online marketing plan

Je bent je bewust van het feit dat een online marketingplan de basis is van online succes. Je hebt je ingelezen, voorbereid en je bent nu klaar om aan de slag te gaan met het maken van je plan. Voordat je begint willen wij jou graag uitleggen waar je op moet letten bij het maken van een plan. Dit doen we zodat je niet dezelfde fouten maakt als het gros van de MKB ondernemers. En misschien ook wel je concurrenten. We leggen je dit uit aan de hand van de zeven meest voorkomende fouten bij het maken van een online marketingplan. Dingen die je dus vooral niet moet doen!

Fout 1: De klant niet centraal zetten

Ondernemingen die al langer bestaan, zijn gewend om op een bepaalde manier te werken. Ze hebben bepaalde processen en procedures. Ook hebben ze een productaanbod waar ze alles van weten. Doordat deze bedrijven al lange tijd op een bepaalde manier werken, zijn ze vaak de klant uit het oog verloren. En vooral de problemen en uitdagingen die de klant heeft. Deze bedrijven denken inside-out. 

Jouw bedrijf niet? Bekijk dan maar eens deze commercial van CTOUCH technologies. En vraag je af of jouw bedrijf ook zo goed je doelgroep aanspreekt. CTOUCH verkoopt touchscreen schermen. Hele intelligente en krachtige producten met een bak aan technologie erin. In de hele commercial wordt echter geen woord gerept over technische snufjes. Ze stellen de problemen en ambities van de ondernemer centraal. 

Maak een persona voor je online marketingplan

Door het opstellen van een persona breng je focus aan in je doelgroep. Maak gebruik van onze persona sheet. Deze helpt je om de belangrijkste wensen, frustraties, ambities en doelen van je doelgroep in kaart te brengen. 

Download onze gratis persona canvas.

Fout 2: “iedereen” is niet je doelgroep

Het bepalen van je doelgroep is een kritische succesfactor in het realiseren van groei. Hoe meer je jouw marketing en sales inspanningen kunt concentreren op een specifieke groep mensen, hoe effectiever je zult zijn. Je doelgroep is dus nooit iedereen.

Als als het goed is, los je met jouw bedrijf problemen op voor consumenten of voor bedrijven. En niet zomaar voor die bedrijven, je lost problemen op voor mensen bij die bedrijven.

Bedrijven zijn ook niet je doelgroep 

Eén van onze opdrachtgevers is een groothandel in persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s). Zij richten zich op diverse branches, waarin de veiligheid van arbeiders niet vanzelfsprekend is. Deze opdrachtgever bedient bedrijven in de bouw, transport, offshore, etc. Binnen die sectoren hebben specifieke bedrijven, specifieke veiligheidsproblemen (gevaarlijke stoffen, lawaai, hoogte, machines, etc.). Iedere arbeider of operator heeft een ander probleem. En de veiligheidsexpert of operationeel manager moet hun probleem oplossen. De inkoper wil ook dat het probleem wordt opgelost en stelt daar voorwaarden aan. Ze hebben dus allemaal iets te zeggen over PBM’s.

Fout 3: Een online marketingplan maken voor losse kanalen

“Kunnen jullie voor ons een social media plan maken?” is een vraag die we veel krijgen.  Natuurlijk kunnen we dat. “Hebben jullie al een overkoepelend online marketingplan?”, is de vraag die we terug stellen. Meestal blijft het dan even stil. 

Social media is in de meeste gevallen een kanaal dat in combinatie met andere kanalen een doel dient. Zelden staat social media op zich in een online strategie. Dat geldt niet alleen voor social media, maar eigenlijk voor alle kanalen. Zoekmachines, display advertising, affiliates, e-mail. Ze hebben allemaal een rol in de klantreis. 

Veel organisaties – grote en kleine – organisaties maken de fout voor alle domeinen een los plan te maken. Bijvoorbeeld een zoekmachine marketingplan los van een social mediaplan en ook weer een apart e-mail marketingplan. Er is een overkoepelend online plan nodig om synergie te creëren tussen de verschillende domeinen. Een goed plan verbind de online kanalen. 

Voorbeeld: Marketingmiddelen die niet op elkaar zijn afgestemd

Een groothandel in vis- en aquariumartikelen is actief op Linkedin. Een aanzienlijke groep van de medewerkers is actief in het delen van interessante content. Zo weten ze zichzelf naar hun distributeurs als specialist te presenteren. Een leverancier heeft een nieuw aquarium filter ontwikkeld. Dat product wordt gedeeld door het team van de groothandel én gezien door één van de klanten. 

Het product spreekt hem meteen aan en hij is van plan het in te kopen. Maar niet direct. Pas een week later gaat hij Googelen op het product. Hij komt allerlei aquariumfilters tegen, maar niet die van onze groothandel. Gemiste kans. En een mooi voorbeeld van hoe kanalen niet op elkaar zijn afgestemd.  

Fout 4: Geen afstemming met sales over het marketingplan

Heb je een verkoopteam? Dan is het essentieel dat jouw marketingstrategie goed wordt afgestemd met verkoop. Sterker nog: je wilt het plan samen met je verkopers opstellen. 

Je verkopers weten normaal gesproken het beste wat er speelt bij de klanten. Tegelijk hebben zijn een belangrijke rol in het uitdragen van een consistente boodschap. Zijn hebben immers het meeste contact met klanten. 

Ook het managen van de verwachtingen is belangrijk. Het is voor marketing van belang dat ze goede leads aanleveren bij sales. Tegelijk is het niet reëel om te denken dat bij die leads alleen nog maar de handtekening opgehaald hoeft te worden. Het salesteam moet de laatste stap zetten om de lead daadwerkelijk ook binnen te hengelen. breng in kaart hoe marketing en sales samenwerken. Bepaal wie welke rol heeft in de verschillende fases. En leg alle fases vast in je CRM.

Gebruik het SPANCO model om je CRM proces in kaart te brengen.

Fout 5: Je online marketingplan laten maken door een stagiair

Gezocht: stagiair! Heel handig. Zo’n slimme student die een paar maanden voor een habbekrats gaat werken aan een marketingplan. Hij kan onderzoek doen en het plan helemaal uitwerken! Toch?!?

Fout. Uitzonderingen daargelaten, maar meestal missen studenten nog te veel inzicht en ervaring om een effectief plan te maken. Daarvoor zijn het immers nog studenten. De plannen die ze opleveren zijn vaak heel theoretisch en ze beschrijven allerlei mogelijkheden. De praktische haalbaarheid wordt niet of nauwelijks getoetst. Daarbij zijn de plannen ook nog eens heel dik. Dat is een vereiste vanuit de studie. 

Een goede online marketingstrategie past op een paar A4-tjes. Echt!

Fout 6: Geen structurele aandacht voor de realisatie van je plan

Wanneer je een online marketingplan hebt gemaakt, is het van groot belang dat je hier ook actief mee bezig gaat zijn. Anders is al het werk voor niks! Wij kunnen ons voorstellen dat het uitvoeren van een marketingplan er snel tussendoor kan schieten wanneer je andere werkzaamheden meer prioriteit hebben. Dat terwijl het juist essentieel is dat je structurele aandacht ervoor hebt. 

Om ervoor te zorgen dat je actief bezig bent met je online marketing, is het handig om doelen voor bepaalde periodes op te zetten. Zet bijvoorbeeld voor elke maand een doel met een actieplan erbij. Binnen dit actieplan bedenk je voor jezelf wat er moet gebeuren om je doelstelling te behalen en plan deze werkzaamheden direct in je agenda. Bekijk ook wat de kosten zijn per actie en of je voor de bepaalde actie nog andere mensen nodig hebt zodat je iets met hen kan afspreken. Door de taken concreet in je agenda te zetten maak je dit overzichtelijk voor jezelf en is de kans groter dat je een actie uitvoert. 

Fout 7: Je resultaten niet meten

Als je eenmaal een online marketing plan hebt gemaakt en hiermee aan de slag bent, is het essentieel dat je de resultaten regelmatig analyseert. Welke acties hebben daadwerkelijk effect? Of waar kan je beter meer/minder inspanning in steken? Dit kan je alleen evalueren wanneer je jouw doelen meetbaar maakt. 

Je kan je doelen meetbaar maken in verschillende tools zoals Google Analytics, Google Ads, Facebook campaign manager en nog veel meer. Ook kan je gebruikmaken van statistieken in bijvoorbeeld je mail verzend tool, social media kanalen en andere tools die je gebruikt. Plan voor het meten van je KPI’s een maandelijks moment in, zo zorg je ervoor dat je dit consistent wordt bijgehouden.

Tip: Wanneer je binnen je resultaten ziet dat iets goed werkt, herhaal dit dan of probeer het zelfs te verbeteren. Wie weet dat je er meer uit kan halen! Blijkt iets niet te werken, bekijk dan of je iets kan aanpassen of stop met deze actie. 

Zorg je ervoor dat jij deze fouten niet maakt als je aan de slag gaat met een online marketingplan? 

Succesvol online ondernemen zonder online marketingplan is kansloos. Zorg dus dat jij een goed online marketing plan maakt. Hou hierbij deze fouten in je achterhoofd en hopelijk maak je zo een plan waarmee jij het meeste uit jouw bedrijf haalt. Een goed online marketing en sales plan hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Je hoeft er geen derde testament voor te schrijven. Zorg er vooral voor dat het plan aansluit bij je bedrijf en je doelstellingen en dat het uitvoerbaar en meetbaar is!

Vind je het moeilijk om te beginnen met een marketing plan? Of heb je hulp nodig bij de uitvoering ervan? Wij hebben een team van online marketeers die jou graag een handje helpen! Maak een afspraak zodat we met je kunnen sparren over je marketing strategie. Een mooi pluspunt: onze online marketeers bekijken jouw bedrijf met een frisse blik. Dit kan nieuwe inzichten opleveren die erg waardevol kunnen zijn voor jouw bedrijf. 

Nog niet overtuigd van het feit dat het maken van een online marketingplan essentieel is voor ieder bedrijf? Lees dan onze blog over het maken van een succesvolle online marketing strategie.

Wil je boter bij de vis? Laten we dan even sparren over jouw online strategie! Klik hier om een afspraak te maken.