Een van de meeste gehoorde uitspraken over marketing en specifiek over adverteren is dat de helft van het budget weggegooid geld is. Alleen weet je niet welke helft. Je wilt natuurlijk wel weten of je investeringen in Google Ads of e-mailmarketing wel genoeg of misschien te veel zijn. De vraag is dus, een marketingbudget bepalen, hoe doe je dat eigenlijk?
- Stap 1: Maak een plan voor je marketingbudget
- Stap 2: Een marketing budget bepalen is best complex
- Stap 3: Van klantwaarde naar omzet
- Stap 4: Wat is de marge per klant
- Stap 5: Een marketing budget plan opstellen
- Stap 6: Marketingbudget & tarieven online marketing tools
- Stap 7: Marketingbudget per lead bepalen
- Alles over het bepalen van je marketing budget: veelgestelde vragen
Stap 1: Maak een plan voor je marketingbudget
Natuurlijk begin je met het maken van een marketingplan, het maakt niet uit of je je op B2B marketing of B2C focust. Als je groeiambities hebt, is het opzetten van een marketingstrategie een belangrijke stap in de goede richting. Maar liefst 73% van de mkb-bedrijven heeft geen plan en zet hun marketing (en marketingbudget) ad hoc in. Dat is zonde! Op deze manier is je marketing sowieso weggegooid geld. Bij het maken van een plan mag het marketingbudget niet ontbreken. Je wilt natuurlijk waar voor je geld. Ga er dus verstandig mee om. Zorg er ook voor dat je verschillende KPI’s hebt om te meten of jouw doelstellingen wel worden gehaald. KPI staat voor ‘Key Performance Index’ en betekent dat je doelstellingen op zet om bij te houden of de KPI’s worden gehaald, ze zijn cruciaal voor het maken van een marketingplan. Het heeft namelijk geen nut om geld uit te geven aan campagnes en geen doelstelling hebben die je wilt halen, dus zou je niet zien of je wel op de juiste weg bent.
Gelukkig is er tegenwoordig binnen de online marketing en advertising veel meetbaar. Zelfs met offline marketing kun je inzicht krijgen in de opbrengsten. Door te meten, vergaar je kennis. En met die kennis kun je makkelijker en beter budgetteren. Ineens wordt het zichtbaar welke helft je weggooit.
“Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”
– Johan Cruijff
Stap 2: Een marketing budget bepalen is best complex
Budgettering voor marketing is complex en vaak koffiedik kijken. Je zult eerst moeten investeren, voordat je resultaat zult zien. Bovendien zijn er weinig zekerheden waar je mee kunt werken. We helpen je graag op weg. Begin bij het bepalen van je klantwaarde, want die is onmisbaar. Weet je de gemiddelde waarde van je bestaande klanten? Of weet je het binnen een bepaald segment van je bestaande klanten? Neem dit dan als uitgangspunt. Zo niet, reken dat dan eerst even uit!
Wil je structurele groei binnen jouw bedrijf, dan moet je ook structureel budgetteren. Wil je meer weten over hoe jij je marketingbudget moet bepalen? In de gratis whitepaper GRIP OP JE MARKETING ontdek je een slimme methode om je budget te bepalen.
Grip op je marketing kosten?
Wil je meer inzicht in waar die kostbare centen heen gaan? Deze whitepaper geeft je de inzichten die je nodig hebt om marketinguitgaven efficiënter in te zetten.
> Download nu
Stap 3: Van klantwaarde naar omzet
Voor nu gaan we er vanuit dat er gericht wordt op één type klant. De klantenwaarde verrekenen, gaat als volgt in zijn werk. Stel: je bestaande klanten leveren op jaarbasis gemiddeld € 10.000,- omzet op. Uit je cijfers blijkt dat een klantrelatie gemiddeld vijf jaar duurt. De totale omzet op een klant is dan € 50.000,-. Dit is belangrijk om te weten voor het bepalen van je online marketing budget.
Stap 4: Wat is de marge per klant
Om je online marketing budget te kunnen bepalen, moet je ook weten wat de gemiddelde marge is. Het gaat om de marge die je maakt op een klant. De marge is het uitgangspunt om te bepalen wat je in die vijf jaar aan een klant verdient.
Laten we zeggen dat de marge 20% is, de klant 5 jaar bij je blijft en je gemiddelde jaaromzet per klant € 10.000,- is. Dit betekent € 50.000,- na 5 jaar. Wanneer je dit keer 20% doet, heb je een marge van € 10.000,-. Let wel op dat je de netto marge pakt en niet de bruto marge. Kortom zorg dat je alle uitgaven meerekent en zeker alle variabele uitgaven!
Marketingbudget voorbeeld
Als je weet hoeveel je aan een nieuwe klant gaat verdienen, kun je ook bepalen hoeveel je wilt uitgeven aan het aangaan en onderhouden van zo’n relatie. Als we kijken naar het voorbeeld kan je stellen dat je 20-25% van je marge uit kan geven aan het binnenhalen van een nieuwe klant. Het is namelijk zo dat 20% van 10.000 euro 2.000 euro is. Je verdient dus nog steeds 8.000 euro.
Voor iedere euro die jij in het aangaan van een nieuwe relatie stopt, krijg je er vijf voor terug. Dat is de ROI van jouw marketing!
Nu kan je kijken naar je doelstelling. Stel dat je 100 nieuwe klanten wilt binnenhalen. Deze nieuwe klanten hebben de net bepaalde klantenwaarde van € 10.000,-. Aan die 100 klanten ga je dus naar verwachten één miljoen euro verdienen. Uitgaande van de 20% die je wilt investeren om een nieuwe klant binnen te halen, heb je in totaal een jaar budget van 200.000 euro.
Stap 5: Een marketing budget plan opstellen
De vraag is nu, hoe je het online marketing budget in wilt gaan zetten? Je wilt niet alles in een keer uitgeven en pas na een jaar kijken wat het opgeleverd heeft. Als je na een jaar tien nieuwe klanten hebt in plaats van 100, heb je een serieus probleem.
Bovendien wil je in de gaten kunnen houden of het type klant dat je binnenhaalt, overeenkomt met het geschetste profiel. Daarom is het belangrijk dat je het budget niet in één keer uitgeeft maar stapsgewijs. Je begint bijvoorbeeld met 10% van je budget. Vervolgens ga je, indien nodig, de doelen bijstellen. Als dit werkt, ga je hiermee door. Dit noemen we budgetplanning.
Bij budgetplanning is het erg belangrijk om niet alleen te kijken naar je marketinginvestering voor het werven van nieuwe klanten. Je moet ook kijken naar alle uitgaven die je moet maken om klanten te winnen. Denk aan de verschillende gesprekken, het maken van offertes en andere stappen binnen je salesfunnel. Voor elke stap kun je het budget bepalen.
Stap 6: Marketingbudget & tarieven online marketing tools
Binnen je marketing budget vallen ook alle uitgaven die je doet voor de verschillende online marketing tools die je gebruikt. Sommige tools zijn gewoon gratis, maar aan de meesten hangen helaas wel prijskaartjes. Neem bijvoorbeeld de tools Arefs, Yoast en Typeform en tools voor AI marketing.
De prijzen van deze tools kunnen flink oplopen. Daarom is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar welke tools je nu écht nodig hebt. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan onze blog over het in kaart brengen van je online marketingkosten. Hierin wordt een goed beeld gegeven over waar je allemaal rekening mee moet houden.
Stap 7: Marketingbudget per lead bepalen
Is leadgeneratie één van je marketingdoelstellingen? Dan kun je nu in 3 stappen bepalen wat je bereid bent te investeren in één goede lead.
- Kosten per offerte
Stel: van de drie offertes die je uitbrengt bij prospects, valt er één. Als je dit goed bij houdt in je CRM, is dit makkelijk te herleiden. Als je in een nieuwe klant 2.000 euro wilt investeren, ben je dus bereid om éénderde (666 euro) te investeren in het aanbieden van een offerte.
- Kosten per gesprek
Stel: je weet dat je voor het uitbrengen van één goede offerte in totaal twee salesgesprekken nodig hebt. Je weet dan dat één gesprek de helft waard is, ongeveer 333 euro.
- Kosten per lead
Natuurlijk kom je niet zomaar in gesprek met iemand. Hiervoor moet je eerst leads genereren. Dus laten we zeggen dat je met elke 10 leads, uiteindelijk 1 gesprek kunt voeren. Dit betekent dat je 33 euro per lead kunt uitgeven!
Zo bereken je binnen elke stap in je salesfunnel de investering die jij kunt doen. Alles voor het binnenhalen van een nieuwe klant en de bijbehorende marketing ROI! Heb je toch nog hulp nodig bij het bepalen van je online marketing budget? Neem dan gerust een contact met ons op!
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Alles over het bepalen van je marketing budget: veelgestelde vragen
Inbound marketing trekt klanten aan met relevante content, wat kostenefficiënt is en bijdraagt aan duurzame groei. Dit vermindert de noodzaak voor dure directe reclamecampagnes.
SEO en content marketing zijn essentieel voor groei door organisch verkeer te vergroten. Dit kan leiden tot een hogere ROI, omdat deze strategieën over tijd kosteneffectief zijn.
ROI staat voor ‘Return on Investment’, wat betekent hoeveel je terugkrijgt voor elke geïnvesteerde euro. Het helpt je te bepalen welke marketingactiviteiten het meest effectief zijn.
Branding is cruciaal om je bedrijf te onderscheiden van concurrenten. Stel een specifiek budget vast voor brandingcampagnes die je merkidentiteit versterken.
Begin met een helder overzicht van je doelen en de kosten die elke marketingactiviteit met zich meebrengt. Gebruik budgetbeheer tools om uitgaven te tracken en zorg dat je flexibel blijft om aanpassingen te maken gebaseerd op de resultaten.
Ja, vooral als je specifieke expertise nodig hebt die je intern mist. Uitbesteden kan efficiënt zijn en tijd vrijmaken zodat je je kunt focussen op kernactiviteiten van je bedrijf.