Waarom een digital marketeer nu belangrijker is dan ooit tevoren?

digital marketeer

Shoppen via je smartphone. Een brandende vraag stellen aan een bedrijf via de chat. Het zijn allemaal verschillende digitale mogelijkheden, die niet meer zijn weg te denken. Deze digitale verandering heeft het online ondernemen nog meer op de kaart gezet. Een verandering die ondernemers in laat inzien dat een digital marketeer nodig is om te overleven.

Maar wat kan een digitale online marketeer voor je bedrijf betekenen? In een notendop helpt deze specialist je onderneming met het bouwen van een merk, het binden van klanten en het creëren van en loyaliteit via digitale kanalen. 

Lees het hele artikel en ontdek wat een digital expert nog meer kan en waarom het slim is om deze expert nu al in je team te hebben!

Geschatte leestijd: 9 minuten

We kunnen wel stellen dat digitale marketing belangrijker is dan ooit tevoren. Door de pandemie zijn winkels genoodzaakt om hun deuren te sluiten. Een enorme tegenvaller als klanten je fysiek goed weten te vinden, want je wilt ze niet verliezen!

Al met al dwingen deze veranderingen ondernemers nu om meer op online gebied in te zetten. Als je eerder nog niet actief hebt geïnvesteerd in digitaal ondernemen, kunnen wij ons goed voorstellen dat het een uitdaging kan zijn.

Waar haal je opeens de tijd en kennis zo snel vandaan? Goede vraag, want digitale marketing is een relatief nieuw gebied waar je toch wat uitleg bij nodig zal hebben. We helpen je graag met dit artikel het beroep beter te begrijpen.

Ontdekken waar jouw groeikansen liggen met online ondernemen? Doe de groeiscan en weet binnen 3 minuten waar je staat.
Doe de Groeiscan ▶︎

Wat betekent een digital marketeer?

Voordat we inzoomen op de taken van een digital marketeer, gaan we terug naar het begrip. Want wat betekent het eigenlijk?

Een digital marketeer of online marketeer is iemand die tools en technologieën gebruikt om een publiek te werven en te binden.

Hij of zij is als het ware een digitale duizendpoot. Een die zich als een vis in het water voelt bij het uitvoeren van slimme strategieën. Deze strategieën richten zich op het vergroten van zichtbaarheid, stimuleren van verkoop en het genereren van leads. Allemaal doelen waar je als ondernemer volmondig ja op zegt.

Wat doet een digital marketeer?

Nu je weet wat het beroep betekent, vertellen we je meer over zijn werkzaamheden. De digitale wereld is op dit moment een ontzettend breed domein. Digitale marketing is dan ook overal terug te zien en maakt deel uit van verschillende branches. Denk bijvoorbeeld eens aan reclame, branding en PR.

In de basis richt een digital marketeer zich dan ook op het online laten groeien van een bedrijf. Maar digitale marketing beperkt zich echt niet alleen tot wat je ziet op social media. Nee, het gaat verder! Alles wat je ziet op een website, Google, app of in je e-mail, is het werk van een digital marketer.

Het doel van deze middelen kan zijn meer website bezoekers te realiseren, conversies te behalen of beter zichtbaar te worden in Google.

digital marketeer

Waarmee houdt een digital marketing specialist zich vooral bezig?

Gezien de activiteiten van een digital marketeer worden online kansen benutten steeds gemakkelijker. De digital expert zal het toverwoord “data” misschien wel meerdere keren op een dag laten vallen. Het verzamelen en begrijpen van deze informatie is belangrijk om uiteindelijk die kansen te creëren en ze met beide handen aan te grijpen.

Als deze basis er is, wordt het super eenvoudig om te bouwen aan de online presentatie van het bedrijf via verschillende online middelen. 

Dit kan bijvoorbeeld  op verschillende sociale media zijn, maar ook via zoekmachine optimalisatie (SEO), e-mailmarketing en social advertenties. Voorbeelden hiervan zijn LinkedIn en Instagram en Google Advertenties (SEA). 

Digital marketeer vs. marketeer

Hoewel een digitale marketeer in principe alle kwaliteiten van een traditionele marketeer heeft, is er toch een verschil. De focus van een Online digital expert ligt vooral bij het doen van onderzoek naar de koopmotieven en de klantreis. Nadat dit in kaart is gebracht, bepalen ze de online marketing strategie. Het doel hiervan is online zichtbaarheid te behalen, een sterker merk neer te zetten of juist meer verkopen te behalen. 

Zoals je ziet, ligt hun focus nog iets meer op branding en het opbouwen van een dialoog. Dit wordt dan ook wel “conversatiemarketing” genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat er veel tijd geïnvesteerd wordt in samenwerkingen met sociale media community managers en digitale public relations deskundigen. 

4 vaardigheden die nodig zijn om een digital marketeer te zijn 

Misschien ben jij wel die ondernemer met digitale groeiambitie en overweeg je een expert in te huren. Dan wil je de juiste specialisten om online beter zichtbaar en vindbaar te zijn. Met de juiste mensen aan boord is dit zeker te realiseren. Bij het maken van je keuze is het goed om te weten welke belangrijke skills een digital marketeer moet bezitten.

Digitale marketeers moeten verschillende disciplines van het vak beheersen om succesvol te zijn.

Het DNA van een digital marketing specialist bestaat dus uit:

  • Sterke communicatieve vaardigheden: Ze moeten effectief kunnen communiceren met andere leden van een organisatie, maar ook met klanten. Klantcontact is een essentiële vaardigheid die een marketeer moet beheersen. Is hij of zij in staat om een relatie op te bouwen? Dan heeft dit ook weer invloed op de alghele samenwerking.
  • Analytische vaardigheden: Ze moeten in staat zijn om gegevens te analyseren en deze te gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen. Ze zijn verantwoordelijk voor het bijhouden en bepalen van marketinginspanningen die werken of juist verbeterd moeten worden. Het gaat dus om het begrijpen van marketing data om uiteindelijk de online marketing campagnes bij te sturen.
  • Creativiteit: Ze moeten in staat zijn om unieke marketingcampagnes te creëren. 
    Naast analytisch vermogen, mag creativiteit zeker niet missen. Aan de slag gaan met foto en video programma’s of het opmaken van campagne-uitingen. Dit moet een online marketeer enthousiast maken. Verder komt het schrijven van social media posts en blogs regelmatig terug. Uitstekende schrijfvaardigheden mogen daarom ook niet ontbreken. 
  • Technische vaardigheden: Ze moeten om kunnen gaan met verschillende online marketing tools om campagne visuals te maken, maar ook te analyseren. Ze moeten deze softwareprogramma’s kunnen gebruiken en begrijpen hoe digitale marketing werkt.

digital marketeer

Digital marketeer vs. andere afdelingen

Meer klanten gebruiken hun mobiele telefoon om op het internet te surfen, shoppen en online contact te leggen. Doe je hier niet aan mee of haken klanten snel af? Dan loop je de kans om omzet mis te lopen. Ai dat wil je natuurlijk niet! Heel kort door de bocht betekent dit dat bedrijven digitale marketeers nodig hebben om te overleven.

Nu hoor ik je al denken… “Wat doen digitale marketeer anders? En hoe verhoudt de rol van deze expert zich binnen het bedrijf?”

Om effectief aan de slag te gaan met het behalen van de organisatie doelstellingen werken de digitale professionals veel samen met de sales afdeling. Leads zijn namelijk afkomstig van doorverwijzingen. Samen wordt er nagedacht over nieuwe lead strategieën en het ontwikkelen van lead magnets. Ook zijn zij als twee teams verantwoordelijk voor het afstemmen van de marketingplannen op sales funnel.

Grip op je sales

Sales en marketing gaan hand in hand met SPANCO
Krijg een beter inzicht in je sales met het SPANCO sales systeem voor CRM.
Download hier jouw template ▶︎

Salaris van een digital marketeer

Het salaris van een digitaal marketeer kan variëren, afhankelijk van hun functie en ervaring. Het gemiddelde salaris ligt echter rond de 43.425 euro per jaar. 

Salarissen kunnen oplopen tot 60.322 euro of meer voor degenen die een senior positie bekleden of veel ervaring hebben. Voor degenen die in senior posities of digital marketing manager is, gaan onderstaande skills op: 

  • Sterk begrip van digitale marketing concepten
  • Uitstekende schrijf- en communicatievaardigheden
  • Vermogen om inhoud van hoge kwaliteit te creëren
  • Kennis van SEO en web analytics
  • Ervaring met social media platforms en advertenties
  • Strategisch denk- en planningsvermogen.   

Hoe helpt een digitale marketeer jouw bedrijf groeien?

De ham vraag van dit artikel was natuurlijk al duidelijk. “Hoe helpen een digitale marketeers je bedrijf groeien? En waarom is het slim om een digitale marketeer in te huren?”

Om hier antwoord op te geven, kijken we naar de vraag vanuit de markt. We merken zelf dat de pandemie ervoor zorgt dat bedrijven het belang van een sterke online aanwezigheid steeds meer inzien. Dit is waar digitale marketeers om de hoek komen kijken. Vanuit hun rol zijn zij de aangewezen personen om jouw onderneming een digital boost te geven. Door online zichtbaarheid te vergroten, leads binnen te halen of meer conversies te genereren. You name it!

Ben jij ondernemer en heb je de ambitie om online te groeien? Schakel de hulp in van een professional! Zij zijn goed geïnformeerd over de laatste veranderingen en trends in de digitale wereld. Bovendien profiteer je niet alleen van zijn/haar kennis, maar ook die van het specialistische team. Een top voordeel als je kiest voor de optie inhuren. Hier mee win je tijd en haal je direct kennis in huis! Verdiep je ook in de andere voordelen van inhuren.

Benieuwd wat het kost om een digital online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
Start hier ▶︎