kanoshop online marketing webshop (1)

Online marketing voor de webshop van Kanoshop

Gevestigd in Rotterdam bergschenhoek, verkoopt Kanoshop.nl alles omtrent (Je raadt het al..) kano’s & kajaks! Met onder andere merken als: Thule, Riot, NRS, Yak, Langer, Liquidlogic. Kanoshop is diep geworteld in de watersportwereld en een van de grote namen in de Benelux als het gaat om kano’s & kajaks. Kanoshop verkoopt vanuit enthousiasme voor de kanosport en organiseert naast evenementen, ook regelmatig kanoreizen en kano cursussen.

Online ondernemersdoelen

Over Kano’s en kajaks kan je Pascal van de Kanoshop alles vragen. Op het online vlak konden ze nog wat extra hulp gebruiken.

De website staat en alle producten staan online. Maar online marketing is een tak waar we nog flinke stappen kunnen gaan maken. We zijn een van de kano en kajak leverancier van de Benelux. We willen naast meer inzicht in de online gebeurtenissen ook meer resultaat uit de online activiteiten. niet alleen meer klikken, maar we willen de hele online klantbeleving willen we verbeteren.

aldus Pascal, Shop manager bij Kanoshop. 

Vertrekpunt

Om de online activiteiten goed meetbaar te maken en meer met online marketing te doen, is  Kanoshop op zoek gegaan naar een hands-on partij die gerichte verbeterstappen kon maken. De basis voor de webshop stond en de content was grotendeels al ingevuld, maar er ontbrak kennis en ervaring in het opzetten van een stabiele online marketing laag. Hier kwam Anglers om de hoek kijken.

Handjes uit de mouwen

De eerste stap was het websiteverkeer inzichtelijker maken door middel van Google analytics en Google Tag manager. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Nieuwsbrief inschrijvingen inzichtelijk gemaakt: Hoeveel inschrijvingen komen er per maand binnen en hoe kunnen we dit cijfer verhogen? 
  • Social media clicks meetbaar gemaakt: Gaan mensen vanaf de website door naar de social media kanalen van Kanoshop? (& andersom)
  • E-commerce datalaag: Hiermee is het winkelgedrag en betaalgedrag van de gebruikers inzichtelijk gemaakt.
  • Mail en telefoon clicks: Hiermee worden de drukke momenten voor de klantenservice inzichtelijk gemaakt. 

De tweede stap was werken aan de online zichtbaarheid van Kanoshop. Kanoshop had in grote lijnen al een mooie basis staan. De producten staan online en alle producten hebben een productomschrijving en zijn mooi onderverdeeld in de juiste categorieën. Door te werken aan uitgebreidere productteksten, categorie teksten en voornamelijk de technische SEO van de website is de organische zichtbaarheid vergroot. Naast het stukje meetbaarheid en organische bereik. Zijn we ook aan de slag gegaan met betaald bereik.

Nog meer optimaliseren!

De Google Ads was ingesteld en stond al een tijdje aan. Genoeg data om op door te gaan.  Er ontbrak wel structuur en strategie in het ads account. Veel budget ging naar algemene brede zoektermen als: kano, kajak & wetsuit. Te brede zoekwoorden waar veel budget in verdwijnt. Emiel is daarom begonnen met het neerzetten van een sterke basis met een heldere structuur op basis van budget, zoekwoord relevantie en aanbod.

Welke advertentiekanalen zijn de afgelopen tijd nog meer ingezet?

  • Google Shopping
  • Google Search Advertenties.
  • Facebook retargeting
  • Geautomatiseerde e-mailcampagnes met ActiveCampaign

Online marketing kost geld, maar het levert als het goed is ook geld op! Onze whitepaper ‘Grip op je marketing‘ geeft je de inzichten die je nodig hebt om marketinguitgaven nóg efficiënter in te zetten en je resultaten te verbeteren. Download hem hier!

Alles online meetbaar maken

Omdat de website volledig meetbaar is gemaakt kon Emiel de belangrijkste cijfers terug rapporteren in een overzichtelijk dashboard gemaakt met Google data studio. Hiermee kan Kanoshop sneller schakelen in zijn online strategie. Door middel van het data dashboard kan Kanoshop direct sturen op de volgende vraagstukken.

  • Welke producten & pagina’s zijn het populairst in welke maanden
  • Welke producten & pagina’s trekken de meeste bezoekers binnen.
  • Waar komt het websiteverkeer vandaan en welke kanalen leveren het meeste op.
  • Welke advertenties converteren het beste en wat is daarbij de ROAS*. 

*ROAS: return on ads spend, voor elke euro die in de marketing gestopt wordt, komt er [ROAS cijfer] voor terug.

Resultaat

De kano en kajak branche heeft mede door externe factoren zoals corona een enorme groei doorgemaakt. Emiel is in februari begonnen bij Kanoshop en heeft goed gebruik gebruikt gemaakt van het extra bereik. Zo te zeggen is Kanoshop met Anglers op het juiste moment aan de slag gegaan met online marketing voor de webshop om zo mee peddelen op deze golf.

Een aantal cijfers over de afgelopen 6 maanden op een rij:

  • Het Anglers effect is 60% meer klikken op de organische zoekresultaten.
  • Een gemiddelde ROAS op de Google search ads van 6,8!
  • Een gemiddelde ROAS via Google shopping van 10,5!
  • 57 extra aankopen door Facebook Retargeting

Met trots kunnen we zeggen dat we de webshop van Kanoshop online op de kaart hebben gezet. Het aandeel in online verkopen is met 69% toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Daarnaast hebben we met de online marketing meer mensen richting de fysieke winkel weten te trekken. Voor ons is de basis gezet en zijn er nog veel mooie stappen te zetten. Met de ondernemer willen we gaan voor gezonde groei.

Ik kijk in ieder geval terug op een leuke samenwerking met Pascal en de andere jongens van de Kanoshop en help ze graag volgend jaar de volgende stappen te zetten!

Hulp nodig bij het maken van je online marketing strategie?

We denken graag met je mee. Maak nu een vrijblijvende afspraak!