Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google? (praktische tips)

,
Website bovenaan in Google

Je website bovenaan in Google, dat is wat we allemaal willen. Hoog in Google staan zorgt namelijk voor een goede zichtbaarheid van je bedrijf, meer inkomsten en daarnaast is het nog gratis ook! 

Of je nu een website of een webshop hebt, doorgaans geldt dat hoe meer bezoekers er op je website komen, hoe meer omzet je genereert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat menig ondernemer zich afvraagt hoe hij/zij hoger in de zoekmachines kan komen te staan.

Misschien heb je het zelf al gegoogled en blijken de tips vaak vol te staan met technische jargon en wordt het al snel lastig om te bepalen wat je nu precies zou moeten doen om je website dus beter vindbaar te maken. En dan blijft de prangende vraag hangen: “Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?”

Bij Anglers houden we ons dagelijks (naast alle andere marketing disciplines) bezig met SEO (ook wel Search Engine Optimization genoemd). Hiermee bedoelen we alle zaken en technieken die worden gebruikt om je website hoger te krijgen in Google.

Hieronder vind je een aantal zaken die je in het oog moet houden als je je website voor de zoekmachine zou willen optimaliseren. Dus, wil je graag antwoord op die ene vraag? Lees dan snel door!

Website bovenaan in google kost tijd

Ondanks dat gratis bezoekers uit de zoekmachine natuurlijk goed klinkt, gaat dit helaas niet van vandaag op morgen. Het is helaas niet zo dat je binnen een aantal dagen enorm resultaat zult zien. Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van marketing dat langere tijd kan duren. Maar, sta je eenmaal hoog in Google en blijf je de juiste dingen doen, is de kans groot dat je nog jaren profijt gaat hebben van de bezoekersstroom uit Google.

Het gaat erom dat je structureel de juiste dingen doet. De dingen die impact hebben en je website verbeteren. Dit klinkt misschien lastig of saai, maar het fundament van je website moet goed zijn. Door de punten die in deze blog staan structureel uit te voeren, vergroot je je kans op succes.

Hoe krijg je je website bovenaan in Google
Online Marketeer Anneloes is bezig om een website voor SEO te optimaliseren

Hoe wordt bepaald of je website bovenaan in Google komt?

Google kijkt naar heel veel datapunten om te bepalen welke website bovenaan komt in de zoekmachine. Zo zijn er onder andere meer dan 200 ranking factoren bekend. Maar, in de basis kunnen we deze datapunten terugbrengen naar een aantal factoren. 

On-site SEO: On-site SEO noemen we ook wel website-techniek of technische SEO. Waar het bij on-site seo om gaat is dat ervoor wordt gezorgd dat de website zo goed mogelijk leesbaar is voor de zoekmachine. 

On-page SEO: Bij on-page SEO gaat het om content en zoekwoorden. Door goede content te schrijven en ervoor te zorgen dat je rekening houdt met on-page seo factoren (zoals zoekintentie, juist gebruik van html heading tags, juist gebruik zoektermen) kun je ervoor zorgen dat de zoekmachine goed weet waar je pagina over gaat. Welke factoren bij on-page SEO aan de orde komen bespreken we later in dit artikel.

Off-page SEO: Met off-page SEO hebben we het over factoren die buiten jouw website liggen. Veelal hebben we het dan over website-autoriteit’ A.K.A. Linkbuilding. Een link van andere websites naar die van jou kun je zien als een stem op je website. Als je links verzameld die kwalitatief hoogstaand zijn en relevant aan jouw website, zal Google meer waarde geven aan jouw website.

Content is king – maar dat niet alleen

Waarschijnlijk heb je zelf al eerder opgezocht hoe je hoger in Google komt en ben je de term “content is king” weleens tegen gekomen. Wat hier kort door de bocht mee bedoelt is dat er voor zoekmachine optimalisatie niets belangrijker is dan content. Nu is content zeker van groot belang dus de uitspraak is waar, maar toch wil ik hier graag wat nuance in aanbrengen.

Het is namelijk zo dat content inderdaad heel belangrijk is, maar wel als dit wordt gecombineerd met een gedegen zoekwoordenonderzoek en er gebruik wordt gemaakt van de optimalisatie mogelijkheden. Met lukraak content produceren zul je namelijk niet het gewenste resultaat behalen.

Maar hoe schrijf je dan goede SEO teksten en hoe zit een zoekwoordenonderzoek in elkaar? Dat vertel ik je hieronder dus lees snel verder! 

Seo teksten schrijven – Waar op te letten?

Zoals gezegd is het lukraak schrijven van content dus geen goed idee. Het gaat namelijk om meer dan zomaar wat content op je website plaatsen. Gelukkig ben jij normaal gesproken de expert in je vakgebied en is het niet moeilijk om uitgebreid te vertellen over hoe bepaalde onderwerpen in elkaar zitten. Ben je van mening dat je deze teksten dus prima zelf kunt schrijven? Houd dan rekening met de volgende punten om je website bovenaan in Google te krijgen:

Hoog in Google door zoekintentie

Met zoekintentie bedoelen we het waarom achter een zoekopdracht. Een gebruiker zoekt namelijk op een bepaalde manier en met een bepaalde intentie op Google. Als iemand bijvoorbeeld zoekt voor “rode nike sneakers maat 44 heren”, zal degene zeer waarschijnlijk op zoek zijn naar een specifiek product. Vaak is iemand die zo een soort zoekopdracht doet, klaar om het paar schoenen aan te schaffen. 

Als iemand zoekt op “Waar zijn nike sneakers van gemaakt?” is deze persoon zeer waarschijnlijk op zoek naar informatie over welke stoffen en materialen er worden gebruikt bij het maken van de Nike sneakers. Zie het verschil? Het gaat er dus om dat je goed weet waarom iemand een bepaalde zoekopdracht doet en hierbij de passende content schrijft.

Hoe vind je gemakkelijk de zoekintentie van een zoekopdracht?

Dit is vrij eenvoudig want Google geeft je zelf het antwoord al! Zoek de zoekopdracht waar je over wilt schrijven op in de zoekmachine en bekijk de resultaten op de eerste pagina. Aan de hand van die resultaten kun je exact zien waar Google en de gebruiker naar op zoek is.

Schrijf niet voor de zoekmachine, maar voor de gebruiker voor hoge positie in Google

SEO is niet alleen maar het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Nee, SEO is zeker ook om gebruikers van je website de beste gebruikerservaring te bieden. Want, dat is uiteindelijk wat Google wil. Google is op zoek naar de beste content met de meeste waarde voor de gebruiker. Daarom is het belangrijk om je vooral ook te richten op het schrijven voor de zoeker. Beantwoord de vragen die de gebruiker heeft. Dit doe je onder andere door over het gehele onderwerp te schrijven.

Website bovenaan in Google? Schrijf uitgebreid over het gehele onderwerp

Om de beste content te schrijven voor de zoeker, is het dus belangrijk dat je schrijft over een geheel onderwerp en niet enkel over een klein deel. Om te duiden wat ik bedoel is hier een voorbeeld. Laten we eens kijken naar het onderwerp appeltaart. Nu kunnen we het enkel hebben over het algemeen wat een appeltaart is en hoe het smaakt, maar we kunnen nog veel meer noemen zoals:

  • Ingrediënten
  • Voedingsfeiten
  • Recepten
  • Hoe bak ik een appeltaart
  • Taartdeeg
  • Een taartbodem bakken
  • Perkamentpapier 
  • Taart Plaat
  • Bloem voor alle doeleinden
  • Ijs bij je appeltaart

Zie je dat er veel meer mogelijkheden zijn dan je in eerste instantie misschien dacht? Probeer voor het onderwerp waar je over gaat schrijven, dan dus ook goed verschillende kanten of subonderwerpen van het onderwerp te belichten. Zo geef je zo goed mogelijk antwoord op de vraag die de zoeker heeft.

Nu je veel meer weet over waarom niet alleen content belangrijk is, maar je ook meer weet over zoekintentie en schrijven over onderwerpen, komen er misschien wel vragen bij je op over hoe je op deze onderwerpen komt. Hier komt zoekwoordenonderzoek dan weer om de hoek kijken!

Gedegen zoekwoordenonderzoek

Met een zoekwoordenonderzoek ga je op zoek naar woorden de woorden waar gebruikers op zoeken. Zo’n zoekwoordenonderzoek zou je informatie en antwoord moeten geven op onder andere de volgende vragen:

  1. Hoe zoeken mensen naar je product of dienst?
  2. Welke concurrenten heb je?
  3. Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor mij?
  4. Hoe sterk is de concurrentie op deze specifieke zoekwoorden?
  5. Zijn er longtail varianten van deze zoekwoorden waarop minder concurrentie is?
  6. Hoe is de trend van dit zoekwoord en hoe vaak wordt hierop gezocht?
  7. En nog meer!

Het kiezen van de beste specifieke zoekwoorden is, zoals je aan bovenstaand lijstje kunt zien, erg belangrijk. Zonder zoekwoordenonderzoek + goede strategie bereik je namelijk niet hetgeen wat je wil;  de juiste doelgroep en hoog in Google met je website. 

Het zoekwoordenonderzoek kan een enorme opgave zijn. Daarom gebruiken wij bij Anglers verschillende tools zoals Ahrefs. Met een tool als Ahrefs kun je belangrijke zoekwoorden ontdekken voor jouw onderneming. Naast Ahrefs zijn er natuurlijk nog meer tools die je kunnen helpen bij dit onderzoek.

Kortom: Hoe beter je het zoekwoordenonderzoek doet, hoe groter de kans is op succes in de zoekmachines.

Heb je liever dat een professional het SEO traject voor je uit handen neemt? Anglers helpt je graag met je SEO campagne!

Hoe en waar moet ik mijn zoekwoorden in de website plaatsen

Google is slim en wordt beter en beter in het begrijpen van menselijke zoekopdrachten, maar toch blijft het een algoritme. Google zelf kan niet lezen. Daarom is het belangrijk, als je je website bovenaan in google wil hebben dat we op de juiste plaatsen belangrijke zoektermen in de tekst aanbrengen.

Met het zoekwoordenonderzoek heb je als het goed is primaire en secundaire zoekwoorden in kaart gebracht. Door deze op een strategische manier in je webpagina te verwerken, kun je effectief aan Google vertellen waar je webpagina over gaat. Dit bedoelen we als we het hebben over on-page SEO en zal ik hieronder verder uitlichten.

Maak gebruik van on-page SEO om je webpagina hoog in Google te krijgen

Zoals gezegd zijn on-page optimalisaties verbeteringen die je op de pagina aanbrengt om ervoor te zorgen dat je hoog scoort in Google en de zoekmachine (en de gebruiker) beter kan zien waar de webpagina over gaat.

Nu zijn er een aantal belangrijke punten die je op een strategische manier zou kunnen optimaliseren om je webpagina effectiever te krijgen. Deze punten zijn:

  • Meta titel
  • H1 tag
  • body content
  • URL
  • Overige subheadings (h2, H3, H4)

Er zijn meer punten die je zou kunnen optimaliseren zoals:

  • Afbeeldingen (zowel grootte als benaming en alt tags)
  • Interne links
  • mobile responsiveness
  • semantische opmaak in je code
  • en meer.

Maar, als we kijken naar de grootste impact, heeft het eerste lijstje toch de meeste waarde. LET OP! Dat wil niet zeggen dat de overige punten niet belangrijk zijn. Alles draagt bij aan het optimaal maken van je pagina’s.

On-Site SEO (technische SEO)

Met on-site SEO hebben we het over de technische kant van SEO. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk niet enkel wat er op je website/website gebeurt. Ook de achterkant van je website (de code en dergelijke) zijn belangrijk.

Website bovenaan in Google door het verbeteren van website snelheid

Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om je website snel te laten laden. Website Snelheid is belangrijk voor gebruikers omdat snellere pagina’s en een snellere website efficiënter zijn en een veel betere on-page gebruikerservaring bieden. Volgens een studie van Kissmetrics zal meer dan een kwart van de gebruikers, als een pagina er langer dan 3 seconden over doet om te laden, wegklikken en een ander zoekresultaat kiezen. 

Dat is natuurlijk zonde! Je wil de gebruikers die geïnteresseerd zijn in je website (of dienst/product) niet wegjagen naar een concurrent door een langzaam ladende website.

Naast website snelheid zijn er nog een aantal andere aspecten die belangrijk zijn voor de technische SEO kant van je website. Je zou de volgende dingen kunnen checken voor je website:

Mobielvriendelijkheid van je website

Google legt steeds meer de nadruk op de mobiele gebruiker. Sinds 2018 zijn ze zelfs overgeschakeld naar mobile-first indexing. Door ervoor te zorgen dat je website goed bruikbaar is op de website is zowel heel goed voor de gebruiker als voor de zoekmachine.

Structured Data: Met structured data (ook wel schematische opmaak) kun je een stuk code aan je website toevoegen zodat je aan zoekmachines duidelijk kunt maken waar je website over gaat. Met structured data geef je niet alleen de zoekmachines meer context over je website/webpagina, maar voorzie je de gebruiker ook van extra data in de SERP (search engine results page) zodat ze een betere keuze kunnen maken. Dit geeft misschien net dat zetje om voor jouw bedrijf te kiezen!

Check of Google je webpagina’s goed kan vinden en kan indexeren 

Je kunt nog zo een leuke website hebben, maar als deze door de zoekmachine niet goed wordt gevonden of geïndexeerd, heb je toch een probleem. Daarom is het belangrijk dat je verschillende tools als Google Search Console, Ahrefs en de Google index zelf gebruikt om te zien of je website goed werkt voor de zoekmachine. Is dit niet zo? Dan zul je ervoor moeten zorgen dat deze fouten worden opgelost zodat je website zo goed mogelijk functioneert. Als je al een tijdje een website hebt en wil weten hoe deze presteert in de zoekmachine, lees je deze blog: Waar vind ik mijn site in Google.

Off-page SEO A.K.A. Linkbuilding

Last but not least hebben we ook nog het off-page SEO aspect (ofwel linkbuilding dus). Zoals in het begin van het artikel gezegd is linkbuilding het verkrijgen van kwalitatieve en relevante links naar jouw website. Deze links zijn een belangrijk onderdeel van de vindbaarheid van je website.

Zoals in het begin van dit artikel uitgelegd, ziet Google de links van andere websites naar jouw website als stemmen op jouw website. Als je veel stemmen ontvangt van relevante en kwalitatief hoogwaardige websites, krijg je meer waardering van Google wat helpt bij het vindbaar maken van je website.

Wat nog wel belangrijk is om te melden is dat Google meer en meer op zoek is naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. duizenden links bouwen van random domeinen heeft dus veel minder impact dan vroeger. Om linkbuilding effectief te doen, gaat het dus vooral om links van relevante en kwalitatief hoogstaande websites.

Zo, nu weet je precies hoe je je website goed vindbaar zou moeten maken in Google! De belangrijkste punten zijn behandeld waardoor je een goede start zou moeten kunnen maken! Ik kan me echter ook voorstellen dat al deze informatie overweldigend is en je niet precies weet of je al deze stappen effectief kunt doen.

Wees niet bang! Als je wel het nut van SEO inziet, maar toch liever een professional hiervoor wil gebruiken, heb je geluk. Anglers helpt je namelijk graag met het van A tot Z regelen van jouw SEO campagne. Schroom niet en neem contact met ons op!

Wat kost het om website bovenaan in Google te krijgen met SEO?

Zoals je hebt gelezen is een SEO proces een arbeidsintensief iets waar langere tijd overheen gaat. De kosten om bovenaan Google te komen is sterk afhankelijk van een aantal punten zoals de grootte van de website, welke stappen er al zijn ondernomen en welke stappen er nog ondernomen moeten worden.

Daarom bestaat er helaas geen eenduidig antwoord op de vraag wat SEO kost. SEO is een continu proces waarbij de website structureel beter wordt gemaakt. 

Wat we wel kunnen doen is gratis en vrijblijvend met jou in gesprek gaan om te kijken welke stappen er al gemaakt zijn en welke stappen nog zouden moeten worden genomen. Op die manier kunnen we voor jou inzichtelijk maken wat het zou kosten om je website goed zichtbaar en vindbaar te krijgen in de zoekmachines!

Hoe kom je bovenaan in Google met SEO?

Hoog in Google komen heeft met een aantal factoren te maken zoals: on-site SEO, on-page SEO en off-page SEO. Deze 3 onderdelen zijn de pillaren van een succesvolle SEO strategie om je website bovenaan te krijgen in Google.

Wat kost het om hoog te staan in de organische resultaten van Google?

Een SEO campagne is een proces waar tijd overheen gaat en voor ieder bedrijf is een andere route nodig. Een exact bedrag noemen is dan ook lastig, maar wij gaan graag met je in gesprek om te zien wat voor jouw bedrijf de meest effectieve route is naar succes in Google.