Als Anglers voelen wij ons natuurlijk als een vis in het water bij het verzamelen online data. Voor onze klant VO Gids hebben we business opportunities vertaald naar grootse successen. Ontdek in deze klantcase hoe VO Gids 260% meer websitebezoekers heeft aangetrokken.
Over de VO Gids
De VO Gids is een uitgave van de onderwijs communicatie groep en is bestemd voor ouders en hun kinderen voor de keuze van een middelbare school. In 10 jaar tijd is de VO Gids van een regionale uitgever uitgegroeid naar een nationale aanbieder van fysieke gidsen in meer dan 67 regio’s. De VO Gids is zowel online beschikbaar als een printuitgave. Het voorgezet onderwijs kan gebruik maken van de offline en online presentatie mogelijkheden.
Hoe is de VO Gids bij Anglers gekomen?
In het eerste gesprek met Axel van ‘t Hoen, de uitgever, kwam naar voren dat hij niet goed kon beoordelen of de voor hem opgezette online campagnes goed verliepen. Het merk de VO Gids laden was het doel van de online campagne. Daarnaast was het ook de bedoeling om de doelgroep (ouders en leerlingen van groep 8) naar de online presentaties te leiden. Na het uitvoeren van de online data analyse, zagen wij vele kansen om online meer te kunnen betekenen voor de VO scholen en de doelgroep.
De doelstellingen voor de samenwerkingen waren:
- Vindbaarheid verhogen van de online presentatie pagina’s;
- Verhogen van aantal bezoekers van de online presentatie pagina.
Online data: wat hebben we gedaan?
Tijdens deze periode heeft onze Angler gewerkt aan het optimaliseren van de website. Dit bestond uit datavisualisatie, zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversie optimalisatie.
Datavisualisatie
Vanuit de deelnemende vo scholen kwam de wens om meer inzicht te krijgen in het aantal (soort) bezoekers van hun digitale presentatie pagina. De resultaten van de VO Gids print waren inmiddels helder voor vo scholen, maar goede inzichten ten aanzien van de VO Gids online waren nog niet beschikbaar.
Met de Google tool Datastudio heeft onze online marketeer ervoor kunnen zorgen dat de ruwe website data in Google Analytics kon worden verwerkt. Dit heeft hij visueel verwerkt naar een online prestatie dashboard, zodat de accountmanager klanten beter kan informeren over de prestaties van hun individuele presentatie pagina.
Grip op je marketing kosten?
Wil je meer inzicht in waar die kostbare centen heen gaan? Deze whitepaper geeft je de inzichten die je nodig hebt om marketinguitgaven efficiënter in te zetten.
> Download nu
SEO optimalisatie
Om te zorgen dat het aantal bezoekers op de website van de VO Gids zou gaan groeien is onze Angler aan de slag gegaan met de zoekmachine optimalisatie. Hij heeft hiervoor samen met de SEO specialist gezorgd dat de vindbaarheid van de VO Gids is verbeterd. Zo wordt de VO Gids nu gevonden op nieuwe relevante zoektermen. Daarnaast staan de online presentatie pagina’s organisch hoger in Google.
Conversie optimalisatie
Het doel van de website van de VO Gids is om de doelgroep zo snel en goed mogelijk te informeren over relevante middelbare scholen. De VO Gids online heeft een functie te vervullen om bezoekers beter inzicht te geven in het regionale onderwijsaanbod. Conversie optimalisatie is daarom van strategisch belang.
Om ervoor te zorgen dat de bezoeker gemakkelijker en sneller naar deze pagina’s kon komen, hebben wij als eerst de homepagina opnieuw ontworpen. De nieuwe homepage heeft een geïntegreerde zoekbalk die de gebruikers sneller en gemakkelijker naar de juiste schoolpagina kan leiden.
Daarnaast hebben wij ook nieuwe technieken ontwikkelt om binnen de website meer verkeer naar de online presentatie pagina’s te leiden. Hiermee werden de deelnemende scholen van de VO Gids online in staat gesteld om meer relevante bezoekers uit hun regio te realiseren.
Online data tools
Voor VO Gids hebben wij gebruik gemaakt van de volgende tools:
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google Data Studio
- Google Admanager
- Ahrefs SEO tool
- Python
- SQL
Wat zijn de resultaten uit online data
Voorafgaande aan de samenwerking hebben wij de doelstellingen met de opdrachtgever besproken. De eerste doelstelling was om het aantal bezoekers structureel te verhogen. Hiervoor hielden wij de online data en KPI’s van VO Gids goed in de gaten. Het aantal bezoekers van de online presentatie pagina’s is met 30% gestegen. Door de inrichting van een data studio dashboard zijn deze cijfers op schoolniveau toegankelijk voor deelnemende vo scholen. Door dit succes is de website, de VO Gids online, een nog effectiever communicatiekanaal voor de scholen in Nederland geworden.
Met de werkzaamheden voor zoekmachine marketing hebben wij ervoor gezorgd dat de zichtbaarheid is vergroot met 244% en het aantal website bezoekers met 260%.
‘’Anglers heeft ons bijzonder goed geholpen bij de realisatie van onze online marketing doelstellingen. De online markteer is vakkundig, doelgericht en begreep de complexe marktkenmerken. Strategisch inzetbaar en tevens operationeel vaardig. Veelbelovend talent.”
Axel van ‘t Hoen – de VO Gids
Next up
Wij zijn heel blij met de samenwerking met de VO Gids. We gaan door met het analyseren en optimaliseren van data. Op naar nog meer online successen!
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier