‘Effectieve marketing begint met een helder plan’

Onderstaand artikel is geschreven door Gabi Ouwerkerk en verscheen eerder in De Telegraaf op 15 juli 2025.

Een foto op Instagram knallen of een TikTok-filmpje posten is zo gepiept voor de meeste ondernemers. Maar het levert lang niet altijd het gewenste effect op. “Online marketing is een vak”, zegt Jules Sohier van adviesbureau Anglers. “Niet iets wat je er even bij doet.”

De meeste mkb’ers hebben geen online marketingspecialisten in huis en missen daardoor kennis, ziet Sohier. “Ze beginnen vaak bij het einde, met het plaatsen van een socialmediapost. Maar als je online marketing wilt laten werken, gaat er een heel traject aan vooraf.” Hij wijst erop dat effectieve marketing begint met een helder plan: wat wil je verkopen en aan wie. En met welk beeld en welke tekst spreek je die doelgroep aan?

De meeste mkb’ers beschikken niet over megabudgetten. Vaak vragen ze daarom een jonge collega die handig is met online media om het erbij te doen. Daar is op zich niets mis mee, volgens Sohier, zolang die medewerker echt de tijd krijgt om zich erin te bekwamen.

“Het is niet iets wat je er even tussen het andere werk door doet. Je moet er structureel tijd voor vrijmaken. En zonder begeleiding is het vragen om problemen: je kunt van iemand van 23 niet verwachten dat hij of zij een complete marketingstrategie uitrolt.”

Ondernemers die niet de juiste mensen en kennis in huis hebben kunnen online marketing ook uitbesteden. Het gevaar daarbij is volgens Sohier dat een extern bureau vaak niet weet wat er intern speelt. Om dat probleem op te lossen richtte hij in 2018 samen met Joeri Bos adviesbureau Anglers op dat online marketingtalent uitleent aan mkb-bedrijven. “Als je iemand op de werkvloer hebt die de organisatie begrijpt, de taal spreekt en de dynamiek aanvoelt, maak je betere keuzes.”

De eerste stap die ondernemers moeten maken is, volgens hem online marketing serieus nemen: “Geef iemand de verantwoordelijkheid.”

Over de auteur