Zo zet je de juiste social media in voor jouw bedrijf

social media marketing

Social media is niet meer uit ons leven weg te denken. Gemiddeld zitten wij als Nederlanders dagelijks 98 minuten op social media. Voor ondernemers en bedrijven kan social media marketing daarom een goed medium zijn om de doelgroep te bereiken. Maar in de zee aan sociale kanalen kan het moeilijk zijn om het juiste aas te kiezen. In dit blog geven we je 6 vragen die je kunt beantwoorden om af te wegen of een social media kanaal geschikt is voor jouw bedrijf om in te zetten. Zo voel jij je als een vis in het water op social media!

Niet gissen maar vissen

Voordat je de 6 vragen in deze blog kunt beantwoorden is kennis van de verschillende sociale media platformen van belang. Zo kun je een weloverwogen beslissing maken over waar je jouw marketinginspanningen het best op kunt richten. Want het medialandschap zit zeker niet stil. 

Het onderzoeksbureau Newcom voert sinds 2010 jaarlijks het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. In dit trendonderzoek bepalen zij welke kanalen de Nederlandse bevolking gebruikt, met welke frequentie en wat de verwachting voor het aankomende jaar is.

Waar je moet beginnen met Social Media Marketing? Doe de Social Media Scan!


Top 5 sociale media kanalen 2020

In januari van dit jaar heeft Newcom de resultaten van hun laatste onderzoek gepubliceerd. Hieruit bleek dat wij als Nederlanders het afgelopen jaar met zijn allen meer gebruik zijn gaan maken van social media. De top 5 van social media kanalen die het meest worden gebruikt zijn Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram en LinkedIn. Van Facebook wordt al enige tijd gezegd dat dit kanaal in populariteit daalt. Maar ook afgelopen jaar is het aantal gebruikers weer gestegen. Instagram stijgt het hardst van deze sociale kanalen.

top-5-social-media-kanalen

1. Welke social media gebruikt mijn doelgroep?

Het is van belang dat je als onderneming communiceert op de kanalen waar jouw doelgroep actief op is. Want niet iedereen is je doelgroep. Als je bijvoorbeeld een doelgroep van 50 jaar en ouder hebt, heeft het geen zin om Snapchat in te zetten.

Snapchat is namelijk een platform dat vooral onder jongeren populair is. Facebook daarentegen wordt juist wel veel door Nederlanders vanaf 20 jaar gebruikt . Facebook is voor jouw onderneming dan een betere keuze. Door te weten wie welke sociale kanalen gebruikt, kun jij als bedrijf de juiste keuze maken.

Het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom is hiervoor een waardevolle bron van informatie. In onderstaande grafiek is te zien hoeveel procent van de Nederlandse bevolking per leeftijdscategorie ieder social media kanaal gebruiken. Zo kun je per kanaal goed zien welke leeftijdsgroepen hierop actief zijn. Hoe meer kennis je hebt van social media hoe beter je de juiste social media voor jouw onderneming kunt kiezen.

Newcom, Nationaal Social Media Onderzoek 2020

TikTok

Een opvallende nieuwkomer in dit rijtje is TikTok. Heb je geen kinderen? Dan zal TikTok je misschien niet veel zeggen. De app staat nog niet in de top 5 van meest gebruikte apps, maar TikTok is niet meer te negeren. Deze app is vooral populair onder de jongere generaties. Op dit moment maken 700.00 Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruik van dit platform. Ook heeft TikTok 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. Vooral meisjes tussen de 9 en 14 jaar zijn fan van het platform.

Beroep, interesses of hobby’s

Maar het gaat natuurlijk verder dan alleen leeftijd en geslacht. Denk bijvoorbeeld aan de branche waarin jouw doelgroep werkt of welke hobby’s jouw doelgroep kan hebben. Ook hierop kunnen specifieke sociale kanalen aansluiten. Zo zullen mensen die fan zijn van auto’s misschien actief zijn binnen Facebookgroepen over auto’s. Of ze kunnen zich aanmelden voor Facebook evenementpagina’s die te maken hebben met auto’s. Richt jouw onderneming zich op een specifiek zakelijk beroep? Dan kan LinkedIn juist interessant zijn.

Kortom, door je te verdiepen in je doelgroep en de trends van social media kun je beter bepalen op welke platformen jouw doelgroep actief is.

2. Is het platform ontworpen voor content die bij jouw bedrijf past?

Het inzetten van kanalen die nu populair zijn maar niet bij de producten of diensten van jouw bedrijf passen kan niet alleen voor verspilde tijd en moeite, maar ook voor verspilde uitgaven zorgen. Het ene platform is namelijk gericht op beeld en een ander op tekst.  

Bedenk dus van te voren wat voor content jij wilt en vooral ook kunt produceren. Wanneer je vanuit je eigen organisatie weinig met beeld werkt zal het moeilijk zijn om regelmatig video’s te produceren. Met een klein marketingbudget is het ook niet reëel om dit uit te besteden.

Is de kern van jouw organisatie het opmaken van mooie visuals of video’s? Dan zijn platformen zoals Pinterest juist ideaal om jouw werk op te delen! Voor deze organisaties zijn platformen die focussen op tekst weer minder geschikt. 

Wanneer je weet wat voor content je wilt delen kun je dit uitschrijven aan de hand van content thema’s. In een eerder blog hebben we besproken hoe je dit structureel kunt toepassen en je je content aan de hand van een contentkalender overzichtelijk kunt plannen.

check

Gratis social media checklist!
Succesvolle social media posts maken doe je met onze gratis social media checklist. Binnen no-time weet je waar je post aan moet voldoen en wat er allemaal in moet staan.
> Naar de download


3. Waar leggen jouw concurrenten de focus op?

Ben je benieuwd naar hoe je jouw producten of diensten het best onder de aandacht kunt brengen op social media? Neem dan stiekem een kijkje bij je concurrenten! 

Als jouw concurrenten succes hebben met het inzetten van een specifiek kanaal, kan jouw product of dienst het daar ook goed op doen. Maar andersom geldt hetzelfde; als jouw concurrenten een kanaal nog niet inzetten kun jij dit op een eigen unieke manier wel doen. Zo kun je profiteren van die verwaarloosde markt. 

Even spieken

Je kunt natuurlijk gemakkelijk een kijkje nemen bij je concurrenten door simpelweg jouw concurrent te volgen op social media. Maar wist je dat je ook kan spieken bij de lopende advertenties van je concurrenten op Facebook en LinkedIn? Dit kan via de advertentiebibliotheek van Facebook. Hier kun je onder andere zien welke advertenties jouw concurrent heeft lopen, wanneer deze is gestart, of deze ook op Instagram wordt getoond en zelfs wanneer de Facebookpagina is aangemaakt.

Op LinkedIn kun je dit zien door simpelweg naar de pagina van je concurrent te gaan en links in het menu op ‘advertenties’ te klikken. Deze functies kunnen een goede bron van inspiratie zijn!

Op LinkedIn heeft Invito geen lopende advertenties.
check

Gratis LinkedIn profiel checklist!
Beter gevonden worden door potentiële connecties? In een paar simpele stappen is jouw profiel klaar voor social selling en LinkedIn advertising. Wil je weten hoe?
> Klik hier voor de download!

4. Wat is het organische bereik van ieder kanaal?

Regelmatig ontmoeten wij ondernemers met doelen als ’10,000 instagram-volgers binnen een jaar’ of ‘in een week 500 nieuwe Facebook-volgers’. Maar het aantal volgers van een kanaal is niet het belangrijkste waar je je als ondernemer op zou moeten focussen.

Wat je wel wilt is bereik. Hoe meer nieuwe mensen jij met de social media voor jouw onderneming bereikt, hoe meer mensen jouw dienst of product voorbij zien komen. Het liefst wil je dat je een hoog organisch bereik hebt. Dit betekent dat je niet betaald of adverteert voor het behaalde bereik. 

Het organische bereik dat een social media bericht kan krijgen, hangt ook weer af van welk kanaal je gebruikt. Youtube video’s, Twitter-tweets, LinkedIn berichten en Pinterest-pins worden geïndexeerd door Google. Dit betekent dat mensen de berichten op die kanalen ook kunnen ontdekken via een algemene zoekopdracht op Google.

Pagina’s en accounts van Facebook en Instagram kunnen ook via Google gevonden worden, maar enkele berichten of posts niet. Wanneer je als ondernemer dus iets wilt delen dat vindbaar moet zijn op Google, zou je dit dus via Youtube, Twitter, LinkedIn of Pinterest moeten doen. 

Algoritmes & bereik

Daarnaast kunnen de verschillende algoritmes die de platformen gebruiken van grote invloed zijn op het al dan niet zien van de berichten die je op social media plaatst. Zelfs door mensen die je volgen.

Facebook heeft bijvoorbeeld begin 2018 een wijziging aangebracht in zijn algoritme. Het algoritme geeft sindsdien prioriteit aan berichten van vrienden en familie van gebruikers. Hierdoor nam het organische bereik op het platform voor veel merken sterk af. Ook Instagram wijzigt regelmatig zijn algoritme, die weer anders in elkaar steekt dan die van Facebook.

Dit is ook een belangrijk punt om jezelf in te verdiepen voordat je kiest een social kanaal te gebruiken. Hoe meer bekend je bent met de verschillende algoritmes, hoe beter je kunt begrijpen waarom sommige berichten beter presteren.

5. Wat voor advertentie mogelijkheden bied ieder kanaal? 

Een laag organisch bereik hoeft niet direct een drempel te zijn als je bereidt bent om advertentiebudget vrij te maken. Elk social media kanaal biedt advertentiemogelijkheden, hoewel sommige uitgebreider zijn dan andere. 

Facebook & LinkedIn

Zo hebben we al vaker geschreven over de meer uitgebreide en complexe advertentiemogelijkheden van Facebook en LinkedIn.

Dankzij diepe datasets die uit te breiden zijn door middel van pixels of tags (een stukje code op de website van je onderneming) kun je advertenties op hele specifieke doelgroepen richten. Je kunt specifiek adverteren op interesses, beroepen, woonplaats en zelfs plekken waar iemand onlangs is geweest. Dankzij de Facebook-en LinkedIn pixel kun je ook retargetten op personen die eerder jouw website of zelfs een specifieke pagina hebben bezocht.

Een voordeel van adverteren op Facebook is dat je ervoor kunt kiezen om advertenties ook op Instagram te laten zien. Instagram is namelijk onderdeel van Facebook. 

Verbreden of verkleinen met doelgroep interesses

Bij beide kanalen kun je targetten op personen die moeten voldoen aan meerdere eisen. Hiermee kun je je doelgroep vergroten of juist verkleinen.

Organiseer je bijvoorbeeld verre reizen voor personen met klassieke Volvo’s? Dan kun je ervoor kiezen om je advertentie te laten zien aan mensen die geïnteresseerd zijn in ‘verre reizen’ en in ‘klassieke Volvo’s’. Ook kun je aangeven dat je doelgroep tussen de 30 en 60 jaar oud is en in de provincie Zuid-Holland woont. Hoe meer kenmerken je invult waaraan de doelgroep moet voldoen, hoe specifieker je je doelgroep maakt.

Daarnaast kun je de advertentie-doelgroep verbreden door interesses toe te voegen. Zo kun je een advertentie opmaken voor personen die van ‘verre reizen’ of van ‘klassieke Volvo’s’ houden. Zo neem je twee interessegebieden mee die elkaar niet hoeven te overlappen en maak je je doelgroep groter. Of je kiest voor het verbreden of verkleinen van je doelgroep door middel van interesses hangt af van de boodschap van je advertentie.

Wil je heel specifiek kunnen adverteren of je websitebezoekers benaderen via advertenties? Dan zijn Facebook en LinkedIn dus waardevolle kanalen. Ook Twitter, Pinterest en Youtube bieden advertentie mogelijkheden. Al zijn die tot op heden minder uitgebreid. Bedenk dus voor het kiezen van je sociale kanalen of je wilt gaan adverteren.

whitepaper

Gratis Social Media Whitepaper
Wil je meer weten over social media zodat jij hier het meeste uit kan halen voor jouw bedrijf?Met verschillende tips & tricks laten wij zien hoe jij jouw social media opzet.
> Klik hier voor de whitepaper


6. Hoeveel tijd wil je besteden aan het bijhouden van je social media kanalen?

Een fout die veel bedrijven maken wanneer ze aan de slag gaan met social media marketing is het aanmaken van accounts voor vrijwel ieder social media kanaal. Vaak valt het dan tegen om de sociale kanalen up to date te houden. Het kost namelijk aardig wat tijd om content te maken voor al deze verschillende kanalen.

Een slecht onderhouden social media account kan een slechte eerste indruk geven op potentiële klanten. Het is dus belangrijk om consistent tijd vrij te maken voor het onderhouden van de social media voor jouw onderneming.

Een betere aanpak is om je te focussen op een paar kanalen die voor jouw onderneming van waarde kunnen zijn. Dit kun je dus aan de hand van de 6 vragen in dit blog doen. Dit geeft je meer tijd en aandacht om actief de interactie met je doelgroep op te zoeken. Want naast het delen van content hoort ook social webcare bij het onderhouden van een kanaal. 

Tijd besparen met planning tools

Als je ervoor kiest om meerdere kanalen in te zetten zijn planning-tools een goed hulpmiddel om ze efficiënt te onderhouden. Via programma’s zoals Later, Buffer, Coosto en Hootsuite kun je van te voren berichten of posts inplannen. Die worden dan op het door jouw gekozen tijdstip automatisch geplaatst. Zo kun je bijvoorbeeld één dagdeel in de week besteden aan het opmaken van content voor de gehele week. 

Sommige planning-tools geven je ook de mogelijkheid om berichten bij te houden waarin jouw kanaal wordt genoemd. Hierdoor wordt het een stuk efficiënter om op vragen en opmerkingen van volgers te reageren. Later, Buffer en Hootsuite bieden zowel gratis als betaalde pakketten aan. Voor de meeste ondernemingen zal een gratis pakket voldoende zijn voor het onderhouden van een paar sociale kanalen. Wel zijn de gratis pakketten vaak vrij gelimiteerd.

En nu… vissen!

Wanneer je deze 6 vragen als leidraad gebruikt bij het kiezen van social media kanalen voor jouw bedrijf, kun jij met je onderneming goed voorbereid je eerste duik nemen in de zee van sociale kanalen. Kom je er toch niet uit? Onze Anglers staan altijd klaar voor een adviesgesprek!