7 SEO tips: zo word jij beter vindbaar in Google

SEO tips blog

Heb jij een belangrijke pagina waarvan je graag wilt dat je doelgroep deze goed kan vinden in Google zonder dat je geld uit gaat geven aan Google Ads? Of wil je jouw product of dienst beter vindbaar maken? Dan is deze blog met SEO tips aan jou besteed. Lees gauw verder!

Als je je wel eens hebt verdiept in Online Marketing, heb je vast wel eens de term SEO voorbij zien komen. De betekenis van SEO (oftewel: Search Engine Optimization) is het optimaliseren van je vindbaarheid in zoekmachines. We geven je de 7 belangrijkste SEO tips in dit blog. Heb je geen tijd of mankracht om ze zelf toe te passen? Dan kan je natuurlijk altijd een Angler inhuren

checklist

Gratis SEO checklist
Beter vindbaar worden? Met deze checklist ontdek je wat je kan doen om je positie in Google snel te verbeteren. Wil je weten hoe?
> Klik hier voor de checklist

Wat betekent SEO eigenlijk en hoe zit het in elkaar?

Maar dan eerst nog even een korte uitleg betreft SEO. Waarom is SEO eigenlijk zo belangrijk? SEO is simpelweg de kunst van het optimaliseren van je website om zo hoog mogelijk in de gratis resultaten van Google te komen. Dit noem je ook wel de organische resultaten. Goed vindbaar zijn op het web is onmisbaar en super belangrijk voor je online strategie. Een hoge positie in Google levert je namelijk elke maand weer gratis nieuwe bezoekers op (wat uiteraard bijdraagt aan leads voor je business). 

Eigenlijk heb je drie onderdelen binnen SEO: 

  • On Site SEO
  • Off Site SEO
  • On Page SEO

On Site SEO

Eigenlijk hebben we het hier over de technische staat van je website of webwinkel, zoals metadata, structuur van je website, etc. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een snelle laadtijd en een responsive design te hebben, dus een goede hosting provider kiezen is erg belangrijk. Eventueel kun je ook investeren in een CDN (content delivery network), alhoewel dit niet altijd noodzakelijk is. Daarnaast is het van belang om een goede structuur binnen je website te hebben waardoor Google gemakkelijk over je website kan crawlen. Dit is eigenlijk een ‘scan’ die Google over je pagina heen gooit om te zien wat alles is. Dit zijn hierin allemaal factoren om rekening mee te houden. Het is belangrijk om een sitemap te hebben, zodat het crawlers makkelijk wordt gemaakt om door jouw website te crawlen. Verder is het ook belangrijk dat je een SSL certificaat op je website hebt staan. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat de gegevens die tussen jouw website en Google worden uitgegeven geheim blijven en niet gestolen of gehackt kunnen worden door derden. Voor Google weegt het hebben of niet hebben van een SSL certificaat zwaar mee voor je organische ranking. Wil je nou dat een pagina niet word geïndexeerd? Zorg dan ervoor dat je een nofollow en noindex in je HTML code van de pagina zet, hierdoor volgen zoekmachines de gelinkte webpagina niet. Door regelmatig SEO audits uit te voeren, kunnen de problemen en verbeterpunten van je website gevonden worden.

Off Site SEO

Off Site betekent in dit geval: autoriteit. De autoriteit van een website wordt namelijk bepaald door de hoeveelheid links naar een betreffende website en wat de kwaliteit en relevantie van die links zijn. Hoe beter deze links zijn van kwaliteit, hoe meer het bijdraagt aan jouw autoriteit. Het genereren van deze links noem je ook wel ‘linkbuilding’.

On Page SEO

En last but not least: On Page SEO. Naast een goede basis (On Site SEO) kan goede content niet achterblijven. Content komt natuurlijk in de vorm van een tekst, een afbeelding of een video. Bij SEO ligt het zwaartepunt bij tekst, aangezien zoekmachines dit het makkelijkst kunnen ‘lezen’. In dit SEO-proof blog bespreken we dan ook hoe je on-page (dus op een pagina van je website) je SEO kan optimaliseren met zogeneemde best practices. 

SEO tips #1: De opbouw van je SEO blog

Maar hoe schrijf je eigenlijk een goed SEO blog? In de opbouw van je tekst valt al veel winst te behalen. Het gene wat ik nu ga benoemen is voor sommige misschien een open deur, maar wordt nog vaak vergeten: maak gebruik van koppen. Gebruik voor je eerste titel een H1 en ga verder in je tekst met de koppen H2 en H3 op de plekken waar dit nodig is. 

Daarnaast is het belangrijk om in de titel van je tekst en de inleiding van je tekst al je meest belangrijke zoekwoorden te gebruiken. Maar vergeet ze ook niet wat later in je tekst te verwerken. Hierin moet je zorgen voor een goede verdeling. Verwerk daarom je zoekwoorden in je H2 en H3 koppen. Ook is het belangrijk je focus zoekwoord dikgedrukt in je eerste alinea te zetten.

Gebruik ook gerust wat synoniemen van belangrijke woorden in je tekst. De kans is natuurlijk daar dat je doelgroep op een synoniem zoekt van het zoekwoord dat jij in gedachte had. Dan pak je deze ook meteen mee!

Naast het gebruiken van de koppen is het belangrijk dat je tekst niet te kort is. Zorg er daarom voor dat je pagina minimaal 500 woorden bevat. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je alleen tekst vermeld die voor je doelgroep belangrijk is. En niet alleen maar omdat het ‘moet’, dus het is niet handig om in ChatGPT een tekst te laten schrijven en deze direct te publiceren. Zorg dus voor kwalitatieve teksten in je blog. Als je bepaalde zoekwoorden hebt waar je op wilt ranken, bekijk dan vooraf even goed je concurrenten (de top drie die verschijnt bij dat zoekwoord in Google). Zie je dat zij bijvoorbeeld een artikel hebben geschreven van 1000 woorden? Dan is het belangrijk dat jij meer woorden hebt dan dat.

Zorg er ook voor dat je geen duplicate content hebt op je website. Dit betekent dat de content vrijwel identiek is op meerdere pagina’s binnen een website. Zoekmachines hebben hier moeite mee om het te indexeren omdat ze niet kunnen bepalen welke versie van de content als de meest relevante kan worden beschouwd voor zoekopdrachten.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier

SEO tip #2: Verwerk je SEO keyword op verschillende plekken

De ‘key’ van SEO is natuurlijk het verwerken van zoekwoorden in je tekst. Maar waar verwerk je deze eigenlijk allemaal om het maximale eruit te halen? Hierbij een kleine opsomming:

  • De eerste alinea van je tekst (en dan het liefst dikgedrukt)
  • De koppen in je tekst (dus die H2 en H3)
  • De url van de desbetreffende pagina
  • De bestandsnaam, alt tag en onderschrift van je afbeelding
  • De Meta title
  • De meta description

Pas er wel mee op dat je je zoekwoord niet te vaak herhaalt in je tekst. Dit noemen ze ook wel ‘keywordstuffing’. Hiermee ben je eigenlijk aan het over-optimaliseren en hiervoor wordt je door Google gestraft! Niet overdrijven dus. Zorg ervoor dat je ‘keyword density’ (het aantal zoekwoorden) niet meer is dan 3 tot 5 procent van alle woorden op je pagina. 

Het is altijd goed om in je artikel klikbare woorden te zetten. Achter deze woorden hang je dan weer andere pagina’s binnen je eigen website die gerelateerd zijn aan dit woord. Dit noem je ook wel een ‘interne link’. Een interne link kun je ook wel zien als een soort aanbeveling aan het artikel dat achter deze link zit. Dit is iets waar Google heel goed op gaat, dus pas het vooral toe! Probeer vooral te linken naar een pagina binnen dezelfde categorie als de pagina die je gaat schrijven. Het is voordelig wanneer je de ‘parent pagina’ laat linken naar je nieuwe pagina (de pagina boven de pagina die je aan het schrijven bent). Op deze manier zorg je met ‘linkjuice’ dat de parent pagina waarde doorgeeft aan de pagina eronder. 

Daarnaast kan je ook interne links binnen je pagina verwerken door gebruik te maken van zogeheten anchorlinks. Hier link je eigenlijk van het ene deel van een pagina naar een andere. Je springt als het ware naar een andere tussenkop. Dit kan bijvoorbeeld met een inhoudsopgave, zoals ik in dit artikel heb gedaan. Doordat dit goed is voor je gebruiksvriendelijkheid en engagement op je pagina, word je hiervoor door Google beloond. Ook kan Google je pagina op deze manier nog makkelijker indexeren.

Vergeet niet om ook backlinks naar andere websites te gebruiken! Externe links worden namelijk gezien als een teken van vertrouwen en autoriteit. Hoe meer backlinks van goede kwaliteit er op je website hebt staan, hoe geloofwaardiger het voor zoekmachines is. Je kan ook ervoor zorgen dat andere websites naar jouw website linken, dit kan de crawlers van zoekmachines aanmoedigen om je site vaker te bezoeken en nieuwe inhoud te indexeren. Backlinks verbeteren dus de vindbaarheid van je website en vergroten hiermee de SEO-ranking.

SEO tip #4: Gebruik relevante en kwalitatieve content voor je blog

Verrijk je artikel vooral met relevante, beeldende content. Denk dus aan een relevante video, foto of bijvoorbeeld een goede infographic. Zorg er wel voor dat de content echt wat toevoegt en het aansluit bij het artikel. Anders heeft de lezer er niks aan. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat je content niet te groot is. Als je namelijk bijvoorbeeld een enorme afbeelding toevoegt aan je pagina, kan dit je laadtijd (de tijd dat je pagina moet laden) beïnvloeden. Dit heeft dan helaas weer invloed op je SEO en is daarom een belangrijke factor om in gedachte te houden! Zorg er daarom voor dat je afbeelding maximaal 200 kb is en liever niet heel veel groter omvat. 

SEO tip #5: Breadcrumbs boven je SEO blog

Er zijn nog meer hulpmiddelen die helpen om je pagina SEO proof te maken. Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van breadcrumbs. En dan bedoel ik niet de kruimels van je net opgepeuzelde broodje, maar een kruimelpad bovenaan je pagina. Zie hieronder een mooi voorbeeld van CoolBlue.

Breadcrumbs SEO tips
SEO tip #5: Een voorbeeld van breadcrumbs

Door Breadcrumbs toe te voegen aan je pagina kan Google je pagina makkelijker ‘crawlen’. Hoe makkelijker je dit voor Google maakt, hoe meer het je beloond. Ook ziet Google een breadcrumb linkje als een interne link. Wat het geheel natuurlijk helemaal een win-win situatie maakt! Anglers heeft ook breadcrumbs op de website, alleen zijn deze onzichtbaar. Voor onze gebruikers waren ze namelijk niet perse van belang, maar voor Google zijn ze wel beschikbaar en dus ‘scanbaar’. 

SEO tip #6: Structured data met invloed op SEO

Structured data is eigenlijk een manier om betekenis en context te geven aan de inhoud van je artikel. Het is eigenlijk een stukje gestandaardiseerde code. Dat stukje code gebruik je om informatie over een webpagina te geven. Door content als het ware te markeren, kunnen zoekmachines eenvoudiger bepalen waar de pagina’s op jouw website over gaan. Naast dat Google beter je content begrijpt, wordt het ook duidelijker weergegeven op de SERP (search engine result page). Hieronder zie je daar een paar mooie voorbeelden van:

Structured Data SEO tips
SEO tip #6: Structured Data in Google

Hierdoor val je dus ook een stuk meer op! Nog een reden om structured data in te zetten. Ben je benieuwd hoe je structured data toe kan passen? Lees dan vooral dit artikel

SEO tip #7: De beste tools voor je SEO blog

Zoals ik al eerder aangaf is het verstandig om een zoekwoorden onderzoek te doen voordat je begint aan het schrijven van je blog of artikel. Hier zijn genoeg handige tools voor die je een handje kunnen helpen. Ook kan je met sommige tools uit deze rij zien hoe hoog je nou eigenlijk in Google staat. Hierbij een opsomming van een paar SEO tools inclusief link:

  1. Ahrefs (een favoriete onder onze Anglers)
  2. Ubersuggest
  3. Google Search Console
  4. Google Trends
  5. Answer The Public
  6. Yoast (plugin in WordPress)

Met Ahrefs, Google Search Console, Ubersuggest kan je heel goed keyword ideeën opdoen. Ook kan je gelijk kijken hoe je concurrenten het op deze zoekwoorden doen en zien waar ze op dit moment op ranken. Vooral Ahrefs heeft oneindig veel mogelijkheden om een goed zoekwoorden onderzoek te doen. Ook kan je zien hoe je op dit moment op bepaalde zoekwoorden rankt. Een musthave voor elke online marketeer!

Ben je vooral op zoek naar een onderwerp dat op dit moment trendy of een hot topic is? Dan zijn Google Trends en Answer The Public je beste vrienden. Hiermee kan je zien waar er op dit moment veel op wordt gezocht.

Als je een WordPress website bezit is de Yoast plugin onmisbaar en gelukkig standaard te vinden in de backend. De handige tool geeft je een checklist om te zien wat er nog ontbreekt of beter kan aan je pagina. Ook geeft het aan wat je al wel goed doet wat ook fijn is om te weten.

Nog meer SEO tips en tricks te weten komen?

Of heb je bijvoorbeeld niet genoeg mankracht in huis om je volop te focussen op SEO? Dit kunnen we goed begrijpen. Een Angler kan je hier altijd bij helpen! Ben je nieuwsgierig wat wij voor jouw website kunnen betekenen? Vraag dan een online kennismakingsgesprek aan met een van onze Anglers of vul onze Groeiscan in. Een marketeer of consultant van Anglers kan jou helpen je organische positie te verbeteren!