Waarom social media voor bedrijven nuttig kan zijn

social media voor bedrijven

Wat zijn social media en welke verschillen zijn er?

Veel mensen zijn inmiddels wel bekend met het begrip social media. Als je nog niet weet wat social media zijn en waarom social media voor bedrijven belangrijk zijn, geen probleem! In dit blog beginnen wij bij het begin en geven wij je tips hoe je social media het best inzet voor jouw bedrijf. Social media is een verzamelnaam voor platforms die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken.

Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en/of video’s publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera. Op het gebied van social media zijn er een aantal grote spelers te onderscheiden. De grootste platformen zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram en Snapchat. Elk van deze platformen kunnen worden ingezet voor bedrijven. YouTube, Instagram en Snapchat zijn meer georiënteerd op foto’s en video’s, waar Facebook in LinkedIn meer posts hebben met tekstuele vorm.

Waarom social media voor jouw bedrijf nuttig kan zijn

De platforms zijn handig voor het onderhouden van privécontacten. Daarnaast zijn social media niet meer weg te denken uit het zakelijke leven. Maar welke voordelen heeft social media precies voor jouw bedrijf? Social media marketing is een erg krachtige tool om het bereik van je bedrijf te laten groeien.

In 2022 zaten maar liefst 13.7 miljoen Nederlanders op social media. Al deze mensen kun jij dus bereiken via deze platforms. Daarnaast kun je gratis op social media posten. Dit is anders dan reguliere reclame op bijvoorbeeld radio of televisie, waar je moet betalen om je diensten of producten te promoten. Veel bedrijven gebruiken social media al om de wereld te laten zien waar zij voor staan.

Mogelijkheden van social media

Social media is niet alleen bedoeld om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van je familie en vrienden, maar biedt door de grote aantallen gebruikers ook een zeer interessant bereik voor jouw bedrijf. Op dergelijke websites en in apps kan je namelijk je product of dienst onder de aandacht brengen bij potentiële klanten, maar kan je de kracht van social media ook benutten om nóg beter in contact te staan met de consument of om een wat persoonlijkere kant van jou als ondernemer te tonen. Daarom is het belang van social media voor bedrijven groot, zodat je beter in contact staat met de (potentiële) klant.

Verschillende social media

Bron: Intelligent Online

Inzetten van verschillende platforms

Elk platform is anders. Zo zijn er erg veel verschillende platforms met verschillende functionaliteiten en kan elk platform voor een ander doeleinde gebruikt worden.

Instagram

Op Instagram delen gebruikers vooral veel foto’s. Het lijkt dan niet direct een winkelplatform, maar daarvoor is het juist wel geschikt. Door bij foto’s direct een koop-mogelijkheid te bieden kun je volgers direct vanaf Instagram iets verkopen. Ook zijn de korte video’s erg populair. De zogenaamde Instagram Reels trekken steeds meer kijkers en zijn dus een goede manier om meer potentiële klanten te trekken naar de pagina van jouw bedrijf.

Twitter

Eén van de sociale netwerken die zich goed lenen voor ondernemers, is Twitter. Deze dienst werd in 2006 gelanceerd als een ‘microblog’, maar tegenwoordig fungeert het platform vooral als plek voor discussies, internetgrappen en actueel nieuws. Dit social media-kanaal wordt door veel webwinkels en bedrijven gebruikt als extra klantenservice-kanaal. Let er wel op dat veel gebruikers verwachten dat je snel antwoord geeft als ze jou een berichtje sturen! Je kunt op Twitter ook adverteren, maar over het nut en de kosten/opbrengsten-verhouding zijn de meningen verdeeld.

Facebook

Facebook werd opgericht met als doel om mensen met elkaar in contact te brengen of om bestaand contact levend te houden. De sociale netwerksite is echter ook ontdekt door bedrijven, die met leuke winacties of grappige plaatjes hopen dat hun post of pagina geliket of gedeeld wordt, zodat meer gebruikers hen ontdekken. Facebook is ook goed te gebruiken om via advertenties meer bereik te genereren.

Facebook leent zich ook als kanaal voor klantcontact en -service. Het is vooral geschikt om een wat persoonlijkere kant van de ondernemer te laten zien. Als schilder kun je bijvoorbeeld foto’s van je laatste klussen online zetten, terwijl je als groenteboer misschien wel exclusieve aanbiedingen via Facebook verspreidt. Ook kun je prima via Facebook verkopen.

LinkedIn

LinkedIn, in 2016 overgenomen door Microsoft, zet zichzelf in de markt als het zakelijke social media-kanaal. Wat in eerste instantie werd gezien als een soort online visitekaartjescarrousel is nu verworden tot een bron van inspiratie voor veel ondernemers. Op LinkedIn worden (gast)blogs geplaatst, zakelijke vragen gesteld of verzoekjes tot nieuwe klussen geplaatst. Voor jou als ondernemer kan LinkedIn een goede plek zijn om jezelf als expert neer te zetten. Sluit je aan bij relevante LinkedIn-groepen uit je branche, connect met inspirerende en invloedrijke mensen en etaleer je kennis via blogs die je schrijft en zo met je netwerk deelt.

Andere social media kanalen voor bedrijven

De vier hierboven genoemde sociale netwerken zijn populair en bieden veel voordelen voor bedrijven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer sociale media-websites en -apps. Zo kun je Pinterest gebruiken om mooie foto’s te delen van je producten en kun je Snapchat, vooral populair bij jongeren, inzetten om snel wat persoonlijke dingen te delen.

Veel bedrijven gaan hier al de fout in. Die maken voor elk sociaal medium een profiel en denken dat ze alles via elk kanaal moeten delen. Maar social media gebruiken is geen doel op zich. Het moet onderdeel zijn van een plan en aansluiten bij jouw doelgroep. Kies dus een handjevol sociale platformen die hierbij passen. Twee tot drie sociale profielen zijn al meer dan genoeg om bij te houden.

Een effectieve strategie opzetten

Voordat je begint met het gebruiken van social media voor jouw onderneming, moet het eerst duidelijk zijn welke doelen je wilt gaan bereiken en waar je de platforms voor wilt gaan gebruiken. Een goed overdachte strategie kan helpen bij het profiteren van de voordelen van social media voor jouw bedrijf! Heb je zelf geen zin om je tijd hier aan te besteden? Onze Anglers helpen jou graag met het vormen en uitvoeren van een goede social media strategie.