Klanten aan de haak slaan met online marketing

Onderstaand artikel is geschreven door Sandra van Steen en verscheen eerder op Rotterdamsezaken.nl op 7 oktober 2025.

‘Elke mkb’er heeft een online marketeer nodig.’ Directeur Jules Sohier van Anglers is daar zo van overtuigd dat die uitspraak het motto van zijn bedrijf is geworden. Anglers levert marketingprofessionals en leidt mensen op via de eigen Academy. ‘We zijn goedbeschouwd niet echt een bureau’, legt hij uit. ‘Wij doen het anders.’

In het Engels is een angler een visser die met een haak vist. ’Get hooked’ staat er dan ook onder het logo van het bedrijf van Jules, een oranje icoontje waarin een vishaak net een golf raakt. De boodschap is duidelijk: Jules en zijn collega’s willen mkb’ers bij hen laten aanhaken, enthousiast maken. Indirect leiden hun gezamenlijke marketingactiviteiten vervolgens weer tot meer aandacht van potentiële klanten voor de mkb-bedrijven.

Na jaren van freelancen en samenwerking met een groot marketingbureau merkte Jules dat bedrijven vaak te weinig voordeel haalden uit de service die werd geleverd.

“Medewerkers van een bureau spreken de opdrachtgever meestal maar één keer in de maand een uurtje. In die tijd moeten ze alles van elkaar te weten komen en elkaar leren begrijpen. Dat gaat niet, online marketing is zo veelomvattend dat je serieus tijd nodig hebt om heel goed op elkaar aan te sluiten.” – Jules Sohier

Strategie

Met die gedachte richtte Jules acht jaar geleden Anglers op, samen met detacheringsdeskundige Joeri Bos. ‘Wij leveren gewoon een collega. Dat kan iemand zijn die bij ons in dienst is of iemand die bij onze opdrachtgever in dienst gaat. Tegelijkertijd zorgen we voor een opleiding en begeleiding’, legt hij de werkwijze uit. ‘Het grote verschil met traditionele detacheerders, is dat wij wel een aantal kenmerken van een marketingbureau hebben. Als er bijvoorbeeld nog geen duidelijke strategie is, helpen we om te zorgen dat die er komt.’

Hoewel de technologie voortraast en sociale media niet zijn weg te denken in de samenleving, constateert Jules dat lang niet alle mkb-bedrijven actief zijn met online marketing. ‘Uit onderzoek blijkt dat ze het complex vinden, geen verstand hebben van technisch zaken en dat het ze veel tijd kost’, vertelt hij. ‘Als het allemaal komt aanwaaien en er is genoeg business voor de capaciteit die een bedrijf heeft, moet je het vooral niet doen. Maar veel ondernemers willen natuurlijk toch wel stappen maken.’

Groeistap

En dan kan je op een gegeven moment eigenlijk niet meer zonder online marketing, vindt Jules. ‘Klanten oriënteren zich nu eenmaal vooral online op producten en diensten. Zelfs grotere mkb-bedrijven merken dat ze niet meer kunnen leunen op de vertegenwoordiger die alles en iedereen zogenaamd kent. Met alleen een website of webshop, kun je geen groeistap maken. Daar komen allemaal bestaande klanten en relaties. Je moet ook andere doelgroepen gaan aanspreken.’

Voor kleinere bedrijven kan dat financieel lastig zijn. ‘Je kan bij ons een marketeer inhuren vanaf één dag in de week en vanaf een uurtarief van zeventig euro. Ga er vanuit dat je vijf tot tien procent van je omzet investeert in marketing en je daarnaast kosten hebt voor advertenties en tooling. Dan kun je zo kun je uitrekenen hoeveel omzet je nodig hebt.’ En als dat te weinig is? ‘Afstuderende hbo-studenten van onze Anglers Academy, kunnen ook veel betekenen.’

Lees het originele artikel via Rotterdamse Zaken.

Over de auteur