Lead magnets: Het perfecte aas om klanten mee te vangen!

lead marketeer inhuren

In dit artikel leggen we je stap voor stap uit wat een lead magnet is, waarom dit op je to-do lijst moet komen te staan, geven we je duidelijke voorbeelden voor een werkende lead magnet en raden we je een aantal tools aan.

Wil je weten welke bedrijven op jouw website zitten?
Ontdek welke B2B bezoekers jouw website bekijken. 35% van je websitebezoekers zijn geïnteresseerd, maar nemen geen contact op. Met Leadinfo ontdek je welke bedrijven dit zijn.
> Start je GRATIS proefperiode

Wat is een lead magnet?

Een Lead magnet is een prikkel of een stimulans die ondernemers bieden in ruil voor een email adres of andere interessante informatie. Dit is een eerste indicatie dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst. De prikkel of stimulans voor iemand kan bestaan uit het volgende:

  • De belofte op een interessante nieuwsbrief
  • Whitepaper
  • Gratis PDF met bijvoorbeeld een afvinklijst of een magazine.
  • Rapport met bijvoorbeeld de laatste bevindingen in je markt.
  • EBook
  • Een video met uitleg over het gebruik van een bepaald product of systeem
  • Photoshop template voor een Instagram/Facebook -advertentie
  • Word template die je ooit hebt gemaakt.
  • Excel template; waarin je met een druk op de knop je Engagement Rate van je instagram kan berekenen.
  • Nieuwsbrief template voor bijvoorbeeld Mailchimp of een andere mailprogramma.
  • Een infographic

Bedenk voor jezelf wat voor interessante informatie je kan weggeven vanuit je eigen onderneming! Naar welk probleem zoeken mijn bezoekers een oplossing? Welke informatie kan ik voor ze verzamelen of kan ik aan ze weggeven om ze opweg te helpen met oriënteren? Dit zijn belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen wanneer je zelf aan de slag gaat met het maken van een lead magnet. 

Waarom heb je een lead magnet nodig?

Als je leads wilt genereren via je website, heb je een lead magnet nodig. Punt!

Door gebruik te maken van een lead magnet pas je het principe ‘wederkerigheid’ van Cialdini toe. Door iets aan de klant ‘weg te geven’, creëer je wederkerigheid. Wanneer jij namelijk iets aan een ander weggeeft, is de kans groot dat hij of zijn iets aan jou teruggeeft. Als ik jou bijvoorbeeld uitnodig om te eten bij mij thuis, zal jij je snel verplicht voelen om mij ook een keer uit te nodigen voor een etentje bij jou thuis. 

Niet alleen creëer je wederkerigheid maar ook ‘sympathie’ en zorg je voor ‘commitment en consistentie’. Je maak de bezoeker stapsgewijs enthousiast over je product of dienst door de informatie te geven die ze zoeken. Hoe vaker je bezoeker ‘ja’ zegt in zijn klantreis, hoe moeilijker het zal zijn aan het einde ‘nee’ te zeggen.

Denk aan de intentie van de bezoeker

Houd er wel rekening mee in welke aankoopfase je klant op het moment is. Op het moment van het achterlaten van het e-mailadres, is je klant misschien nog in de oriëntatiefase. Hij of zij is daarbij nog niet direct van plan om een aankoop te doen. Wat wel goed is om in gedachten te houden, is dat je top-of-mind blijft door verschillende marketingstrategieën toe te blijven passen.

Opereer jij op de B2B markt? Dan weet je ook dat de klantreis langer duurt dan op de B2C markt. Vaak gaat het om een complex koopproces bij business-to-business bedrijven (B2B). De lead heeft over het algemeen meer tijd nodig om daadwerkelijke tot aankoop over te gaan. Omdat er sprake is van een complex koopproces heeft de lead over het algemeen meer tijd nodig om tot de daadwerkelijke aankoop over te gaan. Zij oriënteren zich breder voordat ze overgaan tot aankoop.

Bij B2C is de klantreis veel korter en gaat het over minder complexe aankopen. Daarom speelt de aankoopfase een belangrijke rol. Lead marketing wordt daarom veel gebruikt om de klant optimaal te begeleiden tijdens het aankoopproces om zo de lead verder te krijgen in de salesfunnel. 

De voordelen van lead marketing

Wil je aan de slag met lead marketing om meer leads te verzamelen, maar heb je geen idee wat het je oplevert? Wij hebben de 3 belangrijkste voordelen om lead marketing te gebruiken binnen B2B-bedrijven en B2C- bedrijven voor je op een rij gezet.

Potentiële klanten bereiken

Leads uit online marketing zijn tegenwoordig de meest voorkomende leads. Je gebruikt jouw website om mogelijke klanten te benaderen en laat ze een actie ondernemen, waardoor je de mogelijkheid krijgt om contact met ze te leggen. Dit zijn mensen die zelf al aangeven geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. Contact opnemen met een warme lead is in veel gevallen effectiever dan wanneer je aan cold sales doet.

Hogere conversieratio

Onderzoek laat zien dat lead marketing leidt tot een hogere conversieratio als je gebruik maakt van lead scoring. Dit wil zeggen dat je bepaalde scores toekent aan website leads op het moment dat deze aan bepaalde criteria voldoen. Zo valt gemakkelijk te onderscheiden bij welke leads je de meeste kans maakt op een verkoop. Uiteindelijk is het natuurlijk jouw doel om online marketing zo in te zetten, dat je meer verkoopt en dus een hogere omzet en uiteindelijk winst behaalt met jouw business.

Goedkope leads genereren

Leads genereren hoeft niet veel te kosten. Een manier om meer leads te genereren met lead marketing, kan al met een social media campagne. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie op Facebook. Heb jij inspiratie nodig voor jouw succesvolle lead campagne? Daar weten wij wel raad mee! Zorg er in ieder geval voor dat je op jouw website een eenvoudige landingspagina inricht waar website bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten.

lead magnet

Gratis lead magnet checklist!
Wil jij meer online leads aantrekken? Gebruik deze checklist en maak in no-time jouw eigen lead magnet!
> Klik hier voor de download

Wat doe je met de leads?

Blijven voeden natuurlijk! Ook wel ‘lead nurturing’ genoemd. Hoe doe je dat? Door je klanten met mailtjes te blijven informeren, uitdagen of vragen stellen. Je kan bijvoorbeeld je potentiële klanten in een geautomatiseerde drip campagne zetten. Of de e-mailadressen gebruiken voor een retargeting op verschillende kanalen.

Nieuwsbrieven en e-mail automation

Het helpt om een band met je potentiële leads op te bouwen en meer over hen te weten te komen, zodat je, later, op het juiste moment kan inspelen op zijn of haar behoefte. Een van de meest krachtige kanalen hiervoor is e-mail.

Met de informatie die je bezoekers achterlaten krijg je een bron van data tot je beschikking over je doelgroep: Wat voor soort personen zijn het? Hoe oud zijn ze? Zijn ze man of vrouw? Met welke vraag zitten ze? Welke functie bekleed deze persoon? En nog veel meer! Op al deze vragen wordt in bijna 1 klap antwoord gegeven doordat ze al alleen een e-mailadres achterlaten. Want een e-mail adres is waardevoller dan je denkt.

Retargeting

Waarom is dat e-mailadres dan zo belangrijk? Je krijgt het antwoord op bovenstaande vragen niet op een zilveren plaat geserveerd. Maar deze e-mailadressen kun je gebruiken als een bron voor Linkedin, Google of Facebook. Doordat deze kanalen al over veel informatie beschikken die een persoon vrijwillig heeft achtergelaten op dit kanaal kunnen zij deze informatie (intern) koppelen door middel van een naam en emailadres. 

Hiermee kan je bijvoorbeeld Look-a-like audiences aanmaken. Door zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen kunnen de kanalen verschillende datapunten met elkaar verbinden. De regel hierbij geldt net als in alle onderzoeken: Hoe groter de populatie, hoe betrouwbaarder en meer valide de uitkomsten!

Zo maak je een goede leadmagnet!

Je kan uiteraard een prachtige landingspagina maken met een formulier aan het einde met de belofte om een mooie nieuwsbrief te sturen in ruil voor een e-mailadres. Maar om hem onweerstaanbaar te maken hebben we 7 punten op een rij gezet.

  • Het lost een probleem op! – Je klant is in zijn oriëntatiefase op zoek naar oplossingen voor zijn of haar probleem. Geef ze die oplossing!
  • Belooft een ‘Quick win’ – De lead magnet moet een ‘quick win’ beloven en bovendien ook afleveren. Je bezoeker moet er makkelijk iets door kunnen bereiken. 
  • Super specifiek – Hoe meer niche of specifieker de oplossing. Hoe beter deze aansluit bij het oplossen van het probleem.
  • Makkelijk om door te lezen – Wanneer je een E-book of PDF weggeeft. Zorg er dan voor dat deze makkelijk wegleest en geen dikke pil wordt van 100 pagina’s. (Zie punt 2.)
  • Het is van waarde – Wat je weggeeft moet ook daadwerkelijk waarde bevatten om te zorgen voor de wederkerigheid. 
  • Direct beschikbaar – Het werkt het beste wanneer je ook direct iets kan geven. Speel in op de gelukshormonen! 
  • Helpt bij het tonen van jouw Expertise – Wanneer iemand voor jouw lead magnet valt, moet het je expertise en USP’s direct kunnen tonen. Dit helpt om aan het einde van de klantreis je leads in klanten om te toveren.

Maar om te zorgen dat jouw lead magnet net iets beter in beeld komt of het interactiever te maken, hebben wij een tweetal plug-ins die ideaal zijn om te gebruiken bij het maken van lead magnets!

Leestip!

Meer weten over online lead generatie? Lees dan dit artikel:
> Online leads genereren: dit is wat je er zeker over moet weten

Tools voor leadgeneratie

Anglers is zelf fan van een tweetal lead generatie tools. Deze zijn vrijwel voor elke website te implementeren door middel van Google Tag Manager. Deze tools zijn OptinMonster en Typeform. Hieronder leggen we deze tweetal tools aan je uit.

OptinMonster

OptinMonster is een leadgeneratie software. Met OptinMonster maak je gemakkelijk mooie pop-ups om je leadmagnet onder de aandacht te brengen. Niet de vervelende pop-up die direct in je beeld springt nog voor de website hebt gezien, maar een leadgeneratie machine waar je geautomatiseerde regels aan kan hangen. Je kan OptinMonster koppelen aan de software die voor jou van belang is. Of dat nou een website is of dat de gegevens doorkomen in een CRM-programma. Alles kan!

Het uiteindelijke doel van OptinMonster is eigenlijk heel simpel: het genereren van leads voor je onderneming. Het voordeel is dat je zonder al te veel moeite zelf goed converterende formulieren kan maken. Hierbij kan het formulier op de volgende manieren in je beeld verschijnen.

De truc van deze lead generator is voornamelijk timing. Door het formulier op het juiste moment in het beeldscherm te laten verschijnen kun je de aandacht van de potentiële klant trekken. Wanneer laat je zo’n formulier dan verschijnen? Daar kan je een aantal technische regels aan vast hangen. De pop-up verschijnt bijvoorbeeld alleen wanneer iemand:

  • Op zijn mobiel je website bezoekt. – Kans is dat je met een lead magnet voor een podcast afspeellijst alleen mobiele bezoekers wilt bereiken.
  • 80% van je website is door gescrold. – Grote kans is dat die de bezoeker dan alle content heeft gezien op die pagina!
  • Bijna de website wil verlaten.  – Wanneer iemand met zijn muis richting een ander tabblad gaat springt deze in beeld. Geef hem nog even een 5% korting bon net voor die door de deur gaat!
  • Van een facebook campagne is gekomen – Interessant wanneer je deze personen al een deal hebt laten zien die alleen via Facebook te vinden was.

Kijktip!

Check de website van OptinMonster. En ontdek wat je er allemaal meer kunt doen.

Hieronder vind je een overzicht van alle beschikbare regels die je kan gebruiken bij het instellen van de pop-up. 

  • Tijd op pagina
  • Tijd op locatie
  • Wegklikken gedetecteerd
  • Bezoeker klikte op MonsterLink
  • Afstand gescrold
  • Bezoeker inactieve tijd
  • Huidige dag
  • Huidige tijd
  • Huidige datum en tijd
  • Huidige maand
  • Huidig URL-pad
  • Bekeken pagina’s
  • Het apparaat van de bezoeker
  • Bezoeker heeft zich aangemeld voor
  • Bezoeker heeft zich niet aangemeld voor
  • Bezoeker heeft gesloten
  • Bezoeker heeft niet gesloten
  • Bezoeker heeft gezien
  • Bezoeker heeft niet gezien
  • Bezoeker is nieuw
  • Bezoeker keert terug
  • Bezoeker heeft URL-pad bezocht dat
  • Locatie bezoeker
  • De ARG van de URL-query
  • Een cookie
  • De URL van de verwijzer
  • De adblocker van de bezoeker is
  • Huidige URL-hash
  • Bezoeker werd getoond
  • Bezoeker werd niet getoond

Typeform – interactieve lead forms

Typeform is een leuke interactieve manier om formulieren met vragen op te zetten. Dit kan je doen door middel van plaats of vragen. Je zou met Typeform bijvoorbeeld een leuke interactieve vragenlijst kunnen maken als lead generator. 

Wij gebruiken zelf Typeform voor onze tariefcalculator en voor onze sollicitaties. Ben je benieuwd hoe dit eruit ziet. We hebben een artikel geschreven een met werkend Typeform testformulier! 

Ook een effectieve lead magnet?

Heb je hulp nodig om een lead magnet op te zetten? Onze online marketeers helpen je graag!

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier