MKB online marketing

De online groei zet onverminderd door. De online bestedingen zijn in de eerste helft van 2020 met meer dan 50% gegroeid. Niet alleen bij consumenten groeit de digitalisering, ook de zakelijke markt heeft de online groei te pakken. Veel MKB-ers weten echter nog niet te profiteren van de online kansen. Ondanks dat de online marketing mogelijkheden voor het MKB legio zijn. Daar komt in 2020 verandering in met behulp van 5 stappen

3 redenen waarom het MKB online achter blijft

Helaas is bij veel MKB ondernemers de noodzaak om online zaken te doen nog niet altijd voelbaar. We zaten immers in een periode van economische groei. “Het gaat toch goed” was een veelgehoord credo. Daar is door Corona helaas verandering in gekomen. Ook zaten veel ondernemers hun tijd tot hun pensioen uit. Ze vonden de investeringen in online ondernemen onnodig en te risicovol. 

Voor veel bedrijven is het nu noodzaak een grote stap in digitalisering te maken. Zeker op het gebied van online marketing. MKB-ers die wel willen digitaliseren, lopen tegen een aantal praktische uitdagingen aan om effectief online marketing in te zetten. 

1. Gebrek aan kennis en ervaring

Online marketing is een veelomvattend vakgebied. Zoekmachines, social media, marktplaatsen, e-mail, analyse en ga zo maar door; het zijn allemaal belangrijke kanalen in het vak. De meeste ondernemers hebben op school nooit iets over online marketing geleerd. Het is ook niet iets waar je even een cursusje in volgt. Los van de praktische kennis die je nodig hebt, is ervaring in wat wel en niet werkt essentieel om een goede strategie te formuleren. 

2. Complexiteit van online mogelijkheden

Als je hoofd al gaat draaien van alle kanalen die je kunt inzetten, dan schrik je van alle tools die beschikbaar zijn om kanalen te managen en resultaten in kaart te brengen. Alleen Google heeft al meer dan 10 onmisbare tools voor iedere online marketeer. Laat een gemiddelde MKB ondernemer Google Analytics zien en hij schrikt zich een hoedje van alle beschikbare data. Om je alleen al te verdiepen in al deze tools, kost zeeën van tijd. Dat brengt ons meteen bij het volgende probleem.

3. Geen tijd = geen aandacht

Ondernemers zijn ondernemers geworden omdat ze ergens goed in zijn of ergens verstand van hebben. Daar zijn ze vaak al meer dan full-time mee bezig. In de meeste gevallen is online marketing daar geen onderdeel van. Gevolg is dat online marketing er een beetje bij gedaan wordt. Er is geen structurele aandacht. En die aandacht is juist zo belangrijk om succesvol te zijn met online marketing in het MKB. 

Uitbesteden is eigenlijk de enige goede optie. Maar uitbesteden is vaak kostbaar. En iemand aannemen is lastig. Het is lastig om online marketeers te vinden en als ze volledig zelfstandig kunnen werken, zijn ze onbetaalbaar. Naar onze mening gaat dat veranderen in 2020.

Eten of gegeten worden

MKB-ers moeten wel. Het bekende credo wordt steeds sneller voelbaar. Nieuwe innovatieve concepten schieten als paddestoelen uit de grond. De goede concepten met een noodgang geadopteerd. Een belangrijke reden is dat goed nieuws als een lopend vuurtje wordt verspreid. Kijk naar de snelheid waarmee een concept als Swapfiets groeit. Een serieus probleem voor fietsenmakers in de grote steden! 

Onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde zijn de bestaansrechten van bedrijven. Lokale aanwezigheid is in veel branches echter niet meer voldoende. Door E-commerce en  de fijnmazige distributie in Nederland, kan ieder bedrijf aan je deur leveren. Veel lokaler dan dat wordt het niet. Inmiddels niets nieuws meer, maar er zijn nog steeds talloze MKB-ers die hier niet op inspelen. 

Amazon is inmiddels ook actief in Nederland. We mogen verwachten dat ze een grote hap uit de Nederlandse retailmarkt gaan nemen. Ze zullen flinke campagnes optuigen om in korte tijd zoveel mogelijk harten te winnen. Wil je als ondernemer concurreren met Amazon? Dan zul je ook het online spel moeten spelen. De tijd van klagen over oneerlijke concurrentie is voorbij.

Digitalisering zet door

Voor de mensen die het nodig niet door hadden: de digitalisering van onze samenleving zet keihard door. Dit biedt kansen voor bedrijven die klaar zijn om digitaal te innoveren. Veel bedrijven moeten echter hun fundament nog op orde brengen. Ook op het gebied van online ondernemen. Dat begint met de vertaalslag van toegevoegde waarde naar digitale proposities. En dus met het opstellen van een online marketing strategie.

Consumenten en ook zakelijke kopers beginnen hun zoektocht naar een oplossing voor een probleem veelal online. En als ze daar niet beginnen, gaan ze in hun koopreis vaak online op zoek naar aanvullende informatie, vergelijkingen of referenties. Als je online niet vindbaar bent of je toegevoegde waarde niet onder de aandacht brengt, kiest de koper dus steeds vaker voor je concurrent. 

Een goed voorbeeld is de retail: er wordt nog steeds steen en been geklaagd over de (oneerlijke) online concurrentie. Retailers die daar over blijven klagen, bestaan over een paar jaar niet meer. Sterker nog: retailers die er niet over klagen, maar niet serieus investeren in digitalisering, bestaan over een paar jaar ook niet meer. De voorbeelden van V&D, Miss Etam en Sissy-Boy, zijn alom bekend.

Inzet op lokale vindbaarheid en promotie 

Waar de 2 grootste uitgevers van het westen (Google en Facebook) vijf jaar geleden nog vooral inzetten op het uitmelken van grote corporates, verschuift hun aandacht steeds meer naar lokale ondernemers. In vijf jaar tijd is het advertentiebudget van grote bedrijven al voor een aanzienlijk deel verschoven naar digitale kanalen. In de VS zijn de digitale budgetten zelfs verdubbeld

Marketeers bij bedrijven als Unilever hebben eindelijk ook door dat ze bereik missen als ze niet online adverteren. Het missionarissenwerk van Google en Facebook zit er wel op richting die doelgroep. Nu is het MKB aan de beurt. 

Google zet volop in op lokale vindbaarheid. Ze bieden opleidingsprogramma’s voor ondernemers met Google Digital Garage, er is een Adwords versie voor dummies en Google Business is veel makkelijker geworden in het gebruik. Google biedt zelfs telefonische ondersteuning voor nieuwe Ads klanten. Helemaal fantastisch? Wel voor Google. Google adviseert Google met als enige doel dat je als ondernemer meer besteed op Google Ads, ongeachte jouw doelen of resultaten. Maar als je niet meedoet…

Hetzelfde geldt voor Facebook. Facebook organiseert nu zelfs kennissessies met lokale partners om zoveel mogelijk ondernemers te vertellen dat ze echt niet zonder Facebook kunnen. 

Online tools voor MKB steeds laagdrempeliger

Hierboven noemde ik al het voorbeeld van Google Ads voor dummies. Het product heet niet echt zo natuurlijk, maar het is wel een mooi voorbeeld van hoe de online marketing systemen steeds laagdrempeliger worden. Allerlei tools die de inzet van online marketing makkelijker moeten maken, schieten als paddestoelen uit de grond. Een mooi voorbeeld is Typeform. Met Typeform kun je zonder enige technische kennis heel makkelijk interactieve en intelligente formulieren maken. 

Waar tien jaar geleden marketing automation nog was voorbehouden aan bedrijven met een grote portemonnee, is er ook op dat gebied veel veranderd. Met de gratis versie van MailChimp kun al een verjaardagscampagne maken, die automatisch een mailtje verstuurd op basis van een geboortedatum. En voor een paar tientjes per maand, bouw je met een tool als ActiveCampaign al complexe automatiseringen. 

Artificial Intelligence en Machine Learning maken nu in hoog tempo hun opmars om het leven van marketeers makkelijker te maken. En ook die technologie zal niet alleen voorbehouden zijn aan techneuten en corporates.  

Meer digitaal geschoolde krachten

Waar ervaring nog steeds een probleem is, komen er steeds meer studenten van school die online marketing als onderdeel van hun studie hebben geleerd. Daarbij zijn zij haast geboren met een mobiele telefoon in hun hand en weten ze niet beter dan dat online alles binnen handbereik is. Ze zijn de hele dag digitaal aan het communiceren. Ze ademen haast digitaal. 

Wij merken in de praktijk helaas nog dat de digitale kennis die ze opdoen op school vooral theoretisch is. De praktische toepasbaarheid is nog ver te zoeken. Maar het tempo waarmee generation Z nieuwe technologie en tooling adopteert is ongekend. Daarmee hebben ze natuurlijk nog niet de benodigde ervaring om een succesvolle strategie te bepalen, maar dat is letterlijk een kwestie van tijd. Dit biedt meer kansen om een online marketeer in te huren.

De digitale opmars van het MKB moet beginnen

Er is dus hoop voor ambitieuze MKB-ers die worstelen met online ondernemen. En dat zien wij ook in onze dagelijkse praktijk. Door de vele kansen die de digitalisering biedt, is er veel te winnen met online marketing. En omdat er meestal nog geen structurele aandacht en heldere strategie is, is er veel laaghangend fruit. En dat laaghangend fruit is makkelijk te plukken door jong talent met de juiste begeleiding. 

De snelle groei van Anglers in de afgelopen twee jaar is voor ons een bevestiging. Niet alleen dat wij een aantrekkelijke propositie voor MKB-ers hebben ontwikkeld, maar ook dat MKB-ers echt stappen willen maken in online ondernemen. En dat het jonge talent dat nu van school écht in staat is om het verschil te maken. 


De 5 stappen naar online marketing succes

Leestijd 5 minuten.

Online marketing is geen sprint. Het is een marathon. En een marathon lopen doe je niet van de ene op de andere dag. Het vraagt voorbereiding en training. Volg deze stappen om succesvol te worden met MKB online marketing.

  1. Ontdek waar je staat

    Heb je al eens gekeken hoeveel bezoekers je hebt op je site? En wat die bezoekers doen? En of je vindbaar bent in Google? Begin met een nul-meting. Wat doet je concurrentie op het gebied van online marketing? Hoe zitten hun websites in elkaar?

  2. Maak een online marketing strategie

    Je hoeft geen grote onderneming te zijn om planmatig te werken. Sterker: zonder plan geen succes. Hoe je een strategisch marketing plan maakt lees je hier.

  3. Zorg voor een online fundering

    Het is net als met een huis: je begint bij de basis. Online marketing draait voor een belangrijk deel om data. Dus zorg dat je de tools op orde hebt.

  4. Geef aandacht

    Structurele aandacht is essentieel voor succesvolle online marketing. Ook bij het MKB. Als is het een dag in de week. Je kunt het er niet even bij doen.

  5. Zet het in je agenda: data checken

    Dankzij je fundament heb je inzicht in de resultaten van je online marketing inspanningen. Check de data regelmatig. Daarvan leer je en ontdek je nieuwe mogelijkheden.

    check je online marketing mkb data regelmatig