opties zijn het maken van infographics die worden gedeeld en/of het aanmaken van een profiel of bedrijfsgidsen. 

Lokale SEO

Lokale SEO wordt steeds belangrijker naarmate meer en meer mensen mobiele apparaten gebruiken om te zoeken. En daarbij ook toestaan dat de zoekmachine hun locatie gebruikt. Tegenwoordig wordt ruim de helft van alle zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel apparaat en bijna de helft van die zoekopdrachten heeft een lokale intentie.

Dus, laten we zeggen dat je eigenaar bent van een restaurant. Dan zou lokale SEO ervoor kunnen zorgen dat mensen die in jouw omgeving op zoek gaan naar de beste restaurants in de stad, ze jouw website zullen tegenkomen.

Naast het gebruik van lokale zoekwoorden, omvatten andere praktische tips voor lokale SEO het maken van locatie specifieke pagina’s, het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf en een vermelding toevoegen op Google Maps. 

Zoekmachinemarketing (SEM)

SEM of Search Engine Marketing is een digitale marketing strategie die websites en webpagina’s beter vindbaar maakt in de zoekmachines. Vroeger werd de term SEM vooral gebruikt voor de gecombineerde elementen van zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Nu wordt de term SEM vooral gebruikt voor de betalende zoekmachine advertenties. Het omvat zaken als Google AdWords, advertenties op sociale media, pay-per-click (PPC), Google Shopping-advertenties, display-advertenties en meer.

Hoewel SEM niet altijd een belangrijk onderdeel is van een uitgebreide SEO-strategie, heeft het wel belang, want het kan je helpen om nieuwe en specifieke doelgroepen te bereiken. 

Voorbeelden van SEM-advertentie activiteiten zijn:

  • Betaalde en gerichte campagnes;
  • Op zoekwoorden gebaseerde teksten die betrekking hebben op jouw bedrijf of producten;
  • Prestatie-indicatoren zoals de klikfrequenties (CTR) en cost-per-click (CPC).

Benieuwd wat het kost om een SEO specialist in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
Start hier ▶︎

Het belang van SEO voor iedere website

Zichtbaarheid & rankings

Een van de belangrijkste functies van SEO is het vergroten van de zichtbaarheid, wat betekent dat het voor klanten gemakkelijker wordt om je te vinden wanneer ze zoeken naar iets dat je te bieden hebt. 

Hoe hoger je scoort op de resultatenpagina van een zoekmachine (SERP), hoe groter de kans dat klanten je zien en doorklikken naar jouw website, dus het is essentieel om jouw organische posities te verhogen. Hoe effectiever jouw SEO-inspanningen, hoe hoger jouw ranking en hoe beter jouw zichtbaarheid. 

Verkeer

Meer verkeer is een van de belangrijkste doelen van SEO. Het verkeer neemt toe wanneer je de zichtbaarheid en rankings verhoogt. Denk hier maar eens over na: de nummer 1 positie krijgt ruim een kwart van alle klikken en heeft 10 x meer kans op een klik dan de nummer 10 positie. 

De gouden graal voor veel marketeers is de ‘Featured Snippet’. Deze wordt vaak aangeduid als de nummer 0-positie, omdat het boven het eerste zoekresultaat verschijnt. Het resultaat bevat inhoud die afkomstig is van een pagina die een specifieke vraag beantwoordt van mensen die ergens naar op zoek zijn. Dit resultaat geeft de organische CTR een enorme boost. 

Dus als je wilt dat meer mensen jouw website vinden via een zoekmachine, dan moet je SEO-technieken gebruiken die je helpen om in de top posities van de zoekresultaten te komen. En idealiter natuurlijk om nummer 1. 

Autoriteit

Autoriteit wordt steeds belangrijker voor zoekmachines en wordt ook steeds belangrijker voor gebruikers. In wezen betekent autoriteit dat jouw website betrouwbaar, kwalitatief, relevant is en iets te bieden heeft. Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je zal scoren in de zoekresultaten. Het onderdeel autoriteit is dus erg belangrijk voor jouw website. 

Het opbouwen van SEO autoriteit kost tijd, maar je kunt verschillende dingen doen om autoriteit op te bouwen, zoals het uitvoeren van linkbuilding, het opzetten van een goede interne linkstructuur en het schrijven van unieke en waardevolle content. 

Een betere bezoekerservaring creëren

Een andere reden waarom SEO van cruciaal belang is, is dat alle tijd die je besteedt aan het genereren van geweldige content en on-page optimalisaties, zorgt voor een betere bruikbaarheid van jouw website.  En dit zorgt voor een naadloze en positieve klantervaring.

Als je bijvoorbeeld stappen onderneemt om jouw website responsief te maken, wordt deze bruikbaar voor al jouw mobiele bezoekers en natuurlijk ook voor mensen die jouw website bezoeken vanaf een laptop of desktop met verschillende schermgroottes. Evenzo, door de laadsnelheid van jouw pagina te verhogen, verlaag je jouw bouncepercentage en moedig je bezoekers aan om langer op jouw website door te brengen. Bezoekers verwachten dat een website zo snel mogelijk wordt geladen. Hoe langer de laadtijd, hoe hoger het bouncepercentage en hoe lager je conversies. Meer tips over hoe je beter vindbaar wordt in Google? Lees dan dit artike: 7 SEO tips – Zo word je beter vindbaar in Google.

Hulp nodig bij SEO?

Wil je beter gevonden worden in Google, maar heb je er zelf geen tijd voor? Of wil je graag op weg geholpen worden zodat je het in de toekomst zelf kunt uitvoeren? Dan helpen onze SEO specialisten je graag! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer