Lead generatie funnel

In dit artikel leggen we je stap voor stap uit wat een lead magnet is, waarom dit op je to-do lijst moet komen te staan, geven we je duidelijke voorbeelden voor een werkende lead magnet en raden we je een aantal tools aan.

Wat is een lead magnet?

Een Lead magnet is een prikkel of een stimulans die ondernemers bieden in ruil voor een email adres of andere interessante informatie. Dit is een eerste indicatie dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. De prikkel of stimulans voor iemand kan bestaan uit het volgende:

  • De belofte op een interessante nieuwsbrief
  • Whitepaper
  • Gratis PDF met bijvoorbeeld een afvinklijst of een magazine.
  • Rapport met bijvoorbeeld de laatste bevindingen in je markt.
  • EBook
  • Een video met uitleg over het gebruik van een bepaald product of systeem
  • Photoshop template voor een Instagram/Facebook -advertentie
  • Word template die je ooit hebt gemaakt.
  • Excel template; waarin je met een druk op de knop je Engagement Rate van je instagram kan berekenen.
  • Nieuwsbrief template voor bijvoorbeeld Mailchimp of een andere mailprogramma.
  • Een infographic

Bedenk voor jezelf wat voor interessante informatie je kan weggeven vanuit je eigen onderneming! Naar welk probleem zoeken mijn bezoekers een oplossing? Welke informatie kan ik voor ze verzamelen of kan ik aan ze weggeven om ze opweg te helpen met oriënteren? Dit zijn belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen wanneer je zelf aan de slag gaat met het maken van een lead magnet. 

Waarom heb je een lead magnet nodig?

Als je leads wil genereren via je website. Dan heb je een lead magnet nodig. Punt!

Door gebruik te maken van een lead magnet pas je het principe ‘wederkerigheid’ van Cialdini toe. Door iets aan de klant ‘weg te geven’ creëer je wederkerigheid. Wanneer jij namelijk iets aan een ander weggeeft, dan is de kans groot dat hij of zijn iets aan jou teruggeeft. Als ik jou bijvoorbeeld uitnodig om te eten bij mij thuis zal jij je snel verplicht voelen om mij ook een keer uit te nodigen voor een etentje bij jou thuis. 

Niet alleen creëer je wederkerigheid maar ook ‘sympathie’ en zorg je voor ‘commitment en consistentie’. Je maak de bezoeker stapsgewijs enthousiast over je product of dienst door de informatie te geven die ze zoeken. Hoe vaker je bezoeker ‘ja’ zegt in zijn klantreis. Hoe moeilijker het zal zijn aan het einde ‘nee’ te zeggen.

Hou er wel rekening mee in welke aankoopfase je klant op het moment is. Op het moment van het achterlaten van het e-mailadres, is je klant misschien nog in de oriëntatiefase. Hij of zij is daarbij nog niet direct op zoek naar het doen van een aankoop. Wat wel goed is om in gedachten te houden is dat je top-of-mind blijft door verschillende marketingstrategieën toe te blijven passen.

online marketeer inhuren

Wat doe je met de leads?

Blijven voeden natuurlijk! Ook wel ‘lead nurturing’ genoemd. Hoe doe je dat? Door je klanten met mailtjes te blijven informeren, uitdagen of vragen stellen. Je kan bijvoorbeeld je potentiële  klanten in een geautomatiseerde drip campagne zetten. Of de e mailadressen gebruiken voor een retargeting op verschillende kanalen.

Nieuwsbrieven en e-mail automation

Het helpt om een band met je potentiële leads op te bouwen en meer over hen te weten te komen, zodat je later, op het juiste moment kan inspelen op zijn of haar behoefte. Een van de meest krachtige kanalen hiervoor is e-mail.

Met de informatie die je bezoekers achterlaten krijg je een bron van data tot je beschikking over je doelgroep: Wat voor soort personen zijn het? Hoe oud zijn ze? Zijn ze man of vrouw? Met welke vraag zitten ze? Welke functie bekleed deze persoon? En nog veel meer! Op al deze vragen wordt in bijna 1 klap antwoord gegeven doordat ze al alleen een e-mailadres achterlaten. Want een e-mail adres is waardevoller dan je denkt.

Retargeting

Waarom is dat e-mailadres dan zo belangrijk? Je krijgt het antwoord op bovenstaande vragen niet op een zilveren plaat geserveerd. Maar deze e-mailadressen kun je gebruiken als een bron voor Linkedin, Google of Facebook. Doordat deze kanalen al over veel informatie beschikken die een persoon vrijwillig heeft achtergelaten op dit kanaal kunnen zij deze informatie (intern) koppelen door middel van een naam en emailadres. 

Hiermee kan je bijvoorbeeld Look-a-like audiences aanmaken. Door zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen kunnen de kanalen verschillende datapunten met elkaar verbinden. De regel hierbij geldt net als in alle onderzoeken: Hoe groter de populatie, hoe betrouwbaarder en meer valide de uitkomsten!

Zo maak je een goede leadmagnet!

Je kan uiteraard een prachtige landingspagina maken met een formulier aan het einde met de belofte om een mooie nieuwsbrief te sturen in ruil voor een e-mailadres. Maar om hem onweerstaanbaar te maken hebben we 7 punten op een rij gezet.

  • Het lost een probleem op! – Je klant is in zijn oriëntatiefase op zoek naar oplossingen voor zijn of haar probleem. Geef ze die oplossing!
  • Beloofd een ‘Quick win’ – De lead magnet moet een ‘quick win’ beloven en bovendien ook afleveren. Je bezoeker moet er makkelijk iets door kunnen bereiken. 
  • Super specifiek – Hoe meer niche of specifieker de oplossing. Hoe beter deze aansluit bij het oplossen van het probleem.
  • Makkelijk om door te lezen – Wanneer je een E-book of PDF weggeeft. Zorg er dan voor dat deze makkelijk wegleest en geen dikke pil wordt van 100 pagina’s. (Zie punt 2.)
  • Het is van waarde – Wat je weggeeft moet ook daadwerkelijk waarde bevatten om te zorgen voor de wederkerigheid. 
  • Direct beschikbaar – Het werkt het beste wanneer je ook direct iets kan geven. Speel in op de gelukshormonen! 
  • Helpt bij het tonen van jouw Expertise – Wanneer iemand voor jouw lead magnet valt, moet het je expertise en USP’s direct kunnen tonen. Dit helpt om aan het einde van de klantreis je leads in klanten om te toveren.

Maar om te zorgen dat jouw lead magnet net iets beter in beeld komt of het interactiever te maken hebben wij een tweetal plug-ins die ideaal zijn om te gebruiken bij het maken van lead magnets!

Tools voor leadgeneratie

Anglers is zelf fan van een tweetal lead generatie tools. Deze zijn vrijwel voor elke website te implementeren door middel van Google Tag Manager. OptinMonster en Typeform. Hieronder leggen we deze tweetal tools aan je uit.

OptinMonster

OptinMonster is een leadgeneratie software. Met OptinMonster maak je gemakkelijk mooie pop-ups om je leadmagnet onder de aandacht te brengen. Niet de vervelende pop-up die direct in je beeld springt nog voor de website hebt gezien, maar een leadgeneratie machine waar je geautomatiseerde regels aan kan hangen. Je kan OptinMonster koppelen aan de software die voor jou van belang is. Of dat nou een website is of dat de gegevens doorkomen in een CRM-programma. Alles kan!

Het uiteindelijke doel van OptinMonster is eigenlijk heel simpel: het genereren van leads voor je onderneming. Het voordeel is dat je zonder al te veel moeite zelf goed converterende formulieren kan maken. Hierbij kan het formulier op de volgende manieren in je beeld verschijnen.

Benieuwd naar OptinMonster. Klik dan hier om naar de website van OptinMonster te gaan.

Optin Monster pop-up voorbeelden

De truc van deze lead generator is voornamelijk timing. Door het formulier op het juiste moment in het beeldscherm te laten verschijnen kun je de aandacht van de potentiële klant trekken. Wanneer laat je zo’n formulier dan verschijnen? Daar kan je een aantal technische regels aan vast hangen. De pop-up verschijnt bijvoorbeeld alleen wanneer iemand:

  • Op zijn mobiel je website bezoekt. – Kans is dat je met een lead magnet voor een podcast afspeellijst alleen mobiele bezoekers wilt bereiken.
  • 80% van je website is door gescrold. – Grote kans is dat die de bezoeker dan alle content heeft gezien op die pagina!
  • Bijna de website wil verlaten.  – Wanneer iemand met zijn muis richting een ander tabblad gaat springt deze in beeld. Geef hem nog even een 5% korting bon net voor die door de deur gaat!
  • Van een facebook campagne is gekomen – Interessant wanneer je deze personen al een deal hebt laten zien die alleen via Facebook te vinden was.

Hieronder vind je een overzicht van alle beschikbare regels die je kan gebruiken bij het instellen van de pop-up. 

  • Tijd op pagina
  • Tijd op locatie
  • Wegklikken gedetecteerd
  • Bezoeker klikte op MonsterLink
  • Afstand gescrold
  • Bezoeker inactieve tijd
  • Huidige dag
  • Huidige tijd
  • Huidige datum en tijd
  • Huidige maand
  • Huidig URL-pad
  • Bekeken pagina’s
  • Het apparaat van de bezoeker
  • Bezoeker heeft zich aangemeld voor
  • Bezoeker heeft zich niet aangemeld voor
  • Bezoeker heeft gesloten
  • Bezoeker heeft niet gesloten
  • Bezoeker heeft gezien
  • Bezoeker heeft niet gezien
  • Bezoeker is nieuw
  • Bezoeker keert terug
  • Bezoeker heeft URL-pad bezocht dat
  • Locatie bezoeker
  • De ARG van de URL-query
  • Een cookie
  • De URL van de verwijzer
  • De adblocker van de bezoeker is
  • Huidige URL-hash
  • Bezoeker werd getoond
  • Bezoeker werd niet getoond

Optin Monster: een aantal voorbeelden

Typeform

Typeform is een leuke interactieve manier om formulieren met vragen op te zetten. Dit kan je doen door middel van plaats of vragen. Je zou met Typeform bijvoorbeeld een leuke interactieve vragenlijst kunnen maken als lead generator. 

Wij gebruiken zelf Typeform voor onze tariefcalculator. Ben je benieuwd hoe dit eruit ziet. Lukas heeft een artikel geschreven een met werkend Typeform testformulier! 

Benieuwd naar Typeform. Klik dan hier voor meer informatie.

Wil je zelf een lead generator op je website? Maar heb je hulp nodig? Onze Anglers staan voor je klaar!