blog schrijven

Je wilt aan de slag gaan met het schrijven van een blog, maar hoe schrijf je eigenlijk een goede blog? Het antwoord op deze vraag vind je in dit artikel. Wij geven je handige tips die je helpen bij het schrijven van een ijzersterke blog die lekker wegleest, maar zeker ook online goed vindbaar is.

Wat is een blog?

Voordat ik je tips ga geven hoe je het beste een blog kan gaan schrijven, vertel ik je eerst wat een blog is en waarom we bedrijven aanraden om te gaan bloggen. Een blog is een inspirerend of informatief artikel dat je op een online platform/website zet. Door te gaan bloggen scoor je beter in Google, bouw je een band op met je volgers en toon je aan dat je kennis van zaken hebt; je laat zien dat je beschikt over een bepaalde expertise.

Geschatte leestijd: 7 minuten

De start van een blog schrijven

Vraag jezelf af als je een blog gaat schrijven: ‘wat kan ik mijn volgers/klanten geven?’. Want door middel van bloggen kan je bezoekers naar je website trekken, maar je wilt je bezoekers natuurlijk ook iets bieden. Iets wat interessant is, waar ze van kunnen leren en wat ze een reden geeft om terug te komen op je website. Bedenk dus van tevoren wat je doel is van het blog en wat je met het blog wil bereiken.

Voorbeelden van doelen:

  • Je bezoekers informeren: Deel informatie op je website dat antwoord geeft op de vragen die je lezers via Google opzoeken.
  • Je bezoekers helpen: Niet alleen jij wil doelen bereiken, maar jouw lezers ook. Help ze door over onderwerpen te schrijven waar zij tegenaan lopen.
  • Je bezoekers inspireren: Inspireer je bezoekers bijvoorbeeld met laatste trends.

Houdt het bij één onderwerp om je blog overzichtelijk en duidelijk te houden. Bepaal aan de hand van de persona je onderwerp. Wat zijn de problemen en irritaties? Probeer met je blog een oplossing te bieden voor deze problemen of geef antwoord op de vragen die zij hebben.

Gratis Persona Template
Met het gebruik van een persona creëer je een tastbaar persoon in plaats van een algemene doelgroep waardoor je marketing uitingen een stuk effectiever worden!
Download het template ▶︎

Zorg voor structuur 

Hoe ga je te werk? Hoe deel je je blog in? Als je antwoord kan geven op deze vragen, is de volgende stap; het bepalen van de structuur van je blog. Voordat je het schrijfproces start, begin je eerst met het bepalen van de indeling van het blog. Denk na over het onderwerp en de tussenkoppen die je wilt gebruiken om je verhaal body te geven. Verder bepaal je ook het slot van je blog om het verhaal af te sluiten. Als je dit duidelijk in kaart heb gebracht, kan je met het schrijfproces beginnen.

Start met een duidelijke inleiding. Vertel je lezers wat het onderwerp is en welke sub-onderwerpen je gaat behandelen. Je kan ervoor kiezen om in je inleiding vragen te stellen of een stelling te geven. Zorg er vervolgens wel voor dat je in je blog de vragen en de stelling en onderbouwt. 

De 12 tips om een blog te schrijven

1. Schrijf zoals je bent en praat

Als je een blog gaat schrijven is het belangrijk dat je schrijft zoals je praat en bent. Niets is vervelender dan een tekst te lezen die deftig is en waarin je per se over wilt komen als dé expert. De tekst moet begrijpelijk zijn voor de lezer.

2. Verplaats je in de lezer

Als je gaat beginnen met het schrijven is het slim om je te verplaatsen in de lezer. Jij weet waar je het over hebt en waarschijnlijk is het onderwerp waar je over schrijft voor jou piece of cake, maar onthoudt dat het voor de lezer (waarschijnlijk) iets nieuws is. Houd het simpel en ga niet met vaktermen smijten om interessant over te komen. Oftewel, hanteer Jip en Janneke stijl.

verplaats je in de lezer

3. Schrijf korte zinnen en alinea’s

De lengte van je blog en het aantal woorden dat je gebruikt is prima, zolang je maar gebruik maakt van korte alinea’s. Dit zorgt ervoor dat het blog prettig blijft om te lezen.

4. Maak gebruik van tussenkopjes

Het is belangrijk om je zinnen kort te houden en gebruik te maken van tussen kopjes. Hierdoor word je blog voor de lezer overzichtelijk en is het goed leesbaar. Als je bezoekers je blog lezen op mobiel wordt het door de tussenkopjes overzichtelijk op een klein scherm.

Verder is het ook voor je SEO goed om tussenkopjes te gebruiken. Daarnaast is het ook aan te raden om lange zinnen te vermijden. Het beste is om in een zin 25 woorden te verwerken en in een alinea tussen de 25 en de 100 woorden.

5. Geef tips

Geef tips in je blog. Het moet voor je lezer de moeite waard zijn om je blog te lezen. Deel dus tips in je blog waar je lezers iets aan hebben, zodat je ze ook iets kan geven in plaats van alleen maar tekst aan te leveren.

6. Doe keyword-onderzoek

Iedereen wilt natuurlijk dat zijn of haar blog hoog in Google terecht komt en dat je blog überhaupt in de zoekresultaten verschijnt. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van keywords en je blog SEO-proof in te richten. Het is verstandig om een keyword-onderzoek te doen, voordat je begint met je blog. Onderzoek op welke woorden mensen googlen en bedenk vervolgens op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Verwerk deze zoekwoorden in je blog.

7. SEO-on page

Is het blog dat je aan het schrijven bent belangrijk voor je doelgroep? Vergeet dan niet om de SEO on-page aan te pakken. Door hiermee aan de slag te gaan optimaliseer je de vindbaarheid van je website/blog in zoekmachines.

8. Laat het even rusten

Soms heb je een dag dat je niets vangt met vissen. Dan kan je er blijven zitten, maar het gaat hem waarschijnlijk niet meer worden. Het beste is om naar huis te gaan en het morgen weer opnieuw te proberen. Dit geldt ook voor het schrijven van een blog. Zit je even vast, wilt het schrijven niet meer lukken? Laat je blog even rusten. Blijf niet staren naar het scherm, maar open het blog de volgende dag weer en ga met goede moed weer verder. 

9. Call to action

Na het schrijven van je blog is het belangrijk dat je niet vergeet te scoren. Stuur de lezers aan het einde van het blog door naar een andere blog, download of naar een leadmagnet. Dit maakt de kans op interactie en het binnen hengelen van een lead groter.

10. Gebruik afbeeldingen

Je kent het gezegde vast wel: “een beeld zegt meer dan duizend woorden”. Afbeeldingen kunnen vaak helpen om je tekst te verstrekken, maar houdt er rekening mee dat de afbeelding relevant is. Ga geen afbeeldingen toevoegen die geen toegevoegde waarde hebben. Dat is zonde van je blog.

11. Bepaal voor jezelf een deadline

Zorg voor een deadline wanneer je het blog af wil hebben. Dit kan voor extra druk zorgen, maar het kan ook voelen als een stok achter de deur om toch echt die ene blog af te maken en online te zetten!

12. Social media plan

Natuurlijk mag ook in dit blog de call-to-action niet ontbreken. Neem je blogs mee in je social media plan, zodat je ook via social media aandacht kan vestigen op je blogs. Door in je post het blog te linken, jaag je jouw social mediavolgers aan het blog op de webiste verder te lezen.

Ontdek in dit artikel hoe je een social media plan maakt en gebruik onze handige gratis social media checklist voor nog meer handige tips.

Heel veel succes met het schrijven van een blog!