In 4 stappen slim je online resultaten evalueren en optimaliseren

Interim Online Marketeers Inhuren

Je online marketing en sales resultaten evalueren is belangrijk. Vaak razen bedrijven maar door van doel naar doel, zonder terug te kijken naar het proces dat ze doorlopen hebben. Want wees eerlijk: morgen is dichterbij dan gisteren. Het is logisch om prioriteit te geven aan de taken die gedaan moeten worden in plaats van de taken die zijn voltooid.

Toch kan evalueren en optimaliseren van je online resultaten zorgen voor het sneller en beter bereiken van je doel. Hoe voorkom je nu dat wél evalueert? En hoe zorg je dat je dat op een effectieve manier doet? Met deze vier stappen zorg je dat je écht vooruitgang boekt.

Stap 1: Bepaal wat en met wie

Wat je met wie je de online resultaten evalueert hangt af van een aantal factoren;

  • De grootte van je bedrijf
  • Het aantal afdelingen binnen je bedrijf
  • Het aantal medewerkers
  • De werkprocessen: werken jullie met een vaste werkmethode om fouten te voorkomen of doet iedereen gewoon zijn ding?
  • De sociale controle: heeft iedere afdeling bijvoorbeeld een manager of is er één leidinggevende die alle afdelingen aan- en bijstuurt?
  • Het onderwerp van gesprek: gaat de evaluatie bijvoorbeeld over het besteden van de budgetten of het benaderen van klanten? Iedereen heeft zijn eigen expertise en kennis over bepaalde onderwerpen.

Stap 2: Maak tijd

Er is altijd geen tijd. Het kan daarom moeilijk zijn om tijd vrij te maken voor een evaluatie. Maar onthoud: intern beginnen is extern winnen! Blok daarom ruim van tevoren een dag in de agenda van de belanghebbenden, zodat zij daar rekening mee kunnen houden in hun planning. Wil je dat de mensen die aan de evaluatie deelnemen iets meenemen of voorbereiden? Meld dit ook op tijd en voorkom onduidelijkheden of vragen.

Stap 3: Maak het leuk

Maak van een evaluatieproces geen ‘moetje’. Zorg dat het onderdeel wordt van een creatieproces en geef elkaar de ruimte om feedback te geven en ontvangen. Vind je dit lastig? Probeer dan niet op de man af een gesprek aan te gaan over dingen die goed en minder goed gaan. Begin algemeen; over de processen bijvoorbeeld.

Wat je ook kunt doen is door middel van post-its een aantal goede en slechte eigenschappen van iemand of iets benoemen, zo blijf je wat meer anoniem. Wat kan helpen is door te kijken naar de concurrentie en op basis daarvan de processen die goed of juist slechter verlopen te herzien.

Stand-up

Eén van de manieren om je evaluatie te starten is met de stand-up van de scrummethode . Bepaal zelf hoe vaak je dit doet (iedere dag, iedere week, iedere maand) en stel elkaar de volgende vragen:

  • Waar ben je nu mee bezig?
  • Wat ga je doen?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Heb je nog iets gesignaleerd waar we wat mee kunnen doen?

Dit rondje duurt – afhankelijk van de grootte van de groep – niet langer dan 20 minuten. Het is handig als iemand notuleert tijdens deze stand-up. Het is ook erg belangrijk om duidelijke acties te formuleren die moeten lijden tot betere online resultaten.

Gebruik KPI’s

Om na je evaluatie en feedback te kunnen corrigeren en optimaliseren kun je KPI’s opstellen. Op deze manier heb je goed en snel overzicht in welke doelen behaald zijn en waar in het proces verbeteringen kunnen worden gemaakt. Lees onze vorige tip over KPI’s.

Stap 4: Vertaal feedback naar iets tastbaars

Je hebt alles gedaan: KPI’s opgesteld, een stand-up georganiseerd, de juiste mensen uitgekozen, feedback opgeschreven. Je bent klaar om je online resultaten te verbeteren! Wat nu? Maak een concrete lijst van acties op korte- en langer termijn om de doelen naar aanleiding van de feedback te realiseren. Belangrijk is dat je dit communiceert en opnieuw vertelt wat je gaat doen, wanneer je dit gaat doen en wat je van wie verwacht. Stel er komt uit de feedback dat medewerkers meer kennis willen over onderwerp X. Vraag hen dan opvolgend om een aantal workshops aan te dragen die hierbij helpen, ét voilá!

Durf feedback te geven én te vragen

Dit is een van de belangrijkste onderdelen van evalueren. Feedback geven. Realiseer je dat feedback geven niet altijd negatief is! Naast jijzelf kan een ander hier veel van leren. Zorg bij feedback geven dat je…

  • focust op de werkzaamheden en niet de emoties
  • helder bent
  • corrigerende feedback met complimenten afwisselt
  • test of jij of de ander de evaluatie goed begrepen heeft
  • suggesties geeft voor verandering
  • geen oude koeien uit de sloot haalt. Wanneer je geregeld feedback geeft zou dit ook niet nodig moeten zijn.
  • vraag anderen naar hun mening.

Lees voor meer tips ook het artikel ’10 gouden regels van feedback geven’.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier