ActiveCampaign als Marketing Automation tool

Online marketing kennis

In veel ondernemingen kan er nog het een en ander geautomatiseerd worden. Ook op het gebied van marketing en sales. Zo kun je veel tijd winnen én tegelijk je omzet verhogen. “Geautomatiseerd persoonlijk contact” klinkt  bijna onmogelijk, maar dat is toch echt wat we met het gebruik van marketing automation via ActiveCampaign voor elkaar krijgen!

Hoe ActiveCampaign je leven makkelijker maakt

Laten we het eerst hebben over de e-mail marketing mogelijkheden die ActiveCampaign biedt. Het opstellen van automatische email flows is hierbij de kern functionaliteit en bied je als ondernemer heel veel mogelijkheden.

Met e-mail automation kun je bijvoorbeeld nieuwe klanten automatisch enkele welkomstmails versturen. Of kun je potentiële suspects enkele e-mails versturen die speciaal zijn opgesteld om ze over te halen om een bepaald product of dienst bij je af te nemen. Je kunt uiteraard ook gewoon een ouderwetse nieuwsbrief versturen.

ActiveCampaign maakt het verzenden van automatische e-mails nog efficiënter door hele krachtige functionaliteit toe te voegen zoals dynamische content, lead scoring en nog veel meer. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder, want hierna gaan we dieper in op de functionaliteit die ActiveCampaign bied.

Dynamische content

Met dynamische content kun je content in je e-mail alleen zichtbaar maken voor specifieke personen. Zo kan je dus een algemene nieuwsbrief, die naar je hele lijst gestuurd wordt personaliseren.

Tip: Stem je content af op het gedrag van je klanten! Je vergroot dan de relevantie voor je klant en daarmee de interactie.

Stel je voor; je hebt een dierenwinkel en je verstuurd een nieuwsbrief naar al je klanten. Door het gebruik van dynamische content kun je de informatie op het koopgedrag van je klanten aanpassen. Zo krijgt een klant die altijd hondenvoer bij je koopt niets te zien over katten en andersom.

Door dynamische content op deze manier te gebruiken ervaart de ontvanger een persoonlijke boodschap én zal je merken dat je klanten en contacten veel meer betrokken zijn bij je onderneming.

Lead Scoring

Lead scoring is weer zo’n super krachtige functionaliteit van ActiveCampaign. Hiermee kun je bepalen welke van je contacten het meest betrokken zijn bij je mailing en website. En zo dus de meeste kans hebben om daadwerkelijk ook iets bij je te kopen.

ActiveCampaign volgt bijvoorbeeld precies wat iemand met je mailing doet. Wordt de e-mail geopend, wordt er op de knop in de e-mail gedrukt, bezoekt je contact de website via de link in de e-mail? Hoe meer iemand van deze acties onderneemt, hoe geïnteresseerder hij of zij waarschijnlijk in je dienst of product is.

Door de bovengenoemde acties te “scoren” wordt deze betrokkenheid meetbaar en kun je je marketing energie focussen op de mensen die de grootste kans hebben om een betalende klant te worden. Deze functionaliteit alleen al verklaart de populariteit van ActiveCampaign!

Integratie met andere platformen

ActiveCampaign is een op zichzelf staand platform, maar kan om de functionaliteit nog extra uit te breiden met een heel aantal andere platformen gekoppeld worden. Dit kan in veel gevallen direct via een API verbinden.

Shopify en WooCommerce zijn hier een mooi voorbeeld van. Zo kunnen er, wanneer iemand zijn winkelmandje gevuld heeft met producten, maar niet is overgegaan tot een aankoop automatische reminder emails gestuurd worden.

Voor andere apps en platformen zoals je favoriete Google functies, PayPal of YouTube kan Zapier gebruikt worden om een verbinding tot stand te brengen.

CRM functionaliteit van ActiveCampaign

De mogelijkheid om je klanten en relaties te managen, is ook heel krachtig. Je kunt binnen ActiveCampaign je salesproces precies opzetten hoe je het wil. Daarnaast kun je hier heel al je klantinformatie, verstuurde emails en gemaakte afspraken borgen. Met alles op een plek zal je merken dat je salesproces een stuk soepeler verloopt. Zeker als je met meerdere sales personen werkt of er langere tijd over een verkoop heen gaat.

Alleen al een goed overzicht hebben van alle informatie, communicatie en het weten waar je klant zich binnen de salesfunnel of pijplijn bevindt, zal je sales conversie verhogen. Maar dan doet ActiveCampaign daar nog even een schepje bovenop door de CRM-functies te koppelen met de automation functionaliteit.

Let op: er bestaan nogal wat misverstanden over Marketing Automation!

CRM en automation integratie

ActiveCampaign automation voorbeeld
Voorbeeld van een flow in ActiveCampaign

Doordat ActiveCampaign een e-mail marketing én CRM-programma in één is, is er een uitgebreide verbinding tussen beide onderdelen van de software. Zo kun je direct via je automatische email flows je salesfunnel inrichten, zonder dat daar een handmatige actie bij komt kijken.

Herinner je nog dat we het net hadden over lead scoring? Met deze scoring kun je bepalen wanneer je iemand betrokken genoeg vindt om hem of haar extra aandacht te geven. Heeft je contact deze betrokkenheidsscore gehaald zou je automatisch een deal of verkoopmogelijkheid kunnen laten aanmaken en hier een sales persoon aan koppelen. Deze sales persoon kun je dan buiten het platform de op de hoogte stellen en direct afspraken in zijn agenda plannen.

Conclusie over ActiveCampaign

Er zijn heel veel e-mail tools en ook de keuze uit marketing automation tools is groot. Kijkend naar de functionaliteiten, de onboarding en de gebruiksvriendelijkheid zijn we erg enthousiast over ActiveCampaign. Daarnaast valt de prijs erg mee, je krijgt dus veel “value for money”

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier