Sparringsgesprek-Anglers

De wereld staat op zijn kop door het Coronavirus. Veel bedrijven hebben moeite om zich staande te houden, waaronder restaurants. Om het hoofd boven water te houden hebben veel restaurants daarom een bestelservice ingericht. Zo kunnen zij, ondanks dat het fysieke restaurant dicht is, toch hun gasten bedienen met lekker eten en de broodnodige omzet draaien.

Maar hoe wordt je online bestelservice een succes? De grootste uitdaging voor restaurants is om hun bestelservice onder de aandacht te brengen en de koopbehoefte bij potentiële klanten aan te wakkeren. Ook wordt de concurrentie steeds groter: Nu alle restaurants dicht moeten, stapt vrijwel iedereen over naar online bestellingen. Op dit moment is opvallen dus taak nummer één. 

Deze moeilijke tijden vergen extra creativiteit, aandacht en kennis. Zo kun je met online marketing heel wat bereiken. Om restaurants op weg te helpen hebben wij een lijstje opgesteld met praktische tips en verwijzingen om te overleven in deze bizarre tijden.

1. Meld je aan bij een bezorg platform

Bereik meer klanten door je bezorgservice aan te melden bij een online bezorg platform. Het vergroot je zichtbaarheid en je kan een nieuwe groep klanten bereiken. Daarnaast kunnen klanten gemakkelijk het menu zien en kunnen ze met één druk op de knop bij jou bestellen. Bekende bezorg platformen zijn onder andere Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats

Levertijd speelt een belangrijke rol voor klanten bij het bestellen van eten, voor veel klanten is dit zelfs doorslaggevend. De meeste bezorg platformen zetten daarom de levertijden prominent bij de zoekopdrachten. Het is dus belangrijk dat je als restaurant de levertijd zo kort mogelijk houdt door vlug bestellingen te accepteren en te maken. Dit kan onder andere versneld worden met de Deliverect tool. Deliverect zorgt ervoor dat jouw bestellingen automatisch worden geaccepteerd en worden geprint in de keuken. Dit maakt het gemakkelijker voor elk restaurant en versnelt ook nog een het proces!

2. Reviews, reviews en nog eens reviews

Voordat potentiële klanten ergens bestellen, bekijken zij vaak eerst de reviews die online staan over het betreffende restaurant. Als deze goed zijn, zijn mensen eerder geneigd om een bestelling te plaatsen. Reviews zijn dus cruciaal voor het succes van een restaurant. 

Daarnaast wordt de vindbaarheid van een restaurant vergroot door goede recensies. Zo worden restaurants met goede beoordelingen vaak als eerste getoond binnen rangschikking van reviewplatformen en bezorgplatformen. Grote reviewplatformen binnen Nederland zijn onder andere Eet.nu, The Fork en TripAdvisor.

Hoe krijg jij een hoge review score? Ten eerste door goede kwaliteit te bieden voor een fijne prijs, met een snelle levertijd. Door een automatische en gepersonaliseerde e-mail te sturen nadat klanten hebben besteld bij jou, kan je ze vragen of zij een review voor jou willen achterlaten. Daarnaast kan je jouw vaste klanten, maar ook vrienden en familie nu al vragen om een goede review voor jouw restaurant achter te laten. 

3. Stuur gepersonaliseerde e-mails

Niet alleen is e-mail marketing handig om klanten te vragen om een review achter te laten, je kan ook je restaurant on top-of-mind houden bij mensen. Door wekelijks of misschien zelfs vaker een e-mail uit de deur te sturen kan je gerechten uitlichten, acties aanbieden en updates omtrent het restaurant delen. Zo blijven klanten op de hoogte en wakker je de behoefte aan om bij jouw restaurant een lekker gerecht te gaan bestellen. Met een tool als Mailchimp of ActiveCampaign kan jij gemakkelijk jouw e-mail bestand importeren en hier e-mails naar toesturen. 

4. Vergroot jouw online vindbaarheid

Nu mensen niet uit eten kunnen omdat restaurants dicht zijn, zullen zij sneller geneigd zijn om eten te bestellen. Om hun horizon te verbreden zullen zij gaan Googlen naar restaurants in de buurt waar zij zouden kunnen bestellen. Elk restaurant dat bezorgd kan dus profiteren van een search campagne. Door SEA (Search Engine Advertising) in te zetten via Google Ads kan je met een bepaald bedrag jouw restaurant hoger in de zoekmachine laten ranken. Dit kan al vanaf een paar euro per dag!

Ook kan je de SEO (Search Engine Optimization) van jouw website verbeteren om beter te ranken in zoekmachines. Door middel van een keyword analyze kan je je website zo optimaliseren dat een zoekmachine als Google hem beter kan lezen en de waarde kan bepalen. Een quick win: Zorg dat je een Google Bedrijfspagina hebt en dat deze op orde is. Gebruik hierbij goede keywords, vermeldt de openingstijden, laat zien dat jullie bezorgen en communiceer aanbiedingen. 

Daarnaast kwamen wij een website tegen die speciaal inspeelt op het Coronavirus. Waarkanikafhalen.nl steunt de horeca sector door overzichtelijk te laten zien welke restaurants afhaalservices aanbieden (zie afbeelding hieronder). Hier kan je jouw restaurant gratis aan toevoegen om zo je online zichtbaarheid te vergroten.

5. Je website op orde

Nadat mensen via zoekmachines jouw restaurant gevonden hebben, komen zij terecht op jouw website. Van groot belang is een gemakkelijke gebruikservaring en goede foto’s. Mensen moeten het menu gemakkelijk kunnen vinden en deze moet snel geladen worden. Ook moeten de gerechten er lekker uitzien en er moeten duidelijke call-to-actions geplaatst worden zodat klanten moeiteloos kunnen bestellen. Deze call-to-actions zijn bijvoorbeeld buttons met teksten als: “Bestel nu!” of “Bekijk hier het menu!” Hoe makkelijker het is om te bestellen bij jouw restaurant, hoe sneller iemand dit daadwerkelijk gaat doen. 

6. Boost je bereik met social media

Niet alleen op de website is het belangrijk om goede foto’s te hebben staan, social media is ook een plek om dit te delen. Kanalen als Instagram en Facebook zijn er voor gemaakt om mooie en aantrekkelijke content te plaatsen. Zo kan je afbeeldingen van gerechten delen, behind-the-scenes foto’s delen, updates binnen het restaurant delen en inspelen op de trends van nu. Dit lokt klanten om te bestellen bij jouw restaurant. Daarnaast is social media een goed platform om user generated content te delen, dit is namelijk ook een vorm van een goede review. Vergeet hierbij geen toestemming te vragen aan de gebruiker die het heeft gepost! 

Via social media kanalen kan je jouw bekendheid boosten. Door een Facebook advertentie te plaatsen via Facebook Campagne Beheer, vergroot je het bereik van jouw berichten. Door gericht in te zetten op jouw doelgroep en jouw doel, kan je de kosten minimaal houden. Daar komt bij dat je potentiële nieuwe klanten bereikt en daar eventueel ook weer aan gaat verdienen. Je zet je budget dus efficiënt in! 

Lees hier onze blog over hoe jij een social media plan maakt!

7. Bied aanbiedingen en promoties aan

Door speciale aanbiedingen en promoties aan te bieden in deze tijden van nood zijn potentiële klanten sneller geneigd om bij jou te bestellen. De drempel is namelijk minder hoog om te bestellen nu de prijs lager is. Als het eten de klanten dan bevalt, is er een grote kans dat zij vaker zullen bestellen bij jouw restaurant. Ook kan je een kortingsvoucher bij de bestelling aanbieden met een korting voor het volgende bezoek aan jouw restaurant. Zo krijgt jouw klant een klein cadeautje in vorm van een korting en wanneer het restaurant weer open kan zullen klanten ook sneller naar jouw fysieke restaurant komen. 

Aanbiedingen kunnen je zichtbaarheid vergroten. Op verschillende bezorg platformen worden deze kortingen namelijk prominent getoond (Zie het voorbeeld van The Fork hieronder). Ook kunnen mensen filteren op kortingen, dus komen deze restaurants ook sneller naar voren. Daarnaast kunnen de acties gedeeld worden op de social media kanalen maar ook via de e-mail marketing. Neem een voorbeeld aan New York Pizza, die brengt elke actie onder de aandacht door middel van een nieuwsbrief met duidelijke call-to-actions. Hoe meer je de promoties onder de aandacht brengt, hoe meer mensen dit uiteindelijk zullen zien en ook actie zullen ondernemen.

De Anglers hulplijn

Wij hopen je met deze tips op weg te helpen. Toch nog hulp nodig? Geen zorgen! Bij Anglers helpen wij jou graag verder met een gratis telefonische sparringssessie. Hierbij kunnen we gericht kijken naar de situatie van jouw restaurant en waar deze kan verbeteren op online marketinggebied. Vraag nu snel een gesprek aan!