Je wilt met je bedrijf of organisatie graag goed vindbaar zijn in Google en je wilt dan ook graag zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staan van Google. Maar waar sta je dan precies in Google? En hoe check je dat snel? We helpen je graag met een paar tips!
Je herkent vast wel de situatie waarin je op zoek bent naar informatie en een zoekterm intypt in Google. Je bekijkt de resultaten vluchtig en de kans is groot dat je een geschikte website vindt op de eerste pagina. Zie je niet wat je zoekt? Dan pas je de zoekterm aan in plaats van te kijken op de tweede pagina.
Als bedrijf wil je dus graag op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google staan. Wanneer je niet hoog in de zoekresultaten verschijnt is de kans groot dat je niet goed zichtbaar bent online en daardoor (nieuwe) klanten mist. Niet voor niets zoeken mensen vaak op termen zoals ‘waar sta ik in Google’ of ‘hoe hoog sta ik in Google’.
Wil jij je positie in Google checken dan kun je dat met een aantal tools doen. Ook zijn er een aantal tools en trucs om de vindbaarheid van je website te testen, denk hierbij aan SEO tools zoals Semrush of Ahrefs. Zo kun jij vervolgens verbeteringen doen om beter vindbaar te zijn online. Bijvoorbeeld door het schrijven van SEO-proof blogs met onze SEO tips.
Gratis SEO checklist
Beter vindbaar worden? Met deze checklist ontdek je wat je kan doen om je positie in Google snel te verbeteren. Wil je weten hoe?
> Klik hier voor de checklist
Waar sta ik in Google, waarom wil je dat weten?
Zoals net al gezegd wil niemand op een lage positie staan in de Google zoekresultaten. Wanneer je op pagina 2 of 3 staat zullen mensen minder geneigd zijn om jouw webpagina aan te klikken. Over het algemeen geldt dan ook dat hoe lager jouw positie is in de zoekresultaten, hoe kleiner de kans is dat mensen op jouw website terecht komen. Wist je trouwens dat de zoekresultaten van Google ook wel (betaalde) SERP genoemd worden? Dat staat voor Search Engine Results Page.
Verschillende onderzoeken geven aan het verschil in wel of niet doorklikken tussen de eerste en vijfde positie in de zoekresultaten het hoogste is. Zo ontvangt de eerste positie gemiddeld 25% meer kliks dan een link die op de vijfde positie staat. Het is dus van belang dat je weet hoe hoog je komt te staan in Google, zodat klanten niet naar je concurrenten gaan. Je kunt je website hiervoor optimaliseren met SEO.
Daarnaast zorgt een hoge positie ook voor meer naamsbekendheid. Hoe vaker mensen jouw bedrijfsnaam, merk of producten voorbij zien komen in de eerste vijf resultaten, hoe groter de kans is dat jouw bedrijfsnaam wordt geassocieerd met bepaalde thema’s of zoekopdrachten.
Het vergroten van naamsbekendheid en organisch verkeer zijn dus de twee redenen waarom een goede positie in de zoekresultaten belangrijk is en waarom mensen graag antwoord willen hebben op de vraag ‘Waar sta ik in Google’?
De vraag “Waar sta ik in Google” houdt veel ondernemers en marketing managers bezig
Ontdek waar jouw website in Google staat
Om een antwoord te geven op de vraag ‘Waar staat mijn website in Google?’ moet je jouw positie in Google checken. Nu kun je natuurlijk je eigen bedrijfsnaam of merk intypen, maar je wil misschien ook gevonden worden op jouw producten.
Hiervoor is het belangrijk om te weten waarop jouw potentiële klanten zoeken en welke termen ze hiervoor gebruiken, oftewel de zoekwoorden. Heb jij een bedrijf wat goedkope tv’s verkoopt? Dan wil je bijvoorbeeld graag worden gevonden op ‘goedkope tv’s kopen’.
Om te weten waar je staat in Google kun je de belangrijkste zoekwoorden op een rij zetten en deze gebruiken om te meten welke posities je ermee haalt. Dit wordt ook ‘rank tracken’ genoemd, de posities in Google zijn de ranks, een positie pakken noemen we rankings. Je begint dus met Google ranking meten.
Jouw Google posities checken, even Googelen
Bij Google ranking ga je kijken waarop de zoektermen scoren en welke posities je behaalt. Dit geeft een idee van waar sta ik in Google. Je kunt dit onderzoek uitvoeren door zelf een zoekterm in te voeren en te googelen wat je positie is, maar dit geeft geen juist beeld. Je kunt namelijk nooit alle zoektermen waar mensen op zoeken bedenken.
Daarnaast zijn de zoekresultaten niet betrouwbaar. Als je zelf gaat Googelen houdt Google namelijk rekening met het apparaat waarmee je zoekt, of je bent ingelogd op een Google account, eerdere zoekresultaten en de locatie. De kans is groot dat je zoekgeschiedenis jouw zoekresultaten beïnvloedt. Wanneer je de incognitomodus gebruikt is dit probleem minder groot.
Let wel op dat de positie nooit statistisch is. Je kan vandaag de posities checken en op nummer 1 of 2 staan en een paar dagen later sta je op nummer 3. Het kan per dag, per persoon, browser of locatie verschillen. Wil je het toch zelf checken in Google zorg dan ervoor dat je de incognito modus van je webbrowser gebruikt. Toch geeft dit nog steeds niet het beste resultaat. Je kunt beter verschillende tools zoals diverse rank trackers gebruiken om de vindbaarheid website testen.

Check waar jouw website in Google staat met Google Search Console
Er is een groot aanbod in tools om te zien waar staat mijn website in Google. Een deel van deze tools zijn gratis, maar je kunt ook kiezen voor een betaalde tool. Vaak biedt een betaalde versie meer mogelijkheden.
Een gratis tool die veel wordt gebruikt om te kijken hoe jij scoort in Google is Google Search Console. Met deze tool kun je niet alleen in een overzichtelijk dashboard zien op welke zoekwoorden je scoort, maar zie je ook direct de posities die je inneemt.
Tools om te checken waar je website staat in Google
Wil je weten welke zoekwoorden hoog of laag scoren dan kun je de resultaten op volgorde laten tonen. Andere gratis tools om te checken waar je staat in Google zijn UberSuggest, Whatsmyserp of accuranker voor Google ranking meten. Je hebt vaak ook de optie op een abonnement nemen bij deze rank tracker tools. Sommige hebben zelfs een plugin beschikbaar, zodat je jouw keyword rankings kunt monitoren in WordPress. Wil je meer doen dan alleen je positie in Google of Google Maps bijhouden met een ranktracker programma? Dan zijn andere betrouwbare SEO-tools zoals Ahrefs of Semrush erg handig.
SEO of SEA
Een hogere positie in de Google-zoekresultaten krijg je door relevante zoektermen te gebruiken waar jouw doelgroep op zoekt. Je kunt op twee manieren aan een hogere positie in Google komen, namelijk door SEO of SEA.
SEO betekent Search Engine Optimization en houdt niks anders in dan zoekmachine optimalisatie. Door te zorgen voor relevante content met de juiste zoekwoorden kan je de organische zoekresultaten beïnvloeden. Maar ook technische SEO-zaken zoals het hebben van een sitemap, SSL certificaten en voldoende kwalitatieve backlinks beïnvloeden de organische resultaten. SEA staat voor Search Engine Advertising en je kunt door middel van betaalde advertenties bovenin de zoekmachine resultaten komen. Vaak is het beste om zowel SEO als SEA te combineren. SEO vormt namelijk de basis en zegt ook iets over de kwaliteit van de website, terwijl SEA geschikt is voor inzetten van een korte periode om de online zichtbaarheid van een dienst of product te vergroten.
Ik weet waar ik sta in Google, maar hoe kom ik verder?
Heb je een antwoord op de vraag: “Waar sta ik in Google?” Dan is de volgende vraag hoe nu verder. Vaak kun je nog veel verbeteren aan bestaande posities. Dat kan door bijvoorbeeld betere content op je website met relevante zoektermen of door te investeren in linkbuilding.
Ook kun je topposities behalen met meer uitgebreide zoekwoord combinaties. Wil je meer weten over hoe jij je keyword positie kunt verbeteren en hoger kunt scoren in Google? Overweeg om een van onze SEO specialisten in te huren. Zij weten als geen ander de topposities in Google te bereiken met bijvoorbeeld technische SEO, On-page SEO en andere technieken.
Benieuwd naar wat een Angler nog meer voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of lees meer over wat een Angler doet.