Content marketing: alles wat je moet weten!

content-marketing

In een wereld waar content centraal staat, is content marketing één van de meest effectieve manieren geworden om het publiek te bereiken. Door relevante en waardevolle inhoud te creëren en te verspreiden, kunnen bedrijven klanten aantrekken en behouden. Via content marketing kunnen bedrijven hun merkboodschap communiceren en relaties opbouwen met hun klanten. Als het correct wordt uitgevoerd, kan content marketing een krachtig hulpmiddel zijn om verkoop te stimuleren en een bedrijf te laten groeien.

Wat is content marketing?

Content marketing is een strategische marketingaanpak die is gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende klantactie te stimuleren.

Als het op content aankomt, zijn er veel verschillende definities. Maar in de kern is content alles wat waarde biedt aan je publiek.
Dit kan zijn in de vorm van blogberichten, artikelen, video’s, infographics of zelfs alleen maar handige tips en advies. Kortom, alles wat je publiek op de een of andere manier helpt, kan als content worden beschouwd.

Waarom content marketing?

Er zijn veel voordelen aan het gebruik van content marketing. Een voordeel van content marketing is dat je 3 keer zoveel leads genereert als traditionele outbound marketing, maar 62% minder kost, blijkt uit onderzoek van Demand Metric.

Een ander voordeel is dat content marketing kan helpen de SEO te verbeteren en je helpen hoger te scoren met relevante pagina’s in de zoekmachine (bijvoorbeeld Google). Door kwaliteitsinhoud te creëren, kun je meer links en verkeer van zoekmachines aantrekken. Dit kan leiden tot hogere rankings en meer zichtbaarheid voor het merk.

Wanneer ze samen worden gebruikt, kunnen contentmarketing en SEO een krachtige combinatie zijn die je kan helpen bij het bereiken van jouw doelgroep.

Last but not least, is het zo dat content marketing kan helpen vertrouwen op te bouwen bij je publiek. Wanneer je waardevolle informatie verstrekt zonder hen iets te proberen te verkopen, is de kans groter dat ze het merk vertrouwen. Dit vertrouwen kan uiteindelijk leiden tot verkoop in je customer buyer journey.

De customer buyer journey is het proces dat klanten doorlopen wanneer ze een aankoop overwegen. Het begint met bewustwording, wanneer de klant zich bewust wordt van een probleem of behoefte die hij heeft. Van daaruit gaan ze verder met nadenken, waar ze oplossingen zoeken voor hun probleem. Zodra ze een oplossing hebben gekozen, komen ze in de beslissingsfase, waar ze een product of dienst kiezen. Ten slotte ondernemen ze acties na de aankoop, zoals het schrijven van recensies of het vertellen van vrienden over hun ervaringen.

Het creëren van buyer persona’s kan bedrijven helpen hun doelgroep beter te begrijpen en wat hen motiveert in elke fase van de customer buyer journey. Buyer persona’s zijn fictieve representaties van je ideale klant. Ze houden rekening met factoren zoals demografie, gedragspatronen, motivaties en doelen. Door buyer persona’s te creëren, kun je jouw doelmarkt beter begrijpen en marketingcampagnes maken die rechtstreeks tot hen spreken.

klant

Leer je klanten beter kennen
Met het gebruik van een persona creëer je een tastbaar persoon in plaats van een algemene doelgroep waardoor je marketing uitingen een stuk effectiever worden!
> Download het template

Wat zijn de beste kanalen voor content marketing?

Als bedrijfseigenaar weet je dat inhoud de sleutel is om klanten aan te trekken en te binden. Maar wat zijn de beste content marketingkanalen om je doelgroep te bereiken?

Er zijn verschillende content marketingkanalen beschikbaar en het beste kanaal voor je bedrijf hangt af van uw branche, doelgroep en doelen. Enkele van de meest populaire kanalen voor contentmarketing zijn sociale media, blogs en e-mailnieuwsbrieven.

Om te bepalen welk kanaal geschikt is voor je bedrijf, moet er rekening worden gehouden met de doelen en doelstellingen. Wil je naamsbekendheid opbouwen? Verkeer naar je website genereren? Leads genereren? Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken, kun je het kanaal selecteren dat je zal helpen die doelen te bereiken.

Mythe over content marketing

Uit onderzoek van MOZ blijkt dat veel bedrijven een verkeerd beeld hebben van de manier waarop contentmarketing werkt. Veel organisaties zijn van mening dat contentmarketing er zo uitziet:

  1. Een maker van content maakt vermakelijke content. Iedereen zal er van onder de indruk zijn.
  2. Je promoot de inhoud door deze te delen op sociale media.
  3. Groei! De leads stromen binnen.

Ik zal je snel uit je droom halen want zo werkt het niet.

Rand Fishkin van Moz suggereert dat het vergelijkbaar is met een spaarrekening, waar je periodiek stortingen doet om rente te verzamelen. Goede contentmarketing bevordert je relatie met de klant en elke keer dat ze ermee in contact komen, stijgt je spaarsaldo. Maar je moet blijven sparen totdat je genoeg credits hebt opgebouwd. Na een tijd zullen steeds meer klanten in jouw funnel belanden.

Content marketing is een continue investering. De grootste fout is om er niet in te blijven investeren. Veel bedrijven maken de fout om te denken dat ze gewoon een heleboel inhoud kunnen produceren en dan achterover kunnen leunen en wachten op de resultaten. Maar zo werkt het niet. Content marketing is een voortdurende investering die in de loop van de tijd moet worden geoptimaliseerd.

Wat is een content marketeer?

Een content marketeer is verantwoordelijk voor het creëren en beheren van online content. Dit omvat blog posts, posts op sociale media, e-books, webinars en meer. Een goede content marketeer zal je helpen een strategie voor je inhoud te ontwikkelen en vervolgens hoogwaardige, boeiende stukken te maken die je zullen helpen jouw zakelijke doelen te bereiken.

Wat doet een content marketeer?

Enkele veelvoorkomende voorbeelden van de werkzaamheden van een content marketeer zijn het creëren van blog posts, artikelen, infographics, eBooks en whitepapers. Als ze effectief worden gebruikt, kunnen deze stukken waardevolle informatie bieden aan consumenten en tegelijkertijd je merk promoten. Bovendien kunnen ze helpen om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij potentiële klanten, wat uiteindelijk kan leiden tot meer conversies.

content-marketing-infographic

Wat is B2C?

B2C staat voor Business to Consumer, ook wel Bedrijven aan consumenten. B2C richt zich op de particulieren markt, ook wel de eindgebruiker. Om een zo groot mogelijke omzet te realiseren, verkoopt B2C vaak aan zoveel mogelijk consumenten.

Waarom is contentmarketing zo belangrijk voor B2C?

Er zijn een paar belangrijke redenen. Ten eerste hebben klanten dankzij internet en sociale media nu meer macht dan ooit tevoren. Ze hebben toegang tot een schat aan informatie en kunnen gemakkelijk beoordelingen en aanbevelingen van hun collega’s vinden.

Ten tweede, om succesvol te zijn, moet je als B2C bedrijf vertrouwen opbouwen bij je doelgroep. Met contentmarketing kunnen bedrijven zich profileren als opinieleiders in hun branche en vertrouwen opbouwen door nuttige en relevante informatie te verstrekken.

Ten slotte kan contentmarketing uiterst effectief zijn in het stimuleren van conversies en verkopen.

Wat is B2B?

In het bedrijfsleven staat de term ‘B2B’ voor ‘business to business’. B2B-bedrijven zijn bedrijven die producten of diensten verkopen aan andere bedrijven in plaats van aan individuele consumenten. Over het algemeen zijn B2B-bedrijven groter en meer gevestigd dan B2C-bedrijven, die verkopen aan individuele consumenten.

Waarom is contentmarketing zo belangrijk voor B2B?

Naarmate de wereld van marketing verandert, moeten ook de strategieën die bedrijven gebruiken om hun doelgroepen te bereiken, veranderen. Een van die veranderingen is het toenemende belang van contentmarketing in de B2B-wereld. Dus waarom is contentmarketing zo belangrijk voor B2B-bedrijven?

Hoewel contentmarketing in elke branche kan worden gebruikt, is het vooral effectief in B2B-markten. Dat komt omdat B2B-kopers doorgaans bedachtzamer en complexer zijn in hun besluitvorming dan consumenten (business-to-consumer of B2C). Ze hebben vaak langere verkoopcycli en hebben meer informatie over jouw product of dienst nodig voordat ze klaar zijn om te kopen.

Bepaal je content marketing strategie

Als bedrijfseigenaar of manager weet je nu dat content marketing essentieel is om nieuwe klanten aan te trekken en je huidige klanten betrokken te houden. Maar wat is de beste manier om er mee om te gaan? Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden bij het ontwikkelen van je content marketing strategie.

Doelgroep

Om te beginnen, moet je je doelgroep begrijpen. Wat zijn hun behoeften en wensen? Op wat voor soort interactieve content zullen ze reageren? Bevat je content marketing strategie ook oplossingsgerichte content? Zodra je jouw doelgroep goed begrijpt, kun je beginnen met het ontwikkelen van inhoud die hen aanspreekt.

Type inhoud

Vervolgens moet je bepalen welk type inhoud je gaat maken. Worden het blogposts, infographics, video’s of iets heel anders? Zodra je het type inhoud hebt bepaald, is het tijd om te beginnen met creëren!

Promoten

Ten slotte moet je na het bepalen van jouw content marketing strategie, jouw inhoud promoten. Laat op sociale media je voetafdruk achter en zorg ervoor dat je website is geoptimaliseerd voor zoekmachine ranking. Als je aan de slag wilt gaan met content marketing, is een strategie cruciaal van belang. Bij Anglers werken we bijvoorbeeld met het Groeiplan. In dit plan worden kansen doorvertaald naar concrete online marketing acties om uiteindelijk het gewenste doel te behalen.

conten-marketing-strategie

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een geweldige manier om je contentstrategie bij te houden en ervoor te zorgen dat je content marketing op schema loopt. Het is een tool waarmee je je inhoud kunt plannen, organiseren en publiceren. Een contentkalender voorbeeld is een Google-agenda of een complexere tool zoals Trello. Daarnaast helpen ze ook bij teamsamenwerking door iedereen op dezelfde pagina (contentkalender) te houden.

Hoe maak je een contentkalender?

Het maken van een contentkalender hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hier is een eenvoudig voorbeeld:

1. Kies een indeling: Google Agenda of een tool zoals Trello
2. Bepaal wat voor soort inhoud je publiceert: blogposts, artikelen, updates op sociale media, enz.
3. Vul je ideeën en deadlines in. Zorg je wel voor interactieve en oplossingsgerichte content?
4. Deel met je team en begin met publiceren!

Contentkalender template

Een goede contentkalender template kan helpen om je aanwezigheid op sociale media georganiseerd en aantrekkelijk te houden. Door van tevoren inhoud uit te stippelen, kunt je er zeker van zijn dat je een consistente stroom van nieuwe en relevante content hebt om met je volgers te delen.

Op zoek naar een template? Voor het gemak hebben wij een gratis contentkalender template gemaakt. Je kunt hem hieronder downloaden.

kalender

Gratis Anglers Content Kalender
Makkelijk en efficiënt je social media managen? Krijg structuur en consistentie in je social media uitingen zonder er te veel tijd aan te besteden met ons Trello bord.
> De link hier

Als marketeer is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends in je branche. Dit geldt uiteraard ook voor een content marketeer, die voortdurend nieuwe, frisse content moeten produceren om het publiek betrokken te houden. Hier zijn enkele van de nieuwste trends en tips op het gebied van content marketing:

1. Gepersonaliseerde content is momenteel een van de belangrijkste trends in content marketing. Consumenten willen content die voor hen en hun interesses relevant is.

2. Videocontent is ook in opkomst. Steeds meer consumenten bekijken video’s online, dus het is belangrijk om dit soort content op te nemen in je marketingmix. Denk hierbij aan Instagram Reels of TikTok

3. Een andere trend om in de gaten te houden is mobile-first content. Nu steeds meer mensen hun smartphones en tablets gebruiken om toegang te krijgen tot internet, is het van cruciaal belang dat uw inhoud is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

4. Om ervoor te zorgen dat jouw inhoud zich onderscheidt van de rest, moet je je richten op het creëren van kwaliteit boven kwantiteit.

Wat kost content marketing?

Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien de kosten van content marketing variëren afhankelijk van je bedrijfsdoelen, doelgroep en de middelen die nodig zijn om hoogwaardige content te creëren en te distribueren. 

Onderzoek

Dat gezegd hebbende, zijn er enkele algemene richtlijnen die je kunt volgen om een idee te krijgen van wat je zou moeten uitgeven aan contentmarketing. Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat het gemiddelde bedrijf 28% van zijn totale marketingbudget aan content besteedt.

Kosten content marketing

Dus als je een marketingbudget van € 1000,- hebt, zou je € 280,- moeten toewijzen aan contentmarketing. Hoewel de initiële kosten van contentmarketing misschien veel lijken, is het belangrijk om te onthouden dat het een investering is die resultaten op lange termijn kan opleveren.

Content marketing uitbesteden

Er zijn veel voordelen aan het uitbesteden van je contentmarketing. Ten eerste kan het je veel tijd besparen. Wanneer je het uitbesteedt, kun je je concentreren op andere aspecten van je bedrijf, terwijl iemand anders de content marketing voor je afhandelt. Ten tweede kan het je ook geld besparen. Outsourcing kan kosteneffectiever zijn dan iemand in-house inhuren om je content marketing af te handelen.

Tips bij het uitbesteden van content marketing

Als je overweegt om je content marketing uit te besteden, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Zorg er eerst voor dat je een ervaren bureau of content marketing specialist vindt die je kan helpen. Zo hebben wij binnen Anglers ook content marketing specialisten die bedrijven ondersteunen met hun doelstellingen.

Een succesvolle content marketing specialist moet in staat zijn om de behoeften van hun doelgroep te begrijpen en content te creëren die hen aanspreekt. Ze moeten ook goed kunnen samenwerken met andere leden van het marketingteam. Zo zorg je ervoor dat alle inhoud die geproduceerd wordt, aansluit op het merk en bij de algemene marketingstrategie.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier