Een van de meeste gehoorde uitspraken over marketing en dan specifiek adverteren, is dat de helft van het budget weggegooid geld is – je weet alleen niet welke helft. Dus hoe bepaal je jouw online marketing budget?

Natuurlijk begin je met het maken van een marketingplan. En als je een plan gaat maken, mag een budget natuurlijk niet ontbreken. Met een gedegen kosten/baten analyse per activiteit die stevig is onderbouwd!

Budgettering voor marketing is complex en vaak koffiedik kijken. De kosten gaan voor de baten en er zijn weinig zekerheden waar je mee kunt werken. Maar we helpen je graag op weg: het bepalen van je klantwaarde is onmisbaar. Weet je de gemiddelde waarde van je bestaande klanten? Of binnen een bepaald segment van je bestaande klanten? Ja? Neem dit dan als uitgangspunt. Zo niet, reken dat dan eerst even uit!

Lees ook: 4 manieren om je klantwaarde te bepalen

Van klantwaarde naar omzet

Voor nu gaan we er even vanuit dat, als je je gaat richten op een bepaald type klanten, de gemiddelde waarde hetzelfde zal zijn als wanneer je nieuwe klanten binnenhaalt. Stel: je bestaande klanten leveren je op jaarbasis gemiddeld 10.000 euro omzet op. Uit je cijfers blijkt ook dat een klantrelatie gemiddeld vijf jaar duurt. De totale omzet op een klant is dan €50.000,-.

Wat is de marge per klant?

Om je online marketing budget te kunnen bepalen, moet je ook weten wat de gemiddelde marge is die je maakt op een klant. We nemen deze marge als uitgangspunt om te bepalen wat je in die vijf jaar aan een klant verdient.

Laten we eens zeggen dat de marge 20% is, de klant 5 jaar bij je blijft en je gemiddelde jaaromzet op die klant 10.000 euro is. Dat is dus 50.000 euro na 5 jaar, keer 20% is 10.000 euro marge. Let wel op dat je de netto marge pakt en niet de bruto marge. Zorg dus dat je alle kosten meerekent en zeker alle variabele kosten!

Bepaal je marketing investering

Nu je weet hoeveel je waarschijnlijk aan een nieuwe klant gaat verdienen, kun je ook bepalen hoeveel je wilt uitgeven aan het aangaan en onderhouden van zo’n relatie. In dit geval zou je kunnen stellen dat je 20-25% van je marge uitgeeft aan het binnenhalen van zo’n nieuwe klant. 20% van 10.000 euro is 2.000 euro. Dan verdien je nog steeds 8.000 euro.

Voor iedere euro die jij in het aangaan van een nieuwe relatie stopt, krijg je er 5 terug. Dit is de ROI van jouw marketing!

Nu pak je je doelstelling. Stel dat je 100 nieuwe klanten wilt binnenhalen met een gemiddelde klantwaarde zoals we die net hebben bepaald. Aan die 100 klanten ga je naar verwachting één miljoen euro verdienen. Uitgaande van de 20% die je wilt investeren om een nieuwe klant binnen te halen, heb je in totaal een jaar budget van 200.000 euro.

Download nu de whitepaper “grip op je marketing”, voor een winnende budget strategie!

Online Marketing Budgetplanning

De vraag is nu, hoe ga je dit budget inzetten? Je wil niet alles in een keer uitgeven om vervolgens na een jaar te kijken wat dit heeft opgeleverd. Als je na een jaar nieuwe 10 klanten hebt in plaats van 100, heb je wel een serieus probleem.

Bovendien wil je in de gaten kunnen houden of het type klant dat je binnenhaalt, overeenkomt met het geschetste profiel. Daarom is het belangrijk dat je dit budget niet in één keer uitgeeft maar stapsgewijs. Je begint bijvoorbeeld met 10% van je budget, vervolgens ga je – indien nodig – doelen bijstellen. Als dit werkt, ga je hierop door. Dit noemen we budgetplanning.

Bij budgetplanning is het erg belangrijk om niet alleen te kijken naar je marketinginvestering voor het werven van nieuwe klanten. Je moet kijken naar alle kosten die je moet maken om klanten te winnen. Denk aan de verschillende gesprekken, het maken van offertes en andere stappen binnen je salesfunnel. Voor elke stap kun je het budget bepalen.

Kosten per lead bepalen

Is leads genereren één van je marketingdoelstellingen? Dan kun je nu in 3 stappen bepalen wat je bereid bent te investeren in een goede lead.

Stap 1- Stel: van de drie offertes die je uitbrengt bij prospects, valt er één. Als je dit goed bij houdt in je CRM, is dit makkelijk te herleiden. Als je in een nieuwe klant 2.000 euro wilt investeren, ben je dus bereid om éénderde (666 euro) te investeren in het aanbieden van een offerte.

Stap 2 – Stel: je weet dat je voor het uitbrengen van één goede offerte in totaal twee salesgesprekken nodig hebt. Je weet dan dat één gesprek de helft waard is, dus ongeveer 333 euro.

Stap 3 – Natuurlijk kom je niet zomaar in gesprek met iemand. Hiervoor moet je eerst leads genereren. Dus laten we zeggen dat je met elke 10 leads, uiteindelijk 1 gesprek kunt voeren. Dit betekent dat je 33 euro per lead kunt uitgeven!

Zo bereken je binnen elke stap in je salesfunnel de investering die jij kunt doen. Alles voor het binnenhalen van een nieuwe klant en de bijbehorende marketing ROI! Heb je toch nog hulp nodig bij het bepalen van je online marketing budget? Neem dan gerust eens contact met ons op!

Lees ook: SPANCO – salesproces met meetbare resultaten