Het verdwijnen van third party cookies: alles wat je moet weten

Heb je het al gehoord? Het einde van het cookie-tijdperk lijkt in zicht te zijn! Er wordt verwacht dat halverwege het nieuwe jaar (2024) de third party cookies verdwijnen. Omdat het einde van 2023 al nadert, is het een goed moment om je hier wat meer in te verdiepen! 

Want wat betekent dit precies voor jou? Met welke reden verdwijnen de third party cookies? En welke veranderingen gaan gebruikers en bedrijven merken? Laten we er samen in duiken.

Wat zijn cookies eigenlijk?

Cookies: het moet geen onbekende term voor je zijn. Je komt ze om de haverklap tegen als je een website bezoekt. De vraag om cookies te accepteren, of bijvoorbeeld zelf in te stellen, popt snel op. Wat cookies exact zijn, is misschien nog niet voor iedereen bekend. 

Een cookie staat gelijk aan een klein tekstbestand. Die wordt geplaatst op de harde schijf van jouw pc, laptop, tablet of smartphone. Zo’n bestandje bevat enorm veel informatie over jouw opgegeven voorkeuren, sessiegegevens en andere aspecten van jouw online gedrag. Die informatie wordt allemaal verzameld tijdens het gebruik van specifieke website data. 

Er zijn verschillende soorten cookies. Daar gaan we je nu niet mee vermoeien. Over het algemeen worden ze onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: first party én de third party cookies. 

De rol van first party cookies

We hebben het over ‘first party cookies’ als deze direct door een website zelf op jouw apparaat worden geplaatst. Zonder dat jij daar wat voor hoeft te doen. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor de taalvoorkeuren die je normaal hebt. Maar ook voor je  gebruikersinstellingen of winkelwagen inhoud.

Deze functionaliteit wordt door alle webbrowsers standaard ondersteund. Een belangrijke side-note is wel: waar voorheen cookies 30 dagen werden ‘bewaard’, gebeurt dit nu maximaal 7 dagen.

De rol van third party cookies

Deze 3rd-party cookies, zoals de cookies ook wel genoemd worden, worden door een andere partij op de website geplaatst. Zo’n partij kan Meta of Google zijn. De cookies die zijn geplaatst verzamelen gegevens zoals interesses, eerder bezochte websites (ook wel tracking cookies genoemd) en je IP-adres. Bedrijven als Meta en Google hebben daar baat bij, omdat dit handige gegevens zijn voor het maken van persoonlijke content. Dus: advertenties die helemaal aansluiten op een bepaalde doelgroep.

Het belang van cookies

Cookies in het algemeen spelen een belangrijke rol in het verbeteren van de gebruikerservaring. Ze slaan informatie op, zoals voorkeuren en sessiegegevens, waardoor websites de mogelijkheid hebben om zich  aan te passen aan de unieke behoeften van elke gebruiker. 

Ook bij het afstemmen van specifieke content of  advertenties op de gebruiker spelen cookies een belangrijke rol. Maar… Dit gaat nu beetje bij beetje veranderen. Langzaam maar zeker wordt het gebruik van third party cookies afgenomen.

Het verdwijnen van third-party cookies

Inmiddels heeft  Apple vanaf iOs 14 in Safari browser al een nieuwe functie geïntroduceerd waarmee je alle cookies kunt blokkeren. Ook browsers als Microsoft Edge en Chrome hebben soortgelijke functies of zijn hier nog mee bezig. Kort gezegd betekent dit dus dat niet de befaamde cookies zelf gaan verdwijnen, maar dat nieuwe functionaliteiten ervoor zorgen dat deze worden geweerd!

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier

De rol van browsers in privacybescherming

De grootste browsers, waaronder Chrome, Microsoft Edge, Safari, en Firefox, spelen een cruciale rol in het vormgeven van het straks nieuwe tijdperk zónder third party cookies. Door strengere cookiebeperkingen op te leggen, geven de verschillende browsers hun gebruikers meer controle over hun gegevens en daarmee dus ook hun eigen privacy. 

We kunnen het wel zien als een positieve stap naar meer online transparantie en privacy. Maar deze ontwikkelingen betekenen ook weer nieuwe uitdagingen  voor adverteerders. De content wordt in het vooruitzicht namelijk niet meer 100% afgestemd op jouw (potentiële) klant.

Welke impact heeft het verdwijnen van third party cookies?

Impact op bedrijven

We kunnen dus wel stellen dat het verdwijnen van de third party cookies grote gevolgen heeft voor online  marketeers. Voornamelijk voor de cookies van Google en Meta zorgen voor die aardverschuiving. Als marketeer wil je uiteraard de weg van gebruikers  volgen door verschillende websites heen. 

Zonder deze trackingmogelijkheden wordt het nóg moeilijker om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Dat kan dan niet meer op basis van het individuele online gedrag van gebruikers.

Dat betekent ook: de kans op een aankoop wordt kleiner. Want de content die een gebruiker ziet, zal niet meer persoonlijk aansluiten op zijn persoonlijke  behoeften. Verder wordt het in GA4 moeilijker om transacties toe te schrijven aan bepaalde kanalen. Dat maakt het lastig om je strategie te baseren op resultaten.

Let op: ook het uitvoeren van A/B testen wordt moeilijker, omdat de cookies die wel geplaatst mogen worden maar maximaal 24 uur bewaard worden.

Impact op gebruikers

Het verdwijnen van third party cookies heeft niet alleen gevolgen voor marketeers, maar ook voor de gebruiker zelf. Voor hen betekent het verdwijnen van third party cookies mogelijk een meer ‘discrete’ online ervaring. Daarmee bedoelen we dat ze geen advertenties krijgen die aansluiten op de wensen en behoeften.  Als bezoeker wordt  je minder gevolgd door verschillende websites heen. Dat leidt automatisch tot minder persoonlijke advertenties.

Hoe nu verder? Een aantal oplossingen opgesomd

Adverteerders, websites en browsers bereiden zich voor op het verdwijnen van third-party cookies. Deze grote verandering zorgt ervoor dat de data die je nog tot je beschikking hebt nog effectiever moet inzetten om de juiste bezoeker te bereiken.

Zorg voor juiste marketingstrategie

Gelukkig zijn er ook zonder het gebruik van third-party cookies nog voldoende alternatieven beschikbaar om de juiste bezoeker te blijven targetten. Denk hierbij aan onderstaande methodes:

SEO

Met het wegvallen van third party cookies wordt het adverteren als acquisitiekanaal minder belangrijk. Dit maakt organische zoekresultaten steeds essentiëler voor het genereren van verkeer naar je website. Het optimaliseren van je online aanwezigheid en content wordt daarom van groter belang. Lees hier 7 tips om beter vindbaar te worden in Google.

Optimaliseren van e-mailmarketing

Het verzamelen van e-mails en het opbouwen van een e-maillijst is een effectieve strategie om data te verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van e-mailadressen door nieuwsbriefinschrijvingen. Wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief, heeft diegene interesse in jouw product en heb je daarmee dus een potentiële lead in handen!

Contextuele targeting

Adverteerders moeten meer nadruk leggen op contextuele targeting. Daarbij worden advertenties afgestemd op de inhoud van de bezochte pagina, in plaats van op het individuele gebruikersprofiel. Als voorbeeld: bij een website die over ‘bakken’ gaat vormt er  vervolgens een advertentie over bakvormen. 

Het doel van contextuele targeting is dus de bezoeker een advertentie voorschotelen aan de hand van de website die diegene bezoekt. Contextueel adverteren gebeurt eigenlijk altijd door middel van een banner of pop-up. Omdat bij deze methode geen third party cookies aan te pas komen, is het helemaal privacy proof!

Toekomstgerichte technologieën

We gaan dus naar een omgeving waarbij third party cookies verdwijnen… Spannend! Maar ondanks het verdwijnen van deze cookies, zijn er voldoende alternatieven om toch nog data te verzamelen. En zoals we van Google gewend zijn; Google staat zeker niet stil en zijn momenteel bezig een aantal oplossingen:

Google Sandbox

Onlangs presenteerde Google ‘Sandbox’; een technologisch initiatief ontworpen om zowel de privacy van internetgebruikers te waarborgen als bedrijven te voorzien van bruikbare gebruikersgegevens. En dat allemaal zonder het gebruik van third-party cookies. Hiermee wordt dan ook geen individuele data verzameld. Momenteel is Google Sandbox aan het testen bij Android gebruikers. Soon more…

Server-side tagging

Server-side tagging stelt marketeers in staat om tags, pixels en analytische scripts vanaf een centrale server te beheren. Daarbij is de server in handen van de website beheerder. Je creëert hiermee als het ware een soort ’tussenlaag’

Het geeft websitebeheerders meer controle over het delen van gegevens en minimaliseert de afhankelijkheid van cookies van derden. Een extra  voordeel daarbij is:  jij hebt als enige inzicht in deze gegevens en kiest zelf welke gegevens je naar platforms zoals Google en Meta stuurt. 

Hiernaast heeft server-side tracking nog een aantal voordelen:

1: Accurate data

Momenteel maken steeds meer mensen gebruik van adblockers waardoor je ongeveer ⅓ van je data misloopt in GA4. Wanneer je met server-side tracking werkt, vallen alle cookies onder first party cookies. Adblockers kunnen hier niets tegen doen. Je data wordt dus veel nauwkeuriger.

2: Controle over je data

Omdat jij de eigenaar van de verzamelde data bent én je zelf kiest welke data wel en niet wordt doorgestuurd, heb je meer controle over de bestemming van je data.

3: Snellere website

De pixels van third party cookies worden verwerkt aan de serverzijde van de website. Dat resulteert in minder belasting aan de cliëntzijde. Hierdoor wordt de laadsnelheid van de website verbeterd in vergelijking met het gebruik van client-side tagging wat het geval is met third party cookies. 

Conclusie

Wat heeft 2024 in petto met de third party cookies die gaan verdwijnen? 

Third-party cookies verzamelen belangrijke zoals interesses, eerder bezochte websites en je IP-adres. Deze cookies worden vaak gebruikt bij het opstellen van persoonlijke content zoals advertenties. 

Het einde van deze third-party cookies heeft grote gevolgen voor online marketeers, omdat door de verdwijning niet meer zo specifiek op de behoefte van de klant kan worden ingespeeld als nu het geval is. 

Er zal dus op zoek gegaan moeten worden naar nieuwe methodes om alsnog de juiste doelgroep te kunnen targetten. Gelukkig zijn er voldoende methodes in opkomst. Zoals Google Sandbox of server-side tracking waarmee we nog steeds de benodigde gegevens kunnen verzamelen. 

Weet jij al welke methode je gaat gebruiken?

Ontdek onze aantrekkelijke MKB tarieven

Benieuwd naar onze MKB tarieven? Huur een Angler in!

Bereken in vijf eenvoudige stappen het betaalbare tarief dat past bij jouw wensen.