Zetten goede doelen ook online marketing in? Jazeker. Ook voor deze organisaties is het belangrijk om online vindbaar te zijn en mee te gaan in het digitale tijdperk; online fondsenwerving is helemaal van nu. Langs de deuren met een collectebus wordt nog wel gedaan, maar tegenwoordig kan dat ook gewoon online. Veilig, betrouwbaar en geheel coronaproof!

De Erasmus MC Foundation

Een organisatie die het belang van online marketing en online fondsenwerving erkent is de Erasmus MC Foundation. De Erasmus MC Foundation is het officiële steunfonds van het Erasmus MC in Rotterdam. Binnen de Erasmus MC Foundation komen alle fondsenwervende initiatieven van het Erasmus MC samen en wordt er geld opgehaald voor baanbrekend wetenschappelijk onderzoek voor verschillende ziektebeelden. Samen met artsen en onderzoekers van het Erasmus MC zet de Foundation zich in voor een gezonde toekomst voor iedereen!

Op het moment werft de Erasmus MC Foundation voor diverse ziektebeelden. In februari van 2020 kwam daar noodgedwongen een ziekte bij; in Nederland werd de eerste patiënt positief getest op het coronavirus.

Vertrekpunt

Zodra het coronavirus de wereld begon over te nemen zijn verschillende virologen, artsen en onderzoekers binnen het Erasmus MC gestart met onderzoeken naar het coronavirus en COVID-19, met ieder zijn eigen specialisme. Om deze onderzoeken mogelijk te maken is er heel veel geld nodig. Het overkoepelende doel?; het ontwikkelen van een medicijn en/of vaccin tegen het coronavirus. Aan de Erasmus MC Foundation de taak om zo een bijdrage te leveren aan wetenschappelijk onderzoek naar corona. 

Online fondsenwerving voor het goede doel

Voor 2020 had een groot deel van de wereld nog nooit van corona gehoord en ook voor de Erasmus MC Foundation was dit virus onbekend. We gingen dus aan de slag met een compleet nieuwe online fondsenwervingscampagne. We trokken ten strijde met de slogan ‘Samen voor een gezonde toekomst’. 

Samen voor een gezonde toekomst

Alle voorbereidingen werden zo snel mogelijk klaargezet; de onderzoekers in het Erasmus MC werkten inmiddels hard aan een groot aantal onderzoeksprojecten, waar snel financiële middelen voor nodig waren.

Voor de online fondsenwerving rondom corona werd een aparte projectpagina op de website aangemaakt waar informatie over de lopende corona-onderzoeken vindbaar was. Hier kan gedoneerd worden en kunnen mensen een eigen actie starten om geld op te halen. De communicatie URL is: samenvooreengezondetoekomst.nl.

Ook offline zichtbaar

De website had uiteraard ook een websitebanner nodig; deze banner was leidend voor de visuele identiteit van de online fondsenwervingscampagne. Hiervoor hebben we een beeld gemaakt van een onderzoeker met een mondkapje. Dit beeld hebben we ook gebruikt in de social advertenties én op (digitale) billboards op verschillende plekken in Rotterdam. Op deze manier was de Erasmus MC Foundation ook offline goed zichtbaar.


De campagne

Nu de nodige voorbereidingen waren gedaan en de website klaar stond, kon de campagne voor fondsenwerving echt gaan beginnen. Het doel van deze campagne was om mensen te overtuigen van het doen van een donatie, of het starten van een eigen actie om geld op te halen voor wetenschappelijk corona-onderzoek.

De inzet van social advertenties

Tijdens deze campagne hebben wij gebruik gemaakt van zowel organische social media, betaalde social advertenties en advertenties op Nu.nl. De betaalde campagne hebben we opgedeeld in 3 fases. 

Fase 1. Bereik creëren 

De focus in fase 1 lag op het vergroten van het bereik van de Erasmus MC Foundation.

Er werden social advertenties ingezet op Facebook, Instagram en LinkedIn. De boodschap van deze advertenties was duidelijk: Steun onderzoek naar het coronavirus in het Erasmus MC.

Fase 2. Websiteverkeer door retargeting 

In fase 2 van de social advertenties wilden wij zoveel mogelijk mensen naar de website samenvooreengezondetoekomst.nl leiden. Dit werd gedaan door middel van retargeting.

Op deze manier konden wij de websitebezoekers die de projectpagina over het corona-onderzoek of samenvooreengezondetoekomst.nl hadden bezocht opnieuw gaan benaderen. Ook maakten we in deze fase gebruik van een advertentie binnen de app van de nieuwswebsite Nu.nl. 

Fase 3. Het targetten van een Look-a-like doelgroep 

In fase 3 zijn we aan de slag gegaan met het targetten van een Look-a-like doelgroep. Een look-a-like doelgroep is een doelgroep die je kunt aanmaken die lijkt op bijvoorbeeld  je huidige website bezoekers. Doordat deze personen lijken op de personen die je website al hebben bezocht, is de kans groot dat zij jouw boodschap ook interessant zullen vinden.

Het boosten van organische social posts

Tot slot werden er een aantal organische social media posts ook kort betaald ingezet. Deze posts gingen over de persoonlijke ervaringen van personen die al gedoneerd hadden voor Corona onderzoek in het Erasmus MC.

Na het doen van een donatie op de website werd ook de beweegreden voor de donatie gevraagd en veel donateurs hadden helaas van dichtbij gezien wat het coronavirus voor schade kan aanrichten. Door dit door middel van quotes in social posts in te zetten lieten we de ernst van het coronavirus en het belang van donaties voor wetenschappelijk onderzoek zien. 

Wat hebben we bereikt?

De online fondsenwervingscampagne voor wetenschappelijk corona-onderzoek in het Erasmus MC ging eind maart live. De betaalde campagne duurde 9 weken. In deze periode zijn er door inzet van social advertenties en advertenties op Nu.nl ruim een miljoen mensen bereikt. 

Mede door dit bereik zijn er inmiddels via samenvooreengezondetoekomst.nl ruim 1.700 donaties gedaan en zijn ruim 90 personen zelf actie gaan voeren. Daarnaast zijn er ook op de website van de Erasmus MC Foundation zelf donaties voldaan. 

500.000 euro voor wetenschappelijk onderzoek

Precies twee maanden na de start van de campagne was er dankzij deze donateurs, actievoerders en giften van bedrijven door heel Nederland al €500.000,- opgehaald. Een geweldig bedrag dat virologen, artsen en onderzoekers in staat stelt verder te gaan met hun onderzoek naar corona. 

We blijven doorgaan

Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en helaas zijn de maatregelen rondom Corona wederom aangescherpt. Naast de onderzoeken voor een vaccin en of medicijn wordt er in het Erasmus MC nu ook volop onderzoek gedaan naar de gevolgen van het coronavirus bij ex corona-patiënten en hoe het virus zich ontwikkelt in de praktijk. Inmiddels is er ruim 1,8 miljoen opgehaald voor corona en de werving loopt nog steeds. 

Zowel de Erasmus MC Foundation als Anglers blijven zich dan ook inzetten voor een gezonde toekomst voor iedereen!