lead marketing

In de marketing wereld kom je het begrip lead marketing vaak tegen. Hoor jij je collega’s bijvoorbeeld praten over hoeveel leads er deze maand zijn binnengekomen of word je gevraagd of je die website leads van gisteren nog hebt opgevolgd, maar heb je geen idee waar het over gaat?

Dan moet je zeker even verder lezen. Wij vertellen je alles over lead marketing en geven je 3 uitstekende redenen waarom jij lead marketing wilt gebruiken.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Gratis lead magnet checklist!
Wil jij meer online leads aantrekken? Gebruik deze checklist en maak in no-time jouw eigen lead magnet!
Klik hier voor de download ▶︎

Lead Marketing

Wat is lead marketing

Laten we beginnen met de belangrijkste vraag over lead marketing: “Wat zijn marketing leads precies?” Een marketing lead is een weg naar een potentiële klant.

Het kan zijn dat deze weg doodloopt, maar de kans is ook groot dat je een lead weet om te zetten in een sale. Leads zijn er in allerlei soorten en maten, denk bijvoorbeeld aan ingevulde contactgegevens, abonnees op jouw nieuwsbrief of een geïnteresseerde bezoeker die zich aanmeldt voor een terugbelafspraak. Allereerst is het belangrijk om te definiëren hoe voor jouw bedrijf een lead er uit ziet.

Verschil tussen leads en prospects

Als we het hebben over lead marketing is het handig om eerst de definitie van een lead in kaart te brengen. Een lead lijkt redelijk op die van een prospect. Het verschil tussen deze twee is dat een prospect verder is gegaan dan de eenrichtingscommunicatie.

Op het moment dat er sprake is van wederzijdse communicatie, bijvoorbeeld doordat je reactie hebt gekregen op een verzonden mail, dan hebben we het over een prospect. In dit geval kun je zeggen dat de lead de intentie heeft om daadwerkelijk een product of dienst bij je af te nemen.

Gratis lead magnet checklist!
Wil jij meer online leads aantrekken? Gebruik deze checklist en maak in no-time jouw eigen lead magnet!
Klik hier voor de download ▶︎

Leads genereren B2B

Opereer jij op de B2B markt? Dan weet je ook dat de klantreis langer duurt dan op de B2C markt. Vaak gaat het om een complex koopproces bij business-to-business bedrijven (B2B). De lead heeft over het algemeen meer tijd nodig om daadwerkelijke tot aankoop over te gaan. Omdat er sprake is van een complex koopproces heeft de lead over het algemeen meer tijd nodig om tot de daadwerkelijke aankoop over te gaan. Zij oriënteren zich breder voordat ze overgaan tot aankoop.

Maar hoe maak je van een websitebezoeker een online lead? De truck van lead marketing is het plaatsten van een relevante lead magnet. Een lead magnet is een prikkel of een stimulans die ondernemers bieden in ruil voor een email adres of andere interessante informatie. Dit is een eerste indicatie dat een potentiële klant interesse heeft in jouw product of dienst.

Hoe zit dat dan bij B2C? Bij consumentenmarkt is de klantreis veel korter en gaat het over minder complexe aankopen. Daarom speelt de aankoopfase een belangrijke rol. Lead marketing wordt daarom veel gebruikt om de klant optimaal te begeleiden tijdens het aankoopproces om zo de lead verder te krijgen in de salesfunnel. 

Gratis lead magnet checklist!
Wil jij meer online leads aantrekken? Gebruik deze checklist en maak in no-time jouw eigen lead magnet!
Klik hier voor de download ▶︎

3 voordelen van lead marketing

Wil je aan de slag met lead marketing om meer leads te verzamelen, maar heb je geen idee wat het je oplevert? Wij hebben de 3 belangrijkste voordelen om lead marketing te gebruiken binnen B2B-bedrijven en B2C- bedrijven voor je op een rij gezet.

1. Potentiële klanten bereiken

Leads uit online marketing zijn tegenwoordig de meest voorkomende leads. Je gebruikt jouw website om mogelijke klanten te benaderen en laat ze een actie ondernemen, waardoor je de mogelijkheid krijgt om contact met ze te leggen. Dit zijn mensen die zelf al aangeven geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. Contact opnemen met een warme lead is in veel gevallen effectiever dan wanneer je aan cold sales doet.

2. Hogere conversieratio

Onderzoek laat zien dat lead marketing leidt tot een hogere conversieratio als je gebruik maakt van lead scoring. Dit wil zeggen dat je bepaalde scores toekent aan website leads op het moment dat deze aan bepaalde criteria voldoen. Zo valt gemakkelijk te onderscheiden bij welke leads je de meeste kans maakt op een verkoop. Uiteindelijk is het natuurlijk jouw doel om online marketing zo in te zetten, dat je meer verkoopt en dus een hogere omzet en uiteindelijk winst behaalt met jouw business.

3. Goedkope leads genereren

Leads genereren hoeft niet veel te kosten. Een manier om meer leads te genereren met lead marketing, kan al met een social media campagne. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie op Facebook. Heb jij inspiratie nodig voor jouw succesvolle lead campagne? Daar weten wij wel raad mee! Zorg er in ieder geval voor dat je op jouw website een eenvoudige landingspagina inricht waar website bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten.

Om er zeker van te zijn dat je het maximale uit jouw lead marketing marketing haalt, is het aan te raden om de samenwerking aan te gaan met een expert op dit gebied. Onze Anglers helpen je graag verder met effectieve generatie van kwalitatieve leads.

Lees ook: Meer leads genereren met bezoekersherkenning

Gratis lead magnet checklist!
Leer hoe je je doelgroep kunt bereiken. Gebruik deze checklist om meer uit je budget te halen.
Klik hier voor de download ▶︎

Deskundige hulp bij lead marketing

Het verzamelen van de juiste leads kan je veel sales en dus een hogere omzet opleveren. Het is dan ook verstandig om de juiste hulp in te schakelen bij het inzetten van lead marketing. Onze Anglers weten als geen ander hoe ze online leads voor jouw bedrijf binnenhengelen. Kom meer te weten over onze werkwijze voor succesvol online ondernemen of neem direct contact op om te kijken hoe wij jouw bedrijf verder kunnen laten groeien.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
Start hier ▶︎