Zo voorkom je dat je e-mails in de SPAM terecht komen!

Zo voorkom je e-mail spam

Help, mijn e-mails komen niet aan bij mijn klanten!

Het drukken op de verzendknop van een e-mail campagne kan een gevoel van paniek teweegbrengen. Heb ik alle instellingen wel gecontroleerd? Werken al mijn links? Heb ik de juiste verzendlijst geselecteerd. Zou het allemaal wel goed gaan? Genoeg zaken om je druk over te maken.

Waar veel ondernemers en marketeers eigenlijk niet bij stil staan, is of de emails die ze versturen wel aankomen… Met andere woorden; gaan alle mensen die je gaat mailen de mail wel ontvangen? Belandt mijn e-mail niet in de SPAM box? Juist deze vraag zou je bezig moeten houden. Zeker als je vindt dat de open rate van je mails erg laag is!

Jij verstuurt geen e-mail SPAM, toch…?

Laten we er even vanuit gaan dat je geen mails verstuurd over dubieuze medicatie, rare aandelenconstructies of andere minder zedelijke onderwerpen aansnijdt. ☺️ Met andere woorden: inhoudelijk is er geen reden om jouw nieuwsbrieven in de spam-box te laten landen. Misschien is er dan wel een ander problem… In dit artikel geven we inzicht in een paar mogelijke oorzaken. En wat je ermee kunt doen!

Het bereiken van de inbox van jouw e-mail abonnees is het belangrijkste doel van elk e-mailprogramma. Helaas is het niet zo eenvoudig om ook daadwerkelijk in de inbox te komen. Er zijn veel uitdagingen die jouw e-mail campagnes kunnen blokkeren, waardoor ze nooit bij je klanten of abonnees terechtkomen. De belangrijkste is jouw reputatie als afzender. Jaja, ook online heb je een reputatie!

Nieuwe vereisten Google en Yahoo

Google en Yahoo hebben nieuwe Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC) en DomainKeys Identified Mail (DKIM) vereisten aangekondigd voor iedereen die e-mails verstuurt. Je kunt de aankondigingen van Google en Yahoo lezen voor alle details. Google verplicht iedereen die op één dag naar meer dan 5.000 Gmail e-mailadressen verstuurt om DMARC en DKIM in te stellen.
Check hier of je instellingen op orde zijn: https://www.activecampaign.com/dkim-spf-check/

Wat is e-mail afzenderreputatie?

Afzenderreputatie is een berekening van alle eerdere acties van een verzendend IP-adres, zowel goede als slechte. De reputatie van een inkomende afzender geeft mailproviders de mogelijkheid om te beoordelen wie probeert mails te sturen aan hun gebruikers. Aan de hand van de reputatie bepalen ze of de inkomende mail al dan niet in de inbox of in de spamfolder moet worden afgeleverd.

Er zijn honderden signalen die een rol spelen in het bepalen van jouw reputatie. Sommige kunnen je helpen je status te verbeteren, terwijl andere je vermogen om de inbox te bereiken schaden. Hieronder vind je een aantal van de top elementen die mailbox providers evalueren en waar je op moet letten voordat ze jouw deliverability schaden.

zo-werken-spam-filters

Onbekende gebruikers

Een onbekende gebruiker wordt gegenereerd wanneer een afzender mail verstuurt naar een e-mailadres dat

  • nooit heeft bestaan
  • niet langer actief is
  • door de eindgebruiker niet meer wordt gebruikt

Mailbox providers sturen een bounce code terug naar afzenders om hen te informeren dat deze adressen niet meer actief zijn en verwijderd moeten worden uit een verzendlijst.

E-mail SPAM traps

Er zijn twee soorten e-mail spam traps. Pristine traps zijn e-mailadressen die alleen worden aangemaakt om spammers op te vangen. Deze adressen zijn nooit in het bezit geweest van een echt persoon. Spammers zoeken het web af naar e-mailadressen. Deze fake adressen worden vaak gevonden op bewust verborgen pagina’s van websites.

Gerecycleerde traps zijn e-mailadressen die ooit actief waren, maar al langer niet meer in gebruik zijn. Inboxaanbieders zetten deze afgedankte adressen om in spamtraps om afzenders te vangen die mails naar “onvrijwillige ontvangers” blijven sturen. Het doel van een spamtrap is om afzenders met “spammy” gedrag te identificeren. Het sturen naar spam traps zal jouw deliverability drastisch verminderen.

SPAM Klachten

Klachten zijn spamklachten van eindgebruikers. Een klacht van spamberichten kan ontstaan wanneer een eindgebruiker op de “spam” of “junk” knop in zijn inbox klikt. Of de klacht terecht is, wordt berekend aan de hand van het aantal klanten over een periode.

Niet betrokken abonnees

Als groot deel van de abonnees die jouw e-mail ontvangen, de e-mail niet openen of er niet op klikken, zegt dat deze gebruikers consequent niet betrokken zijn bij wat jij ze te vertellen hebt. Ze zullen jouw nieuwsbrieven waarschijnlijk ook niet missen. Om hun gebruikers een betere ervaring te bieden, bepalen e-mailproviders op basis van deze betrokkenheid van de abonnee hun e-mail spamfilter beslissingen.

Zwarte lijsten

Backlisting verwijst naar een lijst van IP-adressen die spamfilterbedrijven, postbusaanbieders of anti-spamorganisaties rapporteren als “bekende” bronnen van spam. Veelvuldig voorkomende spam trap hits of klachten kunnen een blacklistorganisatie ertoe aanzetten om jouw IP-adres (of dat van jouw e-mailverzendsoftware) toe te voegen aan een blacklist. Bij het evalueren van een inkomende afzender zullen postbusaanbieders deze lijsten controleren om te zien of het IP-adres verschijnt. Als dat het geval is, kunnen ze besluiten om de mail van de afzenders op de zwarte lijst af te leveren in de spam-map.

Ok… en hoe zorg ik dan dat mijn mails wel aankomen?

Soms is het lastig om te bepalen wat de exacte oorzaak is dat een mail in de SPAM-box terechtkomt. Wat je kan doen, is zorgen dat je in ieder geval onderstaande stappen hebt genomen om SPAM te voorkomen!

  1. Kies een betrouwbare e-mailmarketingtool

    Begin met het selecteren van een betrouwbare e-mailmarketingtool zoals ActiveCampaign of Mailchimp. Deze tools hebben ingebouwde functies om te helpen bij het beheren van jouw e-mail deliverability.

  2. Gebruik een bestaand e-mailadres

    Gebruik een bestaand e-mailadres van jouw eigen domein in plaats van gratis e-maildiensten zoals Gmail, Outlook (Hotmail) of Yahoo. Dit helpt bij het opbouwen van je geloofwaardigheid als e-mailverzender. Zorg ook dat aan het e-mailadres een mailbox is gekoppeld. Het e-mailadres mag ook een alias zijn van een ander mailadres. 

  3.  Stel SPF in

    Sender Policy Framework (SPF) is een e-mailvalidatiesysteem dat is ontworpen om te voorkomen dat spammers jouw domein gebruiken om ongewenste e-mails te verzenden. Het is belangrijk om dit in te stellen in de DNS-instellingen van je domeinnaam. De meeste e-mailmarketing programma’s geven duidelijke instructies hoe dit te doen. De beheerder van je domeinaam (webbouwer of hosting partij) kan je hierbij helpen.

  4. Stel DKIM in

    DomainKeys Identified Mail (DKIM) is een andere e-mailvalidatietechniek die helpt bij het beveiligen van e-mail tegen spoofing. Het invoegen van een DKIM-record in de DNS-instellingen van je domein is een cruciale stap. De meeste e-mailmarketing programma’s geven duidelijke instructies hoe dit te doen.

  5. Stel DMARC in

    DMARC is een protocol dat SPF en DKIM combineert om een extra beveiligingslaag te bieden. Het stelt de e-mailontvanger in staat om te begrijpen of de vermeende domeinnaam van de afzender betrokken was bij de verzending van de e-mail. Check bij je Hosting partij hoe je DMARC moet instellen.

  6. Controleer de domein authenticatie status

    Na het instellen van SPF, DKIM en DMARC, controleer je de status van je domein authenticatie. Dit kan meest al worden gedaan via de instellingen van je e-mailmarketingtool.
    Check hier of je instellingen op orde zijn: https://www.activecampaign.com/dkim-spf-check/
    Je kan ook vanuit de e-mail-tool een test mail versturen naar https://www.mail-tester.com/

  7. Beperk links naar websites die niet hetzelfde zijn als het domein van de afzender

    Zorg ervoor dat de meeste, zo niet alle, links in je e-mail naar je eigen domein verwijzen. Dit helpt om spamfilters te laten zien dat je e-mail legitiem is.

  8. Zorg voor een afmeldmogelijkheid

    De meeste e-mailtools verplichten je om de gebruiker een afmeldmogelijkheid aan te bieden in de e-mail. Zorg dat deze ook echt is opgenomen en zorg dat hij werkt. Niet zo vervelend als moeite doen om je ergens voor af te melden als ontvanger. Dat werkt spam meldingen in de hand.

  9. Hou de verzendlijst schoon

    Zorg voor een zorgvuldig opgebouwde verzendlijst. Mail mensen niet als ze dat niet verwachten. Zorg dat de afmeldingen goed worden verwerkt. En schoon de lijst regelmatig op door mensen die je mails nooit openen (of erop klikken) te vragen of ze nog wel mails van je willen blijven ontvangen.

  10. Monitor je e-mail deliverability

    Houd de e-mail deliverability in de gaten. Als je merkt of hoort dat e-mails vaak in de spammap belanden, loop dan nogmaals alle stappen hierboven na. Verstuur voor iedere bulkmail een test naar https://www.mail-tester.com/

Heb je hulp nodig bij het instellen van je e-mail software? Onze e-mail marketing specialisten kunnen je zeker helpen.

Ben je op zoek naar een meer technische handleiding? SIDN voorziet in een uitgebreide technische handleiding.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier