wat doet een online marketeer

Laat ik mij eerst even voorstellen: ik ben Tamara, Online Marketeer bij Anglers. Iedere dag ga ik enthousiast aan de slag voor één van onze klanten. Ik werk elke dag voor een andere klant bij hem of haar op kantoor. Daardoor zit ik bijna iedere dag op een andere locatie.

Elke dag is weer anders door een andere werkomgeving en collega’s om mij heen. Dit zorgt voor veel afwisseling. Dat geldt ook voor de uitdagingen waar ik tegenaan loop. De klanten hebben vaak verschillende doelgroepen. De ene klant richt zich met het product/ dienst op B2B en andere weer op B2C. De werkzaamheden verschillen op zich niet heel veel, maar juist de de eindresultaten zien er altijd anders uit. Dit komt omdat wij bij iedere klant sturen op basis van het gemaakte Groeiplan.

Ben je benieuwd hoe een dag van een Angler er nou uit ziet? En wat de marketing werkzaamheden zijn? Lees maar mee, ik leg het je graag uit.

Dagstart

Iedere dag begin ik met het nalopen van mijn mailbox. Deze ochtend staat in het teken van het controleren, analyseren en optimaliseren van de lopende statistieken. 

De advertenties die minder presteren, pauzeer ik. Om erachter te komen hoe de advertenties kunnen worden verbeterd, duik ik verder in de statistieken. Hierbij kijk ik naar de statistieken van het advertentieplatform en natuurlijk in Google Analytics. Hierbij kijk ik goed naar de interactie die de doelgroep heeft gehad op de website van mijn klant. 

Na het bekijken van de statistieken, vertaal ik mijn bevindingen naar de advertenties. Hierbij kijk ik goed of de teksten en afbeeldingen nog goed aansluiten op de boodschap en interactie die we willen krijgen. Na al deze punten te hebben gecontroleerd, pas ik de advertenties aan en activeer ik deze ook weer. Omdat ik altijd voor het beste resultaat ga, is het van belang dat ik naar de juiste data kijk en de advertenties continu blijf verbeteren. 

Na de lunch

In de middag ga ik verder met het Groeiplan van de klant. Wij zorgen er altijd voor dat het Groeiplan online in een Trello bord is verwerkt. Trello is de “to-do” tool die we binnen Anglers en mét onze klanten gebruiken. Voor klanten zetten we twee borden in; één bord voor alle acties uit het Groeiplan en één content kalender.

In de Trello borden staat overzichtelijk welke actiepunten zijn afgerond en welke er nog open staan. Ik pak het Trello bord erbij en kijk naar het contentplan wat er voor de aankomende dagen op social media moet worden ingepland. Vervolgens maak ik een rondje door het bedrijf om inspiratie op te doen voor de social posts en voor wat sociale contact.

Nadat ik inspiratie op heb gedaan ga ik foto’s schieten, de foto’s bewerken, bijhorende teksten schrijven en bedenken welke call to action ik kan toevoegen voor de sales. Ik maak UTM codes aan om in de social post te verwerken. Met deze codes kan ik over een paar dagen in Google Analytics zien hoe vaak er op de link geklikt is.

Ik pak Trello er weer bij en zie dat er over een week een nieuwsbrief gepland staat. Om mijzelf een beetje te helpen volgende week bedenk ik alvast wat er eventueel in de nieuwsbrief kan komen en maak ik een template voor de nieuwsbrief.

Afsluiting van de dag

Aan het einde van de dag check ik nog hoe het gaat met de belangrijkste campagnes. Mijn mailbox open ik nog een keer om te zien of er brandjes geblust moeten worden. Vervolgens praat ik de klant bij over de werkzaamheden die ik die dag heb gedaan. We stemmen meteen de planning voor de volgende keer af.

Voortgang

De klant vertel ik dat ik de volgende keer aan de slag ga met het bouwen van een Google Data Studio dashboard. Dit dashboard brengt alle statistieken van de website en lopende Google Ads duidelijk in kaart. Uit deze statistieken kan er weer geanalyseerd worden waar verbetering ligt. Tot slot klap ik mijn laptop dicht en wens ik iedereen een fijne avond.

Wat ik nog meer doe? Elke dag is natuurlijk anders. Wil je weten wat ik – en mijn collega’s – nog meer dagelijks voor onze klanten doen? Lees dan deze blog: Wat doet een online marketeer eigenlijk?