Zo maak je een nieuwe website

Veel bedrijven overwegen op dit moment een nieuwe website te laten maken. Of zitten midden in de ontwikkeling ervan. Ondanks de hulp van een gespecialiseerde webbouwer, lopen nieuwe website trajecten vaak in de soep. En dat ligt meestal ook aan de opdrachtgever! In dit artikel geven we je een stappenplan om zonder problemen een goede, nieuwe website te laten maken. 

In 10 stappen naar een goede nieuwe website

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Waarom zou je een nieuwe website laten maken?

Online aanwezigheid is nog nooit zo belangrijk geweest voor MKB bedrijven. Mensen zoeken steeds meer informatie over services en producten online, voordat ze een aankoop doen. Een website is de kern van succesvol online ondernemen! Wanneer jouw bedrijf geen goede website heeft, of online niet goed vindbaar is, dan loop je veel potentiële klanten mis. Een goede website opzetten is dus essentieel voor het online succes van je bedrijf. 

Toch is het (laten) maken van een professionele website voor veel bedrijven een moeilijke opgave. Je wordt geconfronteerd met talloze keuzes. En je gaat zeker tegen allerlei problemen aanlopen als je het niet goed aanpakt! Om jou te helpen hebben we een stappenplan gemaakt.

Dit stappenplan hebben we gemaakt op basis van onze eigen ervaringen. Wij zijn altijd nauw betrokken bij websites van onze klanten. Of dit nou het maken ervan is, het beheren ervan of het verbeteren ervan: We zijn al heel wat websites tegengekomen! Daarnaast hebben we laatst zelf onze website vernieuwd. We delen graag onze ervaringen!

Stap 1. Een goede voorbereiding…

Wanneer je een nieuwe website wilt maken is een goede voorbereiding het halve werk. Je wil niet halverwege het maken van je website ontdekken dat iets niet klopt en opnieuw beginnen. Daarom is het goed om vóór je begint met het daadwerkelijk maken van een website, eerst wat dingen op papier te zetten:

  1. Het doel: Waarom wil je een website opzetten? 
  2. De doelgroep: Voor wie zet je deze website op? 
  3. De boodschap: Wat wil je laten zien en vertellen op je website?

Deze drie punten helpen je om de rest van het stappenplan te voltooien. Je zal dit tijdens het hele proces in je achterhoofd moeten houden. Wanneer je bijvoorbeeld een website maakt over beautyproducten heb je een heel ander design dan wanneer je een website maakt over sport artikelen. En als je leads wilt genereren, krijgt je site een hele andere indeling dan wanneer je online wilt verkopen.

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Tip: Werk je met meerdere mensen aan een website? Zorg dat je overzicht houdt! Wij gebruiken Trello. Hierin kan je alle to do’s in verwerken met checklisten. Daarbij kan je duidelijk aangeven wie wat doet. Erg handig!

Stap 2. Begin met SEO: je website vindbaar maken

Ook jouw (potentiële) klanten gebruiken Google in hun zoektocht naar producten. Waarom zou je dan niet gebruik maken van de informatie die Google je geeft over hun zoekgedrag? Aan de hand van een zoekwoord-analyse, krijg je inzicht in de woorden die jouw doelgroep gebruikt om naar producten en diensten te zoeken. En nog belangrijker: hoe ze zoeken naar oplossing voor de problemen die ze hebben. 

Zelfs als zoekmachine marketing niet je belangrijkste kanaal is, is dit een slimme aanpak. Je leert namelijk welke woorden je doelgroep gebruikt. Dat zijn heel vaak niet dezelfde woorden die binnen jouw organisatie gebruikt worden. De woorden die je doelgroep gebruikt, kun je beter gebruiken op je website dan de interne woorden. Ze zijn immers beter herkenbaar voor de bezoeker van de website. 

De zoekwoorden gebruik je voor het uitdenken van de sitestructuur; de volgende stap op weg naar een succesvolle nieuwe website

Stap 3. De website structuur 

De sitestructuur is een van de belangrijkste onderdelen van je nieuwe website. Een goede sitestructuur zorgt ervoor dat bezoekers op een snelle en juiste manier op de pagina komen waar jij ze wilt hebben. Je wilt hierbij bezoekers geleidelijk door je website heen begeleiden en duidelijk maken wat je precies doet. Ook wil je bezoekers leiden naar doelen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Dat kan een online verkoop zijn, maar ook een aanvraag of een download.  

Behalve een homepage, heeft een website natuurlijk subpagina’s. Afhankelijk van je doelen, richt je de subpagina’s anders in. Heb je een webshop? Dan zal je productaanbod in belangrijke mate de structuur bepalen. In andere gevallen zul je waarschijnlijk meer aandacht besteden aan het waarom, hoe en wat van je dienstverlening.  

Menu en footer

In je sitestructuur besteed je ook aandacht aan de opbouw van je menu en de footer. Dit zijn belangrijke navigatie elementen voor je gebruikers. Gebruik in je menu herkenbare termen. Let op dat de termen een duidelijk beeld geven van de bezoeker kan verwachten. Tot slot geef je de  conversiepagina’s een duidelijke plek in je websitestructuur. Dit dwingt je na te denken over hoe de bezoekers hun eigen, maar ook jóuw doelen gaan bereiken. 

Tip: Schrijf je websitestructuur uit. Zo krijg je overzichtelijk wat je wilt vertellen aan je doelgroep en op wat voor manier. Hierdoor weet je wat voor pagina’s je moet aanmaken en wat voor indeling hierbij nodig is.

Wij hebben zelf onze sitestructuur uitgewerkt in een spreadsheet. Bij elke pagina hebben een aantal dingen toegevoegd die een belangrijk onderdeel zijn voor de online vindbaarheid, zoals het belangrijkste zoekwoord, de URL en links naar andere pagina’s binnen de website. 

Zorg voor een goede SEO structuur voor je nieuwe website
Zorg voor een goede SEO structuur voor je nieuwe website.

Er komt veel kijken bij een het verbeteren van je vindbaarheid. Wil je hier meer info over? Laten we even kennismaken

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Stap 4. De techniek

Het bouwen van een nieuwe website is een uitdagend traject, dat de meeste bedrijven uitbesteden aan een webbouwer. Terecht. Als je een professionele en succesvolle nieuwe website wilt hebben, kan een gespecialiseerde partij je het beste helpen. Daarnaast is het ook wel zo fijn om zorgeloos je website te laten hosten bij een hostingbedrijf, waarmee je snel kan schakelen als je vragen hebt. Zelf zijn we partner van Intention en hebben we positieve ervaringen met onze eigen website hosting en die van onze klanten.

Er zijn talloze technische platformen om een website mee te bouwen. Als we kijken naar onze klanten dan komen we vaak WordPress tegen, maar ook Drupal, Mach3, Wix, Woocommerce, Lightspeed en Magento. En dat is slechts een kleine greep uit het aanbod. 

Bij de keuze van een platform en een leverancier spelen verschillende zaken mee. Het doel van de website en de beoogde functionaliteiten zijn het meest belangrijk daarin. Ieder platform heeft daarin zijn eigen kenmerken, voordelen en nadelen. Uiteraard speelt je budget een doorslaggevende rol. (Spoiler: goedkope websites bestaan niet!). 

De voordelen van WordPress

Wij maken zelf gebruik van WordPress in combinatie met een thema (Enfold). Wij zijn hier erg tevreden over. We hebben de mogelijkheid om gemakkelijk nieuwe pagina’s en informatie toe te voegen. We kunnen eenvoudig zelf de indeling van een pagina aanpassen, zonder dat we daarvoor een ontwikkelaar nodig hebben. 

Een van de grote voordelen van WordPress, is dat het platform technisch gezien heel SEO vriendelijk is. De belangrijkste technische randvoorwaarden om vindbaar te worden zijn goed geregeld.

Wij bouwen trouwens zelf geen websites voor onze klanten. Ieder zijn specialisme, hè. Ben je op zoek naar een webbouwer? We helpen je graag om de juiste bouwer voor jouw nieuwe website te selecteren. 

Stap 5. Het design 

Het is tijd om wat creatiever bezig te zijn! Het design van de website is nu aan de beurt. Wanneer je een nieuwe website opzet, moet jouw huisstijl terugkomen in het design van je website. Dat zorgt voor herkenbaarheid. De logo’s, kleuren en lettertypen wil je over al je communicatiemiddelen gelijk hebben. 

Bij stap 1 heb je vastgesteld wat je wilt uitstralen. Dat wil je in het design terug laten komen. Beeldgebruik is hierin heel bepalend. Samen met een designer kies je de ‘beeldvorming’ die het beste past. Gebruik je foto’s of tekeningen? Laat je mensen zien of juist dingen? Gebruik je wel of geen tekeningen? Etcetera. 

Wireframes maken

In deze fase bepaal je ook de layout van je pagina’s. Een bureau maakt meestal eerst een bouwtekening (wireframe) voor ze echt gaan designen. Veel designers vinden het heel tof om nieuwe dingen te bedenken. Internetgebruikers zijn inmiddels echter gewend aan standaarden: het menu bovenaan, rechtsboven de winkelwagen, etc. Wijk je af van deze standaarden, dan maak je het jouw bezoeker onnodig moeilijk. Niet doen dus. 

Tip: Zorg er ook voor dat je het design op orde hebt, voordat je naar de volgende stap gaat. We spreken uit ervaring als we zeggen dat je anders veel dubbel werk aan het doen bent. 😉

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Stap 6. Content plaatsen of “vullen”

Het vullen van de nieuwe website is het meest onderschatte onderdeel van het proces! Veel bedrijven gaan hier de mist in! Er moet heel veel content worden gemaakt: teksten, afbeeldingen en steeds vaker ook video’s en infographics. Bovendien moet al die content in de website worden geplaatst. De hoeveelheid werk valt altijd tegen en niet goed ingepland. 

De content moet goed gemaakt worden. Nu je een mooi design hebt, wil je dat de teksten en afbeeldingen ook mooi binnen de website passen. Ook moet alles goed aansluiten bij je doelstellingen en je doelgroep. In stap 2 heb je al ontdekt welke zoekwoorden belangrijk zijn. Deze zoekwoorden moeten goed worden verwerkt in de pagina’s. 

Let ook op als je afbeeldingen gaat plaatsen: zorg dat je afbeeldingen direct verkleint. Zo zorg je dat je site niet langzaam wordt. Dat is vervelend voor bezoekers, maar ook Google vind langzame websites niet fijn. 

Call-to-actions

Wanneer bezoekers op je website terecht komen, moeten ze binnen enkele seconden begrijpen wat je doet. Daarbij wil je dat elke pagina een call-to-action (CTA) bevat die past bij de pagina. CTA’s zijn bijvoorbeeld het aanvragen van meer informatie, het opnemen van contact, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het doen van een aankoop. Alle CTA’s moeten uiteindelijk het doel van je website ondersteunen. 

Tip: Wanneer je een webpagina vult, is het handig als deze voldoet aan de SEO richtlijnen voor tekst, afbeeldingen en zogenaamde meta-informatie. Een handige WordPress plug-in om dit te checken is Yoast

Stap 7. Het meetplan

Doelen zijn er om te halen. En als ze behaald worden wil je dat weten, toch? Je wil het trouwens ook weten als ze niet behaald worden. Daarom is het opstellen van een meetplan heel handig. In een meetplan benoem je de doelen die je wilt meten en hoe je die meetbaar maakt. Is je doel bijvoorbeeld om leads te genereren via een formulier, dan wil je weten wanneer ze dit formulier hebben ingevuld.  

Google Analytics is de meest gebruikte tool om online bezoekersgedrag te meten. Google Analytics meet uit zichzelf veel, maar geen doelen. Je moet daarom tegen Google Analytics vertellen wanneer een doel bereikt is.  Dit kan vrij technisch worden, dus de hulp van een Google Analytics specialist kan geen kwaad. 

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Stap 8. Testen, testen, testen, testen!

Als je live gaat, wil je natuurlijk dat je site goed werkt. Dus moet je testen. En het liefst laat je een flink aantal mensen testen. Testen is een vak apart, maar met deze tips kun je zelf een eind komen:

  • Maak één persoon verantwoordelijk voor de coördinatie van alle testresultaten
  • Maak een lijst van alle klant-processen die je moet testen 
  • Maak screenshots met toelichtingen bij alle bevindingen
  • Test op verschillende apparaten en browsers (Mac, Windows, laptop, mobiel, Safari, Chrome, etc.)
  • Test ook de interacties: werkt het allemaal op een logische manier?
  • Test alle (!) hyperlinks en formulieren
  • Test de snelheid van diverse pagina’s 
  • Laat een SEO test uitvoeren

Stap 9. Vindbaarheid behouden 

Als je een bestaande website hebt, zijn de pagina’s van je website al geïndexeerd in Google en andere zoekmachines. En mogelijk zijn er diverse andere websites die naar jouw website verwijzen. Je nieuwe website krijgt waarschijnlijk een structuur (stap 3). Daarmee veranderen de url’s van je pagina’s. Als je geen maatregelen treft, loop je tegen allerlei problemen aan en wordt je gestraft voor je goede bedoelingen. 

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

SEO migratie  

Voor de livegang van je nieuwe website is het zaak om een duidelijk SEO-migratie plan te hebben. Klinkt heftig, maar het is eigenlijk niet anders dan met een gewone verhuizing: je zet op elke doos wat er in zit en naar welke kamer hij moet. In dit geval is Google de verhuizer en jouw pagina de doos. Je zegt tegen Google waar hij de doos moet laten in het nieuwe huis. 

Bij een verhuizing gooi je ook altijd dingen weg. Dat geldt ook voor pagina’s die niet meer relevant zijn of samengevoegde pagina’s. Ook in dit geval moet je tegen Google zeggen wat hij moet doen.  

URL’s redirecten

De oude url’s en de nieuwe url’s zet je in een spreadsheet. De webbouwer kan dit zogenaamde redirect-document vervolgens plaatsen op de website. Zorg ook dat je een sitemap op je nieuwe site hebt en dat deze is aangemeld bij Google Search Console.  Hiermee weet Google precies wat te doen en voorkom je onnodige schade in je vindbaarheid.

Tot slot is het uitvoeren van een SEO test vóór en na livegang absoluut aan te raden. Hiermee haal je belangrijke fouten uit de website zoals dode links. Maar je kunt ook testen of alle content wel goed kan worden geïndexeerd door Google.

Tip: Ga je ook je domeinnaam veranderen? Zorg dan dat je de verhuizing goed doorgeeft in Google Search Console.

Blijf vindbaar met je nieuwe website
Vindbaar worden of vindbaar blijven. Hoe doe je dat met een nieuwe website?

Stap 10. Promoot je website

Eindelijk is het zo ver! Na alle hoofdbrekers en noeste arbeid kan je website live. Natuurlijk moet je direct na livegang nog even flink testen, maar daarna kan het feest beginnen. Laat al die bezoekers maar komen… toch?

Natuurlijk! Maar niet vanzelf helaas. Hopelijk werpt alle moeite die je in vindbaarheid hebt gestoken, zijn vruchten af. Meestal duurt dat echter wel even. Dus actieve promotie is bittere noodzaak. Adverteren in Google, Facebook of Linkedin, e-mailmarketing, Linkbuilding, enzovoort; alle middelen zijn geoorloofd om de investering in je nieuwe website terug te verdienen. 

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Sneller en beter met een online marketeer in huis

Alle websitebouwers zullen het eens zijn: een project voor een nieuwe website verloopt sneller en beter met een online marketeer aan de kant van de opdrachtgever. Een online marketeer voelt zich verantwoordelijk en spreekt de taal van het bureau én de klant. Bovendien weet hij of zij wat er bij komt kijken om zo’n project tot een succes te maken. 

Hulp nodig bij het maken van een nieuwe website? Of wil je het ‘vullen’ op een professionele manier laten uitvoeren? Laten we even kennismaken ▶︎

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Benodigde tijd: 10 minuten.

Ga je een nieuwe, professionele website laten maken? Gebruik dit stappenplan en voorkom tijdverlies en hoge kosten. Zorg bovendien dat je vindbaar blijft in Google! 🚀

  1. Een goede voorbereiding…

    Wanneer je een nieuwe website wilt maken is een goede voorbereiding het halve werk. Je wil niet halverwege het maken van je website ontdekken dat iets niet klopt en opnieuw beginnen. 

  2. Begin met SEO: je website vindbaar maken

    Aan de hand van een zoekwoord-analyse, krijg je inzicht in de woorden die jouw doelgroep gebruikt om naar producten en diensten te zoeken. En nog belangrijker: hoe ze zoeken naar oplossing voor de problemen die ze hebben. 

  3. De website structuur 

    De sitestructuur is een van de belangrijkste onderdelen van je nieuwe website. Een goede sitestructuur zorgt ervoor dat bezoekers op een snelle en juiste manier op de pagina komen waar jij ze wilt hebben.

  4. De techniek

    Het bouwen van een nieuwe website is een uitdagend traject, dat de meeste bedrijven uitbesteden aan een webbouwer. Terecht. Als je een professionele en succesvolle nieuwe website wilt hebben, kan een gespecialiseerde partij je het beste helpen. 

  5. Het design 

    Het is tijd om wat creatiever bezig te zijn! Het design van de website is nu aan de beurt. Wanneer je een nieuwe website opzet, moet jouw huisstijl terugkomen in het design van je website. Dat zorgt voor herkenbaarheid. De logo’s, kleuren en lettertypen wil je over al je communicatiemiddelen gelijk hebben. 

  6. Content plaatsen of “vullen”

    Het vullen van de nieuwe website is het meest onderschatte onderdeel van het proces! Veel bedrijven gaan hier de mist in! Er moet heel veel content worden gemaakt: teksten, afbeeldingen en steeds vaker ook video’s en infographics.

  7. Het meetplan

    Doelen zijn er om te halen. En als ze behaald worden wil je dat weten, toch? Je wil het trouwens ook weten als ze niet behaald worden. Daarom is het opstellen van een meetplan heel handig.

  8. Testen, testen, testen!

    Als je live gaat, wil je natuurlijk dat je site goed werkt. Dus moet je testen. En het liefst laat je een flink aantal mensen testen. Testen is een vak apart, maar met deze tips kun je zelf een eind komen!

  9. Vindbaarheid behouden 

    Als je een bestaande website hebt, zijn de pagina’s van je website al geïndexeerd in Google en andere zoekmachines. Als je geen maatregelen treft, loop je tegen allerlei problemen aan en wordt je gestraft voor je goede bedoelingen.

  10. Promoot je website

    Eindelijk is het zo ver! Na alle hoofdbrekers en noeste arbeid kan je website live. Natuurlijk moet je direct na livegang nog even flink testen, maar daarna kan het feest beginnen. Laat al die bezoekers maar komen… toch?