marketingbudget-bepalen

Regelmatig hoor ik soortgelijke opmerkingen wanneer het gaat over het werk als social media expert. “Wat doe jij dan eigenlijk heel de dag? Gewoon dingen posten?”. Was het maar zo simpel.

Natuurlijk is een deel van social media marketing content posten, maar dat is zeker niet alles.

In dit artikel neem ik je mee in de wondere wereld van marketing op sociale media. Want dat is echt wel meer dan posts en stories op Instagram en Facebook plaatsen 😉

Geschatte leestijd: 5 minuten

Gratis Social Media Whitepaper
Wil jij ook aan de slag met jouw social media? Download dan de gratis social media whitepaper. ▶︎

Taken en verantwoordelijkheden van een social media expert

Zoals de naam al redelijk weggeeft, bevindt een social media expert zich op social media kanalen. Je komt hier makkelijk en snel in contact met je beoogde doelgroep.

Ook kun je deze verbinding sterker maken door de laagdrempeligheid van de diverse platforms zoals Instagram, Facebook, Pinterest en LinkedIn.

Om te kiezen welke social media kanalen bij jouw onderneming passen is het belangrijk om na te gaan waar jouw doelgroep zich bevindt en wat je doel is.

Behalve connecten met je doelgroep zijn belangrijke doelen van social media marketing het genereren van verkeer en awareness. Ook draagt jouw online aanwezigheid bij aan je naamsbekendheid en kan het jouw imago verbeteren (of verslechteren aan de hand van wat je doet natuurlijk).

Gratis Social Media Whitepaper
Wil jij ook aan de slag met jouw social media? Download dan de gratis social media whitepaper. ▶︎

Een succesvolle strategie bedenken

Voordat een social media expert iets gaat posten zullen ze vaak eerst een strategie vaststellen. Gewoon ‘posten om het posten’ pakt vaak niet goed uit en zal al snel leiden tot een chaos op je social media feed. Maar hoe komt een succesvolle social media strategie tot stand? 

Het begint bij het in kaart brengen van de ideale klant. Dit is vaak een uitdaging voor ondernemers, want in veel gevallen kan iedereen jouw klant zijn.

Het is belangrijk om hier goed over na te denken en jouw social media uitingen aan te passen naar de ‘perfecte klant’. Jouw meest belangrijke klanten zullen zich door jouw content het meest aangesproken voelen, dat is wat je wilt.

Om te voorkomen dat na een bepaalde tijd jouw inspiratie opraakt is het handig om te denken in thema’s wanneer je post op social media. Door een paar thema’s te kiezen en hier content voor te bedenken gaat het vaak een stuk makkelijker.

Deze thema’s zijn afhankelijk van jouw bedrijf/product/dienst. Denk bij thema’s aan onderwerpen zoals ‘achter de schermen’, ‘tips & tricks’ en ‘over ons product/dienst’. 

Aansluitend hierbij kan een content kalender helpen. Door content (deels) vooruit te plannen heeft een social media expert meer rust en dit voorkomt dat content stil komt te liggen. Verdeel de eerder genoemde thema’s over een maand en maak vast posts die daarbij passen.

Het is belangrijk om hierbij Instagram stories niet te vergeten, hiermee kun je jouw interactie vergroten.

Gratis Social Media Whitepaper
Wil jij ook aan de slag met jouw social media? Download dan de gratis social media whitepaper. ▶︎

Organisch versus betaalde socials

Als je een beetje thuis bent in social media ben je bewust van het verschil tussen organische posts (gratis op bijvoorbeeld jouw feed) en betaalde posts /advertenties (te herkennen aan de ‘sponsored’ tags). Ook de werkzaamheden die hierbij komen kijken zijn verschillend.

Organische posts zijn niet-betaalde posts die verschijnen op jouw social media account wanneer jij ze post. Taken voor een social media expert die hierbij komen kijken, zijn onder andere het opstellen van een content kalender, afbeeldingen/video’s maken en bewerken en captions en bijbehorende hashtags verzinnen.

Soms kan het helpen om bij het maken van je content na te denken over inhaken op actualiteiten. Over het algemeen kun je met organische posts redelijk goed vooruit werken.

Aanvullend hierop zijn advertenties op social media, ook wel betaalde posts.

Hierbij betaal je het social media platform om jouw gemaakte content te promoten. Je kunt kiezen om een organische post te promoten, of een losse campagne op te zetten.

Adverteren op social media kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Dit varieert van een merkbekendheid campagne tot een lead generatie campagne om leads binnen te halen. Elk platform heeft zijn eigen advertentie omgeving, maar ze werken vrijwel hetzelfde.

Eerder schreven we een uitgebreid artikel over adverteren op LinkedIn, maar we kunnen ook onze weg vinden in de advertentieomgeving van Facebook en Pinterest.

social media marketeer werkzaamheden: facebook advertising

Voor het opzetten van een betaalde social media campagne heeft een social media expert de volgende taken: doel van campagne bepalen, budget en looptijd vaststellen, doelgroep in kaart brengen, advertentie uitingen (opmaken), koppen en beschrijvingen schrijven, advertenties monitoren en aanpassen waar nodig.

Ook is het belangrijk om bij afloop van de advertentie goed de resultaten in te duiken. Zo kom je er achter hoe het volgende keer nóg beter kan.

Social media experts houden je in de gaten 👀

Behalve content posten en advertenties in elkaar zetten houdt een social media expert zich ook bezig met community management en social listening. Deze termen klinken misschien heel heftig, maar het komt er op neer dat een marketeer goed de markt en de doelgroep in de gaten houdt.

Dit loopt uiteen van reageren op (positieve en negatieve) reacties, stimuleren van user generated content, maar ook actief op zoek gaan naar waar de doelgroep behoefte aan heeft.

Het is belangrijk om je doelgroep te monitoren zodat je daar je content en/of product op aan kunt passen. Zo verhoog je de kans dat social media daadwerkelijk resultaten op gaat leveren voor jouw bedrijf.

Kun jij wel een social media expert gebruiken?

Dit artikel heeft jou hopelijk een beter idee gegeven wat een social media expert oftewel social media marketeer doet en dat het werk niet 1, 2, 3 gedaan is.

Met dit artikel blijkt sterk dat een social media marketing niet even een bijtaakje is. Deze vorm van marketing kan zeker een belangrijke rol spelen bij het aantrekken van de juiste leads en het behalen van conversies.

Wij snappen heel goed dat jij als ondernemer niet altijd tijd hebt om dit consequent bij te houden. Toch zijn we ervan overtuigd dat je social media niet zomaar links kunt laten liggen. Wil jij meer weten over hoe jij social media effectief in kunt zitten, of kun jij wel extra handen gebruiken? Wij helpen je graag.

Gratis Social Media Whitepaper
Wil jij ook aan de slag met jouw social media? Download dan de gratis social media whitepaper. ▶︎