Zo voorkom je e-mail spam

Help, mijn e-mails komen niet aan bij mijn klanten!

Het drukken op de verzendknop van een e-mail campagne kan een gevoel van paniek teweegbrengen. Heb ik alle instellingen wel gecontroleerd? Werken al mijn links? Heb ik de juiste verzendlijst geselecteerd. Zou het allemaal wel goed gaan? Genoeg zaken om je druk over te maken.

Waar veel ondernemers en marketeers eigenlijk niet bij stil staan, is of de emails die ze versturen wel aankomen… Met andere woorden; gaan alle mensen die je gaat mailen de mail wel ontvangen? Belandt mijn e-mail niet in de SPAM box? Juist deze vraag zou je bezig moeten houden. Zeker als je vindt dat de open rate van je mails erg laag is!

Jij verstuurt geen e-mail SPAM, toch…?

Laten we er even vanuit gaan dat je geen mails verstuurd over dubieuze medicatie, rare aandelenconstructies of andere minder zedelijke onderwerpen aansnijdt. ☺️ Met andere woorden: inhoudelijk is er geen reden om jouw nieuwsbrieven in de spam-box te laten landen. Misschien is er dan wel een ander problem… In dit artikel geven we inzicht in een paar mogelijke oorzaken. En wat je ermee kunt doen!

Het bereiken van de inbox van jouw e-mail abonnees is het belangrijkste doel van elk e-mailprogramma. Helaas is het niet zo eenvoudig om ook daadwerkelijk in de inbox te komen. Er zijn veel uitdagingen die jouw e-mail campagnes kunnen blokkeren, waardoor ze nooit bij je klanten of abonnees terecht komen. De belangrijkste is jouw reputatie als afzender. Jaja, ook online heb je een reputatie!

Wat is e-mail afzenderreputatie?

Afzenderreputatie is een berekening van alle eerdere acties van een verzendend IP-adres, zowel goede als slechte. De reputatie van een inkomende afzender geeft mailproviders de mogelijkheid om te beoordelen wie probeert mails te sturen aan hun gebruikers. Aan de hand van de reputatie bepalen ze of de inkomende mail al dan niet in de inbox of in de spamfolder moet worden afgeleverd.

Er zijn honderden signalen die een rol spelen in het bepalen van jouw reputatie. Sommige kunnen je helpen je status te verbeteren, terwijl andere je vermogen om de inbox te bereiken schaden. Hieronder vindt je een aantal van de top elementen die mailbox providers evalueren en waar je op moet letten voordat ze jouw deliverability schaden.

Zo werken spam filters van e-mailproviders
Zo werken e-mail SPAM filters

Onbekende gebruikers

Een onbekende gebruiker wordt gegenereerd wanneer een afzender mail verstuurt naar een e-mailadres dat

  • nooit heeft bestaan
  • niet langer actief is
  • door de eindgebruiker niet meer wordt gebruikt

Mailbox providers sturen een bounce code terug naar afzenders om hen te informeren dat deze adressen niet meer actief zijn en verwijderd moeten worden uit een verzendlijst.

E-mail SPAM traps

Er zijn twee soorten e-mail spam traps. Pristine traps zijn e-mailadressen die alleen worden aangemaakt om spammers op te vangen. Deze adressen zijn nooit in het bezit geweest van een echt persoon. Spammers zoeken het web af naar e-mailadressen. Deze fake adressen worden vaak gevonden op bewust verborgen pagina’s van websites.

Gerecycleerde traps zijn e-mailadressen die ooit actief waren, maar al langer niet meer in gebruik zijn. Inboxaanbieders zetten deze afgedankte adressen om in spamtraps om afzenders te vangen die mails naar “onvrijwillige ontvangers” blijven sturen. Het doel van een spamtrap is om afzenders met “spammy” gedrag te identificeren. Het sturen naar spam traps zal uw deliverability drastisch verminderen.

SPAM Klachten

Klachten zijn spamklachten van eindgebruikers. Een klacht kan ontstaan wanneer een eindgebruiker op de “spam” of “junk” knop in zijn inbox klikt. Of de klacht terecht is, wordt berekend aan de hand van het aantal klanten over een periode.

Niet betrokken abonnees

Als groot deel van de abonnees die jouw e-mail ontvangen, de e-mail niet openen of er niet op klikken, zegt dat deze gebruikers consequent niet betrokken zijn bij wat jij ze te vertellen hebt. Ze zullen jouw nieuwsbrieven waarschijnlijk ook niet missen. Om hun gebruikers een betere ervaring te bieden, bepalen e-mailproviders op basis van deze betrokkenheid van de abonnee hun e-mail spamfilter beslissingen.

Zwarte lijsten

Backlisting verwijst naar een lijst van IP-adressen die spamfilterbedrijven, postbusaanbieders of anti-spamorganisaties rapporteren als “bekende” bronnen van spam. Veelvuldig voorkomende spam trap hits of klachten kunnen een blacklistorganisatie ertoe aanzetten om jouw IP-adres (of dat van jouw e-mailverzendsoftware) toe te voegen aan een blacklist. Bij het evalueren van een inkomende afzender zullen postbusaanbieders deze lijsten controleren om te zien of het IP-adres verschijnt. Als dat het geval is, kunnen ze besluiten om de mail van de afzenders op de zwarte lijst af te leveren in de spam-map.

Ok.. en hoe zorg ik dan dat mijn mails wel aankomen?

Als je weet wat de exacte oorzaak is, kun je er ook wat aan doen. Het is in ieder geval heel belangrijk om betrouwbare e-mail marketing software te gebruiken. Bekende en betrouwbare voorbeelden zijn Mailchimp en ActiveCampaign.

Vervolgens moet je zorgen dat alle instellingen goed staan om jou als afzender te valideren. Goede e-mail programma’s helpen je bij het maken van de juiste instellingen.

En tot slot: hou je verzendlijst schoon! Mensen die jouw mails structureel niet openen, kun je beter van je lijsten afhalen. Ze gaan na een jaar echt niet ineens toch jouw mail openen.

Heb je hulp nodig bij het instellen van je e-mail software? Onze e-mail marketing specialisten kunnen je zeker helpen.