adverteren op LinkedIn tips

Adverteren op LinkedIn is al een tijdje mogelijk. Maar liefst 74 procent van de B2B-bedrijven gebruikt LinkedIn om aankoopbeslissingen te laten plaatsvinden. Niet zo gek ook, de conversieratio op LinkedIn blijkt wel drie keer zo hoog te zijn als op Google Adwords. Het laatste jaar zien we een flinke groei in het aantal (bedrijfs)profielen. Ook heeft LinkedIn de advertentiemogelijkheden flink uitgebreid. LinkedIn is dus goed op weg om deze groei voort te zetten.

Vorig jaar is het nieuwe campagnebeheer platform gelanceerd. Sinds de nieuwe uitrol is adverteren op LinkedIn makkelijker worden. Toch merken we dat veel van onze klanten afhaken bij het zien van deze tools. Daarom duiken we in LinkedIn Campaign Manager om je een handje te helpen met het opzetten van een LinkedIn advertentie, die past bij jouw bedrijfsdoelstellingen. Vergroot je klantenkring of verhoog de verkoopcijfers!

Geschatte leestijd: 10 minuten

Het verschil tussen campagnegroepen, campagnes en advertenties

Het aanmaken van campagnegroepen is de eerste stap die je tegenkomt wanneer je begint met Adverteren op LinkedIn. Campagnegroepen helpen je om verschillende campagnes te ordenen. Dit is vooral handig wanneer je vaak adverteert en meerdere advertenties tegelijk laat lopen. Maak bijvoorbeeld onderscheid tussen doelgroepen, doelstellingen of verschillende stappen die je doorloopt in de marketingfunnel (attention, interest, consideration, decision).

Campagnegroepen helpen je om budgetten en data te bepalen, maar bieden ook een mooi overzicht van de rapportages van meerdere campagnes. Campagnegroepen hangen onder campagnes. Breng hier verschillende boodschappen (advertenties) onder. Bijvoorbeeld: de campagne heet ‘Groeitips’, de campagnegroep heet ‘groeitip 1’ en de bijbehorende twee advertenties promoten beide groeitip 1, maar doen dit met een ander beeld of tekst. 

Linkedin advertentie doelstelling bepalen

Doelstellingen bepalen

Voordat je direct aan de slag gaat met adverteren op LinkedIn is het belangrijk om je doelstelling te bepalen. Wat wil je bereiken? We hebben hieronder een kort lijstje voor je samengesteld. Vergeet niet dat je doelstellingen erg samenhangen met je budget. Heb je grote doelstellingen? Denk dan ook aan meer budget, maar daarover later meer..

  • Meer naamsbekendheid
  • Meer leads
  • Veel nieuwe websitebezoekers voor retargeting
  • Veel nieuwe paginabezoekers
  • Meer mensen op je website om data te verzamelen
  • Meer productverkoop
  • Groter bereik
  • Een verhoging van het engagement of interacties
  • Meer weergave van je content

LinkedIn doelgroep bepalen

Een van de moeilijkste dingen van het maken Adverteren op LinkedIn is het bepalen van je doelgroep. Veel bedrijven weten goed wie hun doelgroep is, maar wanneer ze dit zo gedetailleerd moeten omschrijven wordt het lastig. Onze eerste tip is om je doelgroep gelijk op te slaan zodra je deze hebt afgerond. Zo kan je deze doelgroep vaker gebruiken.

Wat we vaak gebruiken om een doelgroep op te stellen is een targetlist. Hierin staan namen van bedrijven die op de ‘wish list’ staan van de klant. Daarna volgt de mogelijkheid om je doelgroep verder te specificeren. Let op: zorgt dat je doelgroep minimaal 300 leden heeft en selecteer niet meer dan 20 doelgroepcriteria, dit zie je rechts bovenaan je scherm. Zorg dus dat je niet te veel kenmerken van je doelgroep meeneemt.

LinkedIn neemt alleen mensen mee in de doelgroep als ze voldoen aan één of meerdere criteria die je hebt opgegeven. Te veel criteria betekent dus een te kleine doelgroep. Wel kun je ook doelgroepen uitsluiten. Doe dit bijvoorbeeld als je al eerder geadverteerd hebt en merkt dat het bouncepercentage erg hoog is. Dit kan betekenen dat je niet de juiste mensen aantrekt op je website.

Gratis lead magnet checklist!
Leer hoe je je doelgroep kunt bereiken. Gebruik deze checklist om meer uit je budget te halen.
Klik hier voor de download ▶︎

Wees voorzichtig met de optie ‘doelgroep uitbreiden’. Dit houdt in dat LinkedIn mensen zoekt die lijken op de mensen die je aangeeft als doelgroep. Bijvoorbeeld: Als je campagne gericht is op leden met de vaardigheid ‘Online reclame’, dan kan het zijn dat je campagne ook wordt getoond aan leden met de vaardigheid ‘Interactieve marketing’ op hun profiel.

Wanneer je jouw doelgroep niet helemaal scherp voor ogen hebt is dit handig. Is de doelgroep niet helemaal duidelijk? Niet doen! Het gevaar is dat LinkedIn vooral op zoek gaat naar mensen die gemiddeld sneller klikken op advertenties. We vergelijken het altijd met moeders of oma’s die de hele dag op Facebook zitten en reageren op iedere win actie en kettingbrief. LinkedIn verzameld weliswaar meer weergaven of clicks, maar dit zijn geen waardevolle klanten voor jou.

Alle tips en tricks om te adverteren op LinkedIn

Look-a-like-doelgroep

Wil je meer uit je advertenties halen? Probeer dan de “look-a-like-doelgroep”. Zoals deze naam al suggereert, vormt deze groep een afspiegeling van jouw websitebezoekers. LinkedIn filtert alle leden op interesses, skills, functies, groepen en andere eigenschappen om een look-a-like-doelgroep samen te stellen. Een voordeel van deze strategie is dat je nog gerichter adverteert. Je richt je peilen op potentiële klanten voor jouw business. Om de data van je website te koppelen aan LinkedIn, gebruik je de LinkedIn Insight Tag. Deze zet je op de website of vuur je af als tag in Google Tag Manager.

Retargeting doelgroep

Een andere slimme strategie om gericht je doelgroep te bereiken, is retargeting. Je voert bij het maken van je doelgroep URL’s in als gegevensbron. Dit kan bijvoorbeeld een belangrijke bestemmingspagina, video of een leadformulier zijn. LinkedIn bouwt dan de doelgroep op, zodra er leden een de bestemmingspagina op de website bezoeken, een gedeelte van een video bekijken of eerder een leadgeneratieformulier hebben geopend. Dit is afhankelijk van de gegevensbron die je kiest. De keuzes voor het opbouwen van doelgroep worden opgeslagen onder gematchte doelgroepen, zodat jij bij het opbouwen van je LinkedIn Campagne gemakkelijk de juiste doelgroep selecteert.

LinkedIn Audience Netwerk – overzicht

Een andere manier om je doelgroep uit te breiden, is de Audience Netwerk segmentatie. LinkedIn beweert dat je advertentie met deze functie tot wel 25% meer je doelgroep bereikt. Dit komt doordat Network Audience je campagnes buiten de gesponsorde LinkedIn-advertenties, apps en websites van partners je advertentie weergeeft. Deze functie is ideaal als je professionals wilt betrekken. Op het eerste gezicht lijkt dit perfect. Nog meer bereik naar m’n doelgroep toe! Het is echter een plaatsing die van minder waarde is dan adverteren in de omgeving van LinkedIn zelf. Je weet namelijk niet met welke mindset je doelgroep de advertentie in het LinkedIn Audience Network ziet. Wanneer je adverteert op het LinkedIn platform, is dit duidelijker.

Bij het aanmaken van je advertentie zal je zien dat deze optie standaard is aangevinkt. Vergeet dit niet uit te zetten. Loopt de campagne eenmaal goed en wil je je bereik uitbreiden? Overweeg dan deze optie en bekijk welke resultaten hieruit voortvloeien. Op dit moment is het alleen mogelijk om deze functie te selecteren, als je een afbeelding of videoadvertentie-indeling maakt.

Advertentieformats en plaatsing

Het voordeel van de bètaversie in LinkedIn is dat advertentieformats erg duidelijk worden weergegeven. Wanneer je met je muis beweegt over de verschillende opties worden de opties per format toegelicht. Wat we je wel willen meegeven is om eerst te denken aan je boodschap en daarna pas aan het medium en de vorm van die boodschap.

LinkedIn zal je ook de mogelijkheid bieden om je advertentie te plaatsen op het LinkedIn Audience Network. LinkedIn Audience Network is een nieuw platform dat speciaal ontwikkeld is voor het verspreiden van gesponsorde content. Wanneer je deze optie aanvinkt krijg je dus de mogelijkheid om ook buiten de nieuwsfeed van LinkedIn te adverteren.

Omdat Audience Network nog niet zo lang gebruikt wordt, is er helaas nog niet heel veel te zeggen over de effectiviteit van deze optie.

Budgetten bepalen

Het bepalen van een budget kan soms echt een hersenkraker zijn. Om je algemene marketing budget te bepalen hebben we een informatief whitepaper “grip op je marketing”. Voor nu help ik je met het maken van de beste keuzes binnen het adverteren op LinkedIn. Onthoud altijd dat LinkedIn (logischerwijs) probeert zo snel mogelijk jouw budgetten op te snoepen voor zo min mogelijk moeite. Al hun goedbedoelde extra functies zijn dus niet altijd zo voordelig als ze lijken.

Gratis lead magnet checklist!
Leer hoe je je doelgroep kunt bereiken. Gebruik deze checklist om meer uit je budget te halen.
Klik hier voor de download ▶︎

Zoals al eerder aangegeven, hangen budgetten samen met ambities en doelen. Het startbudget dat LinkedIn aangeeft is minimaal 10 euro per dag. Onze ervaring is dat MKB-bedrijven tussen de 150 en 500 euro per maand besteden aan LinkedIn advertenties. Dit natuurlijk wel afhankelijk van je doelstelling, doelgroep en doelgroepgrootte.

Om voldoende data op te halen met je LinkedIn Campagne, raden wij aan om te starten met een maximaal budget 25 euro per dag. Dit in combinatie met de CPC biedstrategie. Op deze manier vergaar je genoeg data en wordt het gemakkelijker om je advertenties in een later stadia te optimaliseren. We kunnen er niet omheen! LinkedIn is nu eenmaal een duurder platform dan Facebook. Wij adviseren niet om te werken met dagelijkse budgetten. LinkedIn adverteert dan net zo lang met het budget totdat het op is voor die dag. Werk liever met CPC (Cost Per Click). LinkedIn krijgt dan alleen geld als iemand heeft geklikt of er een conversie uit is gekomen. Afhankelijk van je doelstelling kun je kiezen welke biedstrategie het beste aansluit op jouw advertentie. Wil je bijvoorbeeld je merknaam onder de aandacht brengen of meer websitebezoekers generen? Dan is CPM een slimme strategie. Je betaalt dan per 1.000 weergaven. Heb jij met je advertenties een ander doel voor ogen? Bijvoorbeeld het stimuleren van een whitepaper download? Kies dan voor je de biedstrategie CPC.

Cost Per Click (CPC) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor iemand die op jouw advertentie klikt. Doe dit alleen wanneer je ook een call to action in je advertentiemateriaal hebt staan! Probeer net onder of tussen het aanbevolen bod te gaan zitten.

Cost Per Mile (CPM) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor het aantal (1.000) weergaven. Deze manier van bieden is vooral gunstig wanneer je kiest voor naamsbekendheid of engagement.

Tip: om van een klik een conversie te maken is het van groot belang dat je bestemmingspagina overeenkomt met wat de potentiële klant verwacht na het klikken op een advertentie.

We willen je meegeven dat het niet altijd zo is dat wanneer je een hoog bedrag inzet, je advertentie ook vaak wordt getoond. Dit hangt ook samen met de kwaliteit van je advertentiemateriaal. Het verdient immers liever geld aan een advertentie met lage click kosten, maar waar veel op wordt geklikt, dan op een advertentie met hoge click kosten, maar waar niemand op klikt.

Conversies behalen door te adverteren op LinkedIn

Om te zien of jouw campagne succes heeft gehad stel je conversies in. Waar moeten mensen terecht komen? Welke pagina verwachten ze aan te treffen na het klikken? Stel dit goed in en zorg voor pixels en UTM-codes in je link om dit achteraf (en tijdens) je campagne goed te kunnen meten

Heb je vragen over advertenties plaatsen? Wil je weten of LinkedIn kansen biedt voor jouw groeiambities? Of adverteer je al veel maar komen hier niet de gewenste uitkomsten uit? Neem gerust contact op! We helpen je graag om het maximale resultaat uit jouw campagnes te halen.

LinkedIn advertentie optimaliseren

Na afloop van de advertentieperiode, probeer je inzicht te krijgen in de resultaten van je advertentie. Je gaat gegevens analyseren, conclusies trekken en uiteindelijk optimaliseren. Maar hoe pak je dat het best aan? Om te beginnen zijn er twee handige rapporten die je meer vertellen over de prestaties van je campagnes en advertenties. Het gaat om het prestatierapport en demografisch rapport. In het prestatie rapport vind je de algemene prestatiegegevens. Het demografisch rapport toont aan hoe de doelgroepen presteren. Je krijgt inzicht in de bedrijfstak, functietitel, locatie, het bedrijf en nog veel meer relevante gegevens. Op basis van deze data kan je al beoordelen welke doelgroep het beste uit de bus komt. Door beide rapporten te vergelijken, zie je welke demografische kenmerken naar voren komen en welke content het beste scoort. Met deze inzichten wordt het voor jou een eitje om de advertenties te optimaliseren.

PS..

Wist je dat LinkedIn enige tijd geleden is begonnen met sponsored LinkedIn Inmail? Sponsored InMail is de betaalde versie van de LinkedIn chatbox functie binnen LinkedIn. Je kunt hier dus (betaald) een persoonlijk bericht naar een prospect sturen. Superhandig wanneer je op een persoonlijke manier een evenement, webinar, product, dienst, infographic of andere relevante download onder de aandacht wil brengen. Benieuwd naar meer informatie over deze functie? Lees dan ons blog over Sponsored LinkedIn Inmail

Gratis lead magnet checklist!
Leer hoe je je doelgroep kunt bereiken. Gebruik deze checklist om meer uit je budget te halen.
Klik hier voor de download ▶︎