Zo maak je een online marketing strategie

“Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus”

Marc Lammers – hockeycoach, winnaar olympisch goud

Niets is minder waar dan deze gevleugelde uitspraak van hockeycoach Marc Lammers! Helaas heeft het overgrote deel van de MKB bedrijven geen online marketing strategie. We zien regelmatig ondernemers doelloos ronddobberen. Niet alleen in de consumentenmarkt, maar vooral ook in B2B. Bij deze bedrijven gaan marketing en sales adhoc te werk op online gebied. Ze doen maar wat. Maar het is nog niet te laat! In dit artikel helpen we je met het maken van een praktische online marketing strategie.

Waarom is een online marketing strategie van toegevoegde waarde?

Als jij geen strategie hebt, maar je concurrenten wel, dan verlies je de strijd. Gezien deze cijfers, heb je een grote kans dat jouw concurrenten nog géén strategisch online marketingplan hebben. Onze conclusie is dat je al snel voorop loopt als je wél een plan maakt.

de meerderheid van de MKB ondernemers heeft geen online marketing strategie

Wist je dat

  • slechts 24% van de MKB-ers een (online) marketingplan heeft?
  • en ruim 76% online marketing adhoc inzet?

Bron: MKB online marketing monitor

Waarom moet ik een online marketing strategie hebben?

Wil je online beter zichtbaar zijn? Ga je voor meer leads en omzet realiseren? Wil je een betere marge maken op je verkopen? Dan moet je een online marketingstrategie maken. Een strategisch plan helpt je om koers te houden. Of juist om bewust bij te sturen. Het maakt niet uit of je in de B2C of in de B2B zit: een goed plan is de basis voor structureel online succes.

Online marketing kent veel mogelijkheden en vormen. Nadeel van al deze mogelijkheden is dat je als ondernemer al snel door de bomen het bos niet niet meer ziet. Een goed uitgewerkte online marketingstrategie fungeert dan als een handboek bij het maken van de juiste beslissingen en behouden van een consistente online visie. 

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Wat is een online marketing strategie eigenlijk?

Een online marketingstrategie is eigenlijk het logische gevolg van een je ondernemingsstrategie. De online strategie zorgt voor de verdieping op de digitale kanalen. Je richt je op online activiteiten en de online kanalen die je tot je beschikking hebt. 

Binnen je online strategie bepaal je de algemene online marketing doelstellingen op lange termijn, de richting van je handelswijze op internet en de toewijzing van de benodigde online middelen om de doelen te bereiken. Door een online marketingstrategie op te stellen breng je precies in kaart welke stappen je online wilt ondernemen en waar je prioriteiten liggen. 

Hoe ziet een goede online marketing strategie eruit

Als je aan de slag gaat met je online marketing strategie, is het van belang dat je de strategie vastlegt in een duidelijk plan. Dit plan bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Doelstellingen
  • Budget
  • Doelgroep 
  • Boodschap 
  • Propositie

Als echte Anglers vergelijken we het bepalen van een strategie graag met – hoe verrassend – vissen! Een goede visser stelt zichzelf een aantal concrete vragen voor hij op pad gaat. ?

Welke vissen wil je vangen?

Als je gaat vissen, moet je eerst nadenken over de vissen die je wilt vangen. Je doelgroep dus. Elke vis heeft andere eigenschappen. Groot, klein, dik en dun. Alle kleuren van de regenboog. Ze eten anders en komen op verschillende manieren aan hun voedsel. Het is net als met mensen. Elke doelgroep vergt een andere aanpak. Net als het vangen van verschillende vissen. 

Hoeveel vissen wil ik vangen?

Natuurlijk ga je voor een maximale vangst. Het maakt echter nogal een verschil of je alleen jezelf te eten wilt geven, of dat je een viskraam gaat bevoorraden. Je hebt in dat laatste geval meer aas nodig, grotere netten en misschien zelfs een grotere boot. Met je ambitie groeien de middelen mee. En ook de kosten. Het bepalen van je doelstelling en je budget, gaan hand in hand. 

Hoeveel aas heb je? Je online marketing budget is een belangrijk onderdeel in je plan!

Waar zwemmen ze?

Vissen zwemmen in uiteenlopende wateren. Simpel gezegd: een haai zwemt in de zee, een voorn in een beek. En zo is het ook met je doelgroep: de een gebruikt Facebook, de ander Linkedin. De een leest vakbladen op papier, de ander online nieuwsbrieven van deskundigen. 

Wat eten de vissen?

Als je weet waar de vissen zwemmen en waar ze van houden, dan kun je ze gaan lokken. Zie advertenties maar als het lokaas voor je doelgroep. Je moet zorgen dat je onder de aandacht komt en dat je iets biedt wat je doelgroep interesseert. Roofvissen lok je niet met brood, maar wel met bloed. Een goede advertentie trekt de aandacht. Mjammie.

Hoe lok je ze naar je toe?

Als je de aandacht hebt, wil je die vasthouden. Het liefst wil je dat de prospect meteen bijt. Maar is de meeste gevallen is dat niet zo. Dan gooien we nog een beetje extra lokvoer. Het liefst op maat. Online marketeers doen dat met retargeting of remarketing. Ze laten de vissen die al een keer op je site zijn geweest steeds opnieuw je boodschap zien. Zo wordt de bekendheid groter en ook de interesse. 

Hoe haak je ze aan? 

Zoals gezegd: je wil dat je doelgroep toehapt. De viskoffer van de online marketeer zit vol met allerlei handige tools om dat te doen. Voor elke vis gebruik je andere tools. Een werphengel of juist een vaste? Een grote of een kleine haak? We gebruiken in online marketing allerlei tools om je doelgroep te laten bijten. Lead magnets zijn een mooi voorbeeld. Denk maar aan een whitepaper of een webinar. 

Hoe haal je ze binnen?

Nu ben je er nog niet. Als je bezoeker dan eenmaal zijn winkelmandje heeft gevuld, of interesse heeft getoond in jouw whitepaper, is het zaak dat je de lijn strak houdt. Anders haakt hij alsnog af. Met marketing automation, zorgt de online marketeer voor automatische opvolging. Waar relevant in samenwerking met Sales. Soms is het een flinke strijd, maar de marketeer gaat door tot er zoveel mogelijk vissen in het net zitten. 

Zelf aan de slag met jouw online strategie?
Dit slimme canvas helpt je om de online marketing strategie voor jouw onderneming strak in kaart te brengen!
Download het Online Ondernemen Canvas hier ▶︎

Voorbereidingen online marketing strategie

Je kan bijna aan de slag met je online marketing strategie, maar voordat je dit kan doen is de voorbereiding van groot belang. Voor het uitwerken van je marketingplan moet je namelijk 3 essentiële dingen goed voorbereiden:

1. Nul-meting

Breng goed in kaart waar de onderneming nu online staat. Hoe wordt de website ingezet? Welke resultaten haalt de website nu? Hoe is de vindbaarheid van de website? Hoe presteert de onderneming op social-media? Etcetera, etcetera.  

2. Proces-analyse

Marketing en verkoop zijn normaal gesproken procesmatige activiteiten. Beide activiteiten werken met elkaar samen. Of niet. Breng duidelijk in kaart hoe marketing nu wordt ingezet, hoe de verkoop-activiteiten worden uitgevoerd en hoe de twee op elkaar aansluiten.

3. Betrokkenheid

Marketing is mensenwerk. En marketeers zijn afhankelijk van andere mensen in de organisatie. Van verkoop, van productspecialisten, van klantenservice en natuurlijk van de directie. Een marketing strategie kan alleen succesvol zijn als mensen goed met elkaar kunnen samenwerken. 

Hoe maak ik een online marketing strategie?

Tijd voor het maken van je marketing strategie! De vragen die we eerder hebben besproken helpen je om je strategie te bepalen. Als je goed leest, zie je een belangrijke methode om de strategie te bepalen terug: de klantreis. Marketing draait voor 100% om het inspelen op de behoeften en het gedrag van je klanten. De beste manier om in kaart te brengen hoe je klanten kunt bereiken en overtuigen, is door aan te haken op de klantreis. 

Aangezien de klantreis nogal veelomvattend is, is het vaak handig om deze op te splitsen in verschillende fases. Voor marketing is de koop-reis of buyers journey de meest relevante: 

“De koopreis is het proces dat de koper doorloopt om zich bewust te worden van, na te denken over en te evalueren, en te beslissen om een nieuw product of een nieuwe dienst aan te schaffen.”

Hubspot
bij het maken van je online strategie bekijk je hoe je de verschillende marketing kanalen en middelen inzet
Dit model laat zien welke kanalen een rol spelen in de verschillende fases van de online klantreis. Hiermee speel je beter in op de behoefte van de klant. Ik kan begrijpen als het model soms nog wat vaag kan overkomen. Daarom hebben we een voorbeeld voor je om het model wat concreter te maken.

Voorbeeld: Klantreis
Iemand komt jouw LinkedIn post/advertentie tegen die gaat over jouw blog. Hij klikt op de link en leest deze blog. Vervolgens bekijkt hij wat informatie over jouw product/dienst op je website. Later komt hij terug naar de website en downloadt hij een brochure. Na een tijdje krijgt hij een nieuwsbrief met een aanbieding voor een gratis demo. Hij gaat naar de website om deze gratis demo aan te vragen. 

Het aanhouden van de klantreis binnen je marketingstrategie brengt verschillende voordelen met zich mee:

  • Je bereikt je doelgroep tijdens de hele klantreis. Hierdoor bereik je je doelgroep meerdere keren en blijf je on-top-of-mind. Iemand die in de see-fase zit, zal misschien niks doen met een directe call to action om te kopen. Er zijn dus meerdere contactpunten nodig voordat een bezoeker echt klaar is om te converteren.
  • De uitingen die je maakt kunnen per fase van de klantreis opgesteld worden. Hiermee bereik je je doelgroep met de juiste boodschap, op het juiste moment. 
  • KPI’s (Key Performance Indicators) worden gemaakt per fase. In de Think fase richt je je op andere KPI’s dan in de Care fase. 

Wat, hoe en waarom

Beschrijf in je online marketing strategie per klantreis fase wat je wilt inzetten, hoe je dit wilt inzetten en waarom je dit wilt inzetten. Denk hierbij aan een lange termijn. Een bezoeker kan een koopbehoefte hebben over een maand, over een paar maanden of misschien wel pas over een jaar. Je wordt je hier een stuk bewuster van wanneer je met een marketing model werkt. 

Tip:
Kijk naar wat je concurrenten doen wanneer je een online marketing plan maakt. Gebruik hen om te zien wat online werkt (of niet werkt).

Aan de slag!

Nu is het tijd om aan de slag te gaan met je online marketing strategie en de punten van deze blog mee te nemen hierin.

Voor het bepalen van de strategie van onze opdrachtgevers, gebruiken wij het Online Ondernemen Canvas. Dit canvas is door onszelf opgezet en doorontwikkeld aan de hand van tientallen strategische sessies met onze klanten. Tijdens een workshop vullen we het canvas samen met de belangrijkste personen binnen de onderneming van onze klant in.   

Zelf aan de slag met jouw online strategie?
Dit slimme canvas helpt je om de online marketing strategie voor jouw onderneming strak in kaart te brengen!
Download het Online Ondernemen Canvas hier ▶︎


Veel gestelde vragen over online marketing strategie

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketingstrategie verschilt niet veel van een algemene bedrijfsstrategie, behalve dat je enkel richt op online activiteiten en de online kanalen die je tot je beschikking hebt. Met een online marketingstrategie bepaal je dus de algemene online marketing doelstellingen op lange termijn, de richting van je handelswijze op internet en de toewijzing van de benodigde online middelen om de doelen te bereiken. 

Waarom is een online marketing strategie belangrijk?

Wil je online beter zichtbaar zijn? Ga je voor meer leads en omzet realiseren? Wil je een betere marge maken op je verkopen? Dan moet je een online marketingstrategie maken. Een strategisch plan helpt je om koers te houden. Of juist om bewust bij te sturen. Het maakt niet uit of je in de B2C of in de B2B zit: een goed plan is de basis voor structureel online succes.

Hoe bepaal je een passende online marketing strategie?

Marketing draait voor 100% om het inspelen op de behoeften en het gedrag van je klanten. De beste manier om in kaart te brengen hoe je klanten kunt bereiken en overtuigen, is door aan te haken op de klantreis. 

Ben je een online marketingplan aan het maken maar loop je vast? Of weet je niet waar je moet beginnen? Ons team van online marketeers helpt je graag. Maak een afspraak zodat we met je kunnen sparren over je marketing strategie. Een mooi pluspunt: onze online marketeers bekijken jouw bedrijf met een frisse blik.

Even online sparren?
Heb je een vraag of een idee dat je even met ons wil toetsen? Maak een vrijblijvende afspraak. Dan kunnen we meteen even kennismaken!
Maak direct een afspraak ▶︎