Growth hacker of online marketeer

In het marketing vakgebied worden met grote regelmaat prachtige nieuwe termen bedacht, waar vervolgens een complete industrie omheen bestaat. Sinds een paar jaar is er een nieuwe krachtterm: Growth Hacker. Je komt de term te pas en te onpas tegen. Maar wat is de betekenis van een growth hacker eigenlijk? En wat maakt een growth hacker anders dan een online marketeer?

Wat is Growth Hacking eigenlijk?

Volgens Wikipedia is Growth-hacking “een relatief nieuw marketingveld gericht op groei. Het begon met startups die in korte tijd enorme groei wilden realiseren met kleine budgetten, maar het heeft sindsdien ook grotere bedrijven bereikt. Het doel van growth-hackingstrategieën is over het algemeen om zoveel mogelijk gebruikers of klanten te werven terwijl je zo weinig mogelijk uitgeeft.

De typische growth hacker richt zich vaak op het vinden van slimmere, goedkope alternatieven voor traditionele marketing, bijvoorbeeld door gebruik van sociale media, virale marketing of gerichte advertenties in plaats van advertenties te kopen via meer traditionele media zoals radio, krant en televisie.

Meer omzet met minder kosten

Mooie definitie en een aantrekkelijk uitgangspunt wat ons betreft. Maar wat is dan het verschil met een online marketeer? Wat ons betreft zou er helemaal geen verschil moeten zijn. Elke marketeer stuurt op effectiviteit van kanalen en middelen, ongeacht het marketingbudget, toch? Misschien zit het verschil wel in de omvang van de organisatie. Maar zelfs in corporate organisaties waar wordt gestuurd op budget (het moet op), mag je verwachten dat een marketeer voor het beste resultaat gaat. 

Growth hacking lijkt meer een mentaliteit te zijn van een marketeer, dan dat het echt een ander vakgebied is. Een growth hacker is nog meer bezig met resultaat en verbeteren van het resultaat dan dat een traditionele marketeer dat is. Maar dat geldt niet perse voor een online marketeer. Online marketeers zijn opgegroeid met KPI’s als “Cost per Click”, “Cost per Lead” en “Cost per Sale”. Hoe rendementgedreven wil je het hebben? Dus ook daar zit niet echt het verschil. 

Wat doet een growth hacker dan?

Wat doet een growth hacker anders dan dat een online marketeer doet? Ik ben even verder gaan zoeken. En ik kwam de volgende 5 verschillen tegen tussen growth hackers en marketeers:

Growth hackers…

  1. benutten de volledige Pirate Funnel (whatever…), terwijl de meeste marketeers alleen kijken naar Awareness en Acquisitie.
  2. experimenteren; hij test welke richting het beste werkt, waar een marketeer vaak inzet op één methode.
  3. werken datagedreven, waar dat voor de meeste marketingafdelingen niet het geval is.
  4. hebben (basis)kennis van technische skills, zoals programmeren, tooling en automatiseringen.
  5. zijn betrokken bij het product, omdat hij/zij o.a. moet letten op de retentie van actieve klanten.

Op zich een leuke opsomming van verschillen die geen verschillen zouden mogen zijn. Ook dit is een kwestie van mentaliteit. Wel ben ik het eens dat deze mentaliteit bij veel traditionele marketeers ontbreekt. Ze doen hun vakgebied daarmee tekort. Als moderne marketeer moet je toch kanalen en stappen in de klantreis met elkaar kunnen verbinden. En als als online marketeer niet datagedreven werkt, dan heb je echt een afslag gemist. 

De vaardigheden zijn zelfs gelijk

SalesForce heeft een paar jaar geleden een mooie visual ontwikkeld van de vaardigheden van de moderne marketeer. Volgens SalesForce is de moderne marketeer deels artiest en deels wetenschapper. 

Aan de artistieke kant worden vaardigheden verwacht op het gebied van tekstschrijven, vormgeving, social media en e-mail marketing. Aan de wetenschappelijke kant gaat het vooral om resultaat, operationele efficiëntie, automatisering en analyse. 

Hoewel het in praktijk de acht poten van de ‘marketingschapen’ nooit allemaal even goed ontwikkeld zijn, onderschrijven we wel dat een goed begrip van alle onderdelen essentieel is. Dit geldt voor online marketeer en dus ook voor growth hackers. 

Growth hacker of online marketeer
Is de moderne online marketeer een growth hacker?

Is growth hacking dan onzin?

Growth hacking als mentaliteit is zeker geen onzin. De online marketeers van Anglers richten zich ook op het versnellen van de groei voor onze klanten door het proces of een bepaalde methodiek te “hacken”. Ze doen veel kleine testen/experimenten om de meest effectieve methode te vinden om zo snel mogelijk groei te realiseren. 

Maar hoe positioneren wij onze Anglers dan? We hebben initieel voor de term “online marketeer” gekozen, omdat deze het grootste zoekvolume in Google heeft. En dat is niet veranderd in het afgelopen jaar. Growth hacker als zoekterm is beduidend minder populair. 

Leuk detail…De interesse in de term growth hacker komt vooral vanuit Noord Holland… Zou het iets te maken hebben met de Amsterdamse gebakken lucht? 

Ga voor mentaliteit

Bottom line is het lood om oud ijzer. Wil je groeien, dan wil je hulp van iemand met focus op resultaat. En heb je niet een hele marketing afdeling? Dan wil je iemand die multi-disciplinair kan werken. Dus als je een online marketeer gaat inhuren, let dan vooral op mentaliteit en niet alleen op het labeltje op zijn of haar Linkedin Profiel.